Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Професионално образование Съдържание на сп. “Професионално образование”, 2020 г.

Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2020, година XXII

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
21-08-2020
в Съдържание на сп. “Професионално образование”, 2020 г.
A A

MЕТОДИКА И ОПИТ

Процедурата BLUP като статистически инструмент в педагогическо изследване за влиянието на web-базирани образователни ресурси при формиране на екологични компетентности в биологичната подготовка на седмокласници

Резюме. В изследването са представени акценти от педагогически експеримент за приноса на уеббазираните образователни ресурси за формиране на екологични компетентности в обучението по биология и здравно образование (БЗО) в VII клас. Установено е, че уеббазиранитe образователни ресурси са една от ефективните форми за реализация на ИКТ в БЗО. Експерименталните данни са подложени на статистическа обработка с процедурен модел BLUP (Best Linear Unbiased Prediction). Анализират се възможностите за приложение на този статистически модел в педагогическите изследвания.
Ключови думи: уеббазирани образователни ресурси; екологични компетентности; педагогическо изследване; Best Linear Unbiased Prediction (BLUP)

1)Златка Ваклева, 1)Маргарита Панайотова,
2)Тоня Георгиева, 2)Димо Пенков
1)Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
2)Аграрен университет – Пловдив

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 


ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ

Контролна дейност на директора в детската градина – споделяне на добри практики

Резюме. Една от основните функции на директора в детската градина е контролната дейност, която извършва. Обектът и предметът на контролната дейност на директора, методите на контрол, както и организацията на тази дейност се вписват в изготвения от директора план за контролна дейност, след което е необходимо да се извърши анализ на дейността. Анализът се представя на заседание на педагогическия съвет и се предлагат за обсъждане мерки за подобряване и усъвършенстване. На контрол в детската градина подлежат следните дейности: учебно-възпитателна, квалификационна, административно-управленска, социално-битова и стопанска, финансова. Целта на проследяването на контрола в една столична детска градина е осигуряване на достоверна информация за фактическото качество на дейността в детската градина и свързаните с това обстоятелства за причините, породили евентуални отклонения, и пътищата за тяхното отстраняване.
Ключови думи: директор; детска градина; контролни дейности; планиране; отчитане на резултати; анализ на резултати

Десислава Стоимчева-Коларска
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Златното сечение на златната маска

Резюме. В Регионалния исторически музей „Д-р Симеон Табаков“ – Сливен, се съхранява златна маска, открита през 2007 г. по време на редовни археологически разкопки от д-р Георги Китов в Далакова могила, с. Тополчане, Сливенско. Още преди 2500 г. древният тракийски майстор е използвал при изработването на скъпоценния предмет принципите на идеалната пропорция, съответстваща на „златното сечение“ в геометрията, изкуството и архитектурата. „Златното съотношение“ символизира хармония, красота и съвършенство, като тайните му се пазели ревностно и били известни единствено на посветените.
Ключови думи: златна маска; златно сечение; златна спирала; числата на Фибоначи; пентаграм; тракийско изкуство; траки

1)Денис Сираков, 1)Мариета Сиракова, 2)Николай Сираков
1)ППМГ „Добри Чинтулов“ – Сливен
2)Регионален исторически музей – Сливен

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Приложение на профилен подход при насочване на ученици за включване в образователната система

Резюме. Настоящият текст представя опит за прилагане на профилен подход при насочване на ученици за включване в образователната система. Описани са стъпките, изминати при прилагане на модела, методиките, които са използвани, и са представени резултатите. Направените изводи и резултати ще служат като основа за бъдеща работа по приложение на профилния подход в ПГГСД „Николай Хайтов“ – Варна.
Ключови думи: профилен подход; образователна система; модел; методика; ученици

Мария Георгиева, Мая Рогашка, Петя Йорданова,
Деница Русева, Емилия Кожухарова,
Златомира Михайлова, Петя Георгиева
ПГССД „Николай Хайтов“ – Варна

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 


УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ

Трудовоправна рамка на образователните политики за конкурентност на пазара на труда

Резюме. В статията се изследват актуалните норми в трудовото и осигурителното право, регламентиращи форми и образователни политики, насочени към повишаване конкурентността на работниците и служителите на пазара на труда. Акцент в изложението е поставен както на националните норми, така и на европейските политики с оглед привеждане на вътрешната ни уредба в синхрон с европейската. На база на изследването се правят изводи и се отправят препоръки за усъвършенстване на законодателството и адаптивна на новите изисквания практика на работодателите.
Ключови думи: образование; пазар на труда; дуално образование; учене през целия живот

Андрияна Андреева, Галина Йолова
Икономически университет – Варна

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 


УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Средно училище „Св. Паисий Хилендарски“ –
Върбица

От ученическото самоуправление до споделеното управление на училището, или за един демократичен модел на училищен мениджмънт

Резюме. Настоящият текст представя един изграден демократичен модел на училищно управление, в което учениците и родителите придобиват статут на равностойни партньори, на фактори в процеса на образование и възпитание с определящ глас и с равностойна позиция. Плавна адаптация между началния и прогимназиалния етап, ръст в средния точков актив от НВО в VII клас, устойчив нулев процент отпаднали ученици, утвърдена менторска мрежа – това са само част от резултатите, които Средно училище „Св. Паисий Хилендарски“ – гр. Върбица, обл. Шумен, отчита в края на изтичащата вече тригодишна иновация „Училище от ново поколение – пространство на споделеното управление“.
Ключови думи: иновация; споделено управление; ученически парламент; менторство; менторска мрежа; класни съвети; родителски клуб

Миглена Колева
СУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Върбица

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Капсула на времето

Резюме. Цел на настоящата статия е споделяне на един различен опит – плод на детското въображение. Породи се интересна идея в часа по литература в VI клас преди повече от една година. Постепенно идеята се превърна в мисия и е на път да се установи и като традиция в СУ „Св. Паисий Хилендарски“. Два шести класа направиха своя капсула на времето. Заровиха я в двора на училището, а докато стигнат до този момент, срещнаха и се справиха с различни затруднения.
Ключови думи: литература; Джералд Даръл; идея; послание; капсула на времето

Йозлем Искренова
СУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Върбица

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Проектобазираното обучение в часовете по английски език – средство за повишаване мотивацията на ученицит

Резюме. Статията разглежда прилагането на проектобазирания метод на обучение в часовете по английски език и възможностите, които той дава на учителите да създават задачи, чиято сложност и откритост имитират проблеми в реалния свят. Учениците могат да видят междупредметния характер на тези задачи и да осъзнаят, че всяка задача може да има повече от едно решение. Учениците, които имат свободата да избират различни стратегии и подходи, могат да се ангажират по-активно в процеса на обучение, повишавайки по този начин мотивацията си за изучаването на чуждия език. Представени и приложени в часовете са теоретичните основи на проектобазираното обучение, обсъдени са срещнатите трудности и са представени ползите от участието на учениците в проекта.
Ключови думи: проектобазирано обучение; обучение по английски език; мотивация

Ива Топчиева
СУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Върбица

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 


УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Езикова гимназия „Гео Милев“ – Добрич

Творческа лаборатория „Текстът Георги Марков“

Резюме. През месец октомври 2019 г. Ученическият институт на БАН (УчИ – БАН) обяви конкурс за създаване на Малки учебно-изследователски общности (МУИО) в рамките на финансираната от МОН и изпълнявана от БАН програма „Образование с наука“. Идейният проект на учителя по български език и литература Дияна Боева от ЕГ „Гео Милев“ – Добрич, Творческа лаборатория „Текстът Георги Марков“ е одобрен сред над осемдесет предложения от цялата страна. Настоящата статия показва аспекти от конкретния план на Лабораторията, разглежда някои възможности за провокация спрямо учениците и развитието на аналитичните им умения, така нужни за заниманието с наука. Преодолява се стереотипът, че литературното поле е недостижима абстракция и няма пряка връзка с науката. Четирима ученици със своя учител доказват, че името на Георги Марков е подходящо не само за проекция на изследователска общност, но е и начин да се легитимира хуманитаристиката във време, в което, умишлено или не, се противопоставя STEM образованието срещу studia humanitatis1).
Ключови думи: Георги Марков; образование; идеи, хуманитаристика; творческа лаборатория; писане

Дияна Боева
Езикова гимназия „Гео Милев“ – Добрич

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

STEM обучението – образование на бъдещето

Резюме. Статията запознава с понятието STEM обучение, причините които налагат навлизането му в образованието. Този все още недостатъчно познат подход в българската образователна система е проектно базиран, създава междупредметни връзки, провокира учениците и създава интерес към науката и технологиите. Разглеждат се варианти за STEM обучение в ЕГ „Гео Милев“ – Добрич, дават се насоки при подготовка на STEM урок. Посочват се проблемите при STEM обучение, както и положителни страни на този подход.
Ключови думи: STEM; проектно базиран подход; междупредметни връзки; ученици

Мария Кирилова
Езикова гимназия „Гео Милев“ – Добрич

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Учителят днес

Резюме. Статията представя личната гледна точка на човек, попаднал в образователната система след 20-годишен опит в друго професионално поприще. Текстът е опит за културологичен анализ на феномена „български учител“, задава различни аспекти на средата, в която той работи, и акцентира върху съществената промяна в неговата роля днес и произтичащите от това проблеми.
Ключови думи: морал; професионализъм; мултифункционалност; социална роля; междинно звено

Надежда Иванова
Езикова гимназия „Гео Милев“ – Добрич

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСп. „Професионално образование“, книжка 1/2020, година XXII Default ThumbnailСп. „Професионално образование“, книжка 3/2020, година XXII Default ThumbnailСп. „Професионално образование“, книжка 5/2020, година XXII Default ThumbnailСп. „Професионално образование“, книжка 6/2020, година XXII

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Дългият път на една ваксина

Следваща статия

Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2020, година LXIII

Следваща статия

Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2020, година LXIII

Сп. „Педагогика“, книжка 7s/2020 - специално издание, година XCII - Sports education on the balkans during a pandemic

Трънският „Джурасик парк“

Трънският „Джурасик парк“

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"