Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Стратегии на образователната и научната политика Съдържание на сп. “Стратегии на образователната и научната политика” 2025 г.

Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
16-05-2025
в Съдържание на сп. “Стратегии на образователната и научната политика” 2025 г.
A A

Digital Technologies and Artificial Intelligence in The Multimodal Design of Sign Language Education

Diyana Georgieva

Nikolay Tsankov

Trakia University

https://doi.org/10.53656/str2025-2-1-dig

Abstract. In recent decades, technological advances have inspired tangible changes in the development of applications and algorithms in response to the communicative needs of D/deaf people, the removal of social and communicative barriers with hearing people, and the blurring of linguistic boundaries between the two populations. The ubiquitous presence of multi-modal forms of cognitive, communicative, and information input in the digital space render these types of resources crucial to education. The article focuses on the meta-analysis of a large pool of publications to the effect of proposing a systematic, empirically based operationalization of sign language, its teaching, and its study by D/deaf and hearing children, pupils, and students in a multimodal educational environment, designed and shaped through the implementation of digital infrastructure, of which digital technologies and artificial intelligence are an integral part. The collected and systematically analyzed data reveal the attributes of a wide range of innovations for operating with the unique code of natural human language, which is realized through the precise combination of visual, kinetic, and spatial modalities.

Keywords: multimodality; sign language; digital infrastructure; digital technologies; artificial intelligence

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

Model of Professionally Directed Training of Future Engineer-Teachers

Ivan Beloev,

Valentina Vasileva

University of Ruse „Angel Kanchev“

Іnna Savytska

Oksana Bulgakova

National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

Lesia Zbaravska,

Olha Chaikovska

Higher Education Institution “Podillia State University”

https://doi.org/10.53656/str2025-2-2-mod

Abstract. The article provides scientific substantiation and development of a professionally oriented physics training model for future engineering teachers using professionally oriented training. The relevance of the problem, its insufficient theoretical and practical development, as well as the need to resolve the identified contradictions determined the purpose of this article: to substantiate and develop a model of professionally oriented physics training for future engineering teachers. It was determined that physics training should be considered as a process reflecting the interaction of a teacher and applicants for higher education with the involvement of the latter in physics activities that are close to professional ones. It is aimed at developing a professional orientation of an individual, a harmonious combination of theoretical and practical training using the method of interdisciplinary relationships between physics and professionally oriented disciplines by the types and functions of an engineer teacher’s activity. Based on the model of professionally oriented training, a methodology for teaching physics to future engineer teachers was theoretically substantiated and developed, contributing to the formation of knowledge and skills in physics and the ability to apply them in the professional activities of an engineer teacher. The results of the experiment showed that teaching students using the developed methodology helps to increase the level of fundamental and professionally oriented knowledge in physics by 10–  15%; the use of fundamental knowledge in physics to solve problems related to future professional activity when studying disciplines of professional and practical training increased by 25%.

Keywords: professional orientation; competence; physics; teaching methods.

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

 

Role And Place of Monitoring and Control in Project Management in Organizations

Daniela Yordanova

St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo

https://doi.org/10.53656/str2025-2-4-rol

Abstract. Project management is a large-scale process comprising many smaller ones that must be coordinated and harmonized in the most efficient way possible. Because of this nature, there is a need for constant monitoring of the main aspects, which monitors for deviations, so that the work is fruitful and, accordingly, the results are optimal and achieve the set goals.

The article aims to highlight the role and place of monitoring and control for successful project management. This post reviews the nature of project monitoring and control. The indicators are indicated as a necessary requirement in the monitoring process, the types of monitoring. This provides a basis for subsequent control. It examines the control and results in project activity that are achieved in combination with monitoring in the overall process. To achieve this, practical research has also been explored in addition to reviewing existing theoretical perspectives. The method of research through literature review and discussion is used.

Keywords: monitoring; control; project management

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

Референции към системата на професионално образование и обучение в сектор туризъм

Минчо Полименов

Бургарски държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“                                                                                                          

https://doi.org/10.53656/str2025-2-3-ref

Резюме. Препоръките към професионалното образование и чуждоезиковото обучение в туризма се приемат от всички специалисти, като осмислена иновация, която ще доведе до по-добри качествени резултати. В повечето от образователните програми и концепции, свързани с проблемите в българския туризъм, се залагат само анализи и обобщения. Образователната система търси начин как и по какъв път да постигне ефекта чрез образователните процеси и на какви стратегически ходове, които да имат прогресивно развитие, да заложи. Все повече се налагат тенденциите, свързани с подобряване на качеството на обучението по туризъм и културата на обслужване, като част от иновациите в образователния процес. Акцентът за туристическия мениджмънт според Питър Дракър е: „Новаторство и предприемачество – практика и принципи“ (Drucker 2004). Образователните програми и начинът на преподаване на материала е условие за успех, който има отношение към непрекъснато иновиране, импровизиране на водещи знания и умения. Безконечна и циклична трябва да е връзката с практиката, а менторите (наставниците) да са в основата на практическата реализация. Само така иновациите в образованието ще засвидетелстват  вниманието на човешкия ресурс и ще го стимулират да израства. Кредитите по професионалните дисциплините във висшето образование между висшите училища по туризъм трябва да са стандартизирани да се признават и да имат възможност за надграждане в практическото обучение.

Ключови думи: референции; образование; обучение, туризъм; иновиране; компетентност и качество

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

Quality of Higher Education in Bulgaria: Communication and Computer Technology Training

Rositsa Doneva,

Silvia Gaftandzhieva

University of Plovdiv “Paisii Hilendarskii” – Plovdiv (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/str2025-2-5-qua

Abstract. In the European Higher Education Area (EHEA), quality assurance is seen as a process involving HEIs and registered agencies based on internal and external quality assurance systems. This paper presents a general analysis of the quality of teaching and research activities in Communication and Computer Technology (CCT) in HEIs under ESG standards and guidelines – Part I. It discusses the compliance of training in CCT with the requirements of ENQA standards and guidelines by a total of 17 HEIs in Bulgaria. According to the ESG standards, it summarized the outlined strengths of CCT training and pointed out characteristic weaknesses of this HE segment.

Keywords: communication and computer technology; programme accreditation; evaluation; higher education institutions; strengths; weaknesses

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

Стефан Петранов,

Стела Ралева,

Димитър Златинов

Сoфийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/str2025-2-6-inf

Резюме. Статията разглежда мястото на образователната система в протичащите процеси във формалната и неформалната икономика на примера на България. Ключово е разбирането, че натрупаният в степените на образованието човешки капитал е важен фактор за икономическото развитие, който оказва разностранни ефекти върху технологичното равнище и производителността на труда. Редица авторитетни изследвания показват, че между образованието и размера на неформалната (сивата) икономика има обратна зависимост и по-високите нива на образование обикновено се асоциират с по-ниско участие в неформални дейности. Така образователната структура и нейните характеристики се очертават от съществено значение за постигането на догонващ икономически растеж и устойчиво сближаване на българската икономика с останалите държави членки на ЕС, както и за ограничаване на сивия сектор. Предизвикателствата пред тяхното постигане се коментират в контекста на конкретни препоръки към образователната политика в страната с акцент върху съдържанието на образователните програми и стратегическите насоки за дейността на учебните заведения.

Ключови думи: образование; човешки капитал; формална икономика; неформална икономика; икономическо сближаване

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

 

Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси

Милен Велушев

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/str2025-2-7-fin

Резюме. Дефиницията на Европейския съюз и ОИСР (EU/OECD 2022) за финансова грамотност гласи, че тя представлява комбинация от финансова осведоменост, знание, умение, отношение и поведение, необходими за вземане на разумни финансови решения, насочени към постигане на индивидуално финансово благополучие.  Въпросът за финансовата грамотност става все по-съществен в съвременния свят, когато управлението на личните финанси играе ключова роля в постигането на финансова стабилност и благосъстояние. Финансово грамотните хора са в състояние да разбират финансовите системи, да вземат информирани решения по отношение на своите финанси и да управляват ефективно притежаваните от тях ресурси. Успешното прилагане на тези компетентности е ключова предпоставка за усещането за добър живот. Едновременно с това обаче става все по-ясно, че за да бъдат култивирани такива компетентности, е необходима нарочна подготовка, която започва още от ранна възраст. Затова в капиталистическите общества систематично трябва да се възпитават качества, свързани с вземане на ефективни решения по отношение на натрупването и съхранението на личното богатство и планирането на финансовата страна на живота. Това изисква, на първо място, да се възприеме правилно идеята за личното богатство и на второ – да се преодолее проблемът със стреса от несигурността за бъдещето. Тази статия се опитва да внесе яснота по отношение на тези две предпоставки, чието наличие ще позволи на финансовото грамотните индивиди ефективно да използват инструментите на личните финанси, така че да постигнат усещането за добре изживян живот.

Ключови думи: финансова грамотност; лични финанси; богатство; финансов план

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

 

Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education

Miglena Tarnovska, Rumyana Stoyanova,

Angelina Kirkova-Bogdanova, Rositsa Dimova

Medical University – Plovdiv

https://doi.org/10.53656/str2025-2-8-det

Abstract. This study aimed to identify factors affecting academic staff satisfaction with online learning during the COVID-19 pandemic. An online survey was conducted among 249 faculty members from two medical universities in Bulgaria. The EFA identified four groups of factors that influence academic staff satisfaction with e-learning: student-related positives, student-related negatives, teacher-related negatives, and teacher-related prior experience and expectations. The results outline some barriers in teaching, such as disruption of the balance between personal and professional life and the work and rest rhythm, weakening of the relationship between teachers and students, difficulties in learning practical skills, and technical and organizational problems.

Keywords: e-learning; faculty satisfaction; students; medical education

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII Default ThumbnailСп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Подкрепа за развитие на дуалното обучение

Следваща статия

Министър Вълчев гостува на Нов български университет

Следваща статия
Министър Вълчев гостува на Нов български университет

Министър Вълчев гостува на Нов български университет

Красотата на детството

Красотата на детството

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"