Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Стратегии на образователната и научната политика Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика"

Стратегии на образователната и научната политика, година XXIII, книжка 1, 2015

от
06-02-2015
в Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика"
A A

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛИТЕ

INTERCULTURAL EDUCATION/ ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ

Monitoring Teachers’ Socio-Cultural Competency in a Multicultural Environment /
Irina Koleva, Plamen Makariev, Yanka Takeva
 – стр. 11

icon Отвори пълния текст

RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ

Компетентността и компетенциите на личността – стратегия на университетското образование през XXI век
[Competency and Skills of the Person – Strategy of University Education During XXI Century] /
Румяна Милкова / Rumyana Milkova
 – стр. 38

icon Отвори пълния текст

Обект/и на наративната педагогика в контекста на дихотомията „наука – обект“
[Objects оf Narrative Pedagogy in the Context of the Dichotomy “Science – Object”] /
Любомир Попов / Lubomir Popov
 – стр.65

icon Отвори пълния текст

EDUCATION IN THE INFORMATION SOCIETY / ОБРАЗОВАНИЕ В ИНФОРМАЦИОННОТО ОБЩЕСТВО

Иновативен модел за интеграция в Европейското образователно пространство чрез приложение на Wiki-платформата The Learning Machine Ltd за сертифициране на дигитални компетентности
[Innovative Model for Integration into the European Educational Space by Application of Wiki-Platform the Learning Machine Ltd for Certification of Digital Competencies] /
Даниела Самарджиева / Daniela Samardjieva
 – стр. 79

icon Отвори пълния текст

EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕТО В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ

PISA 2015 ще се проведе изцяло в електронен формат
[PISA 2015 Will Be Conducted Entirely Electronically] /
Неда Кристанова / Neda Kristanova
 – стр. 91

icon Отвори пълния текст

Анализ на постиженията на българските ученици по природни науки в PISA 2006, 2009, 2012 през призмата на трите фактора – учебни програми, преподаване и оценяване
[Analysis of the Results of the Bulgarian Students in Science Literacy in PISA 2006, 2009, 2012 Through the Lens of Three Factors – Curriculum, Teachinig andAssessment] /
Галя Шуманова, Катя Минева, Лили Самуркова, Надка Филипова / Galya Shumanova , Katya Mineva, Lili Samurykova, Nadka Filipova
 – стр. 100

icon Отвори пълния текст

READ IN THE LATEST ISSUES OF THE ,,AZ BUKI“ JOURNALS / 
ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ – стр. 115

GUIDE FOR THE AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 117

нагоре


 MONITORING TEACHERS’ SOCIO – CULTURAL COMPETENCY IN A MULTICULTURAL ENVIRONMENT

Irina Koleva, Plamen Makariev
University of Sofia

Yanka Takeva
Bulgarian Union of Teachers

Abstract. The current study’s immediate goal is to develop objective criteria of teaching staff competency within a multicultural environment. Such criteria are necessary in terms of assessing teachers’ work in such an environment on an institutional level, thus allowing the targeted stimulation (both in terms of bonuses and career development opportunities) of said staff (teachers, counselors, school psychologists, educators, principals and their deputies) to perform better in a multicultural school environment. In more general terms, these criteria would allow measuring the educational integration progress, in order to provide feedback on the effectiveness of educational integration policies.

Keywords:
multicultural environment, integration policies, ethnic minorities

нагоре


 КОМПЕТЕНТНОСТТА И КОМПЕТЕНЦИИТЕ НА ЛИЧНОСТТА – СТРАТЕГИЯ НА УНИВЕРСИТЕТСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ ПРЕЗ XXI ВЕК

Румяна Милкова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“

Резюме. Настоящото изследване е посветено на съвременните измерения на сложните категории „компетентност“ и „компетенции“ и изграждането им в личността на бъдещите специалисти с висше образование с помощта на обучението, образованието и възпитанието в университетите. Авторът изучава конгломерата „компетентности“, включени в понятието „професионална подготовка“ на бакалаврите и магистрите, и съотнасянето им с универсалните (ключови) и професионални компетентности, фиксирани в Европейската квалификационна рамка и „ЕСЕТ 2020“. Основополагащата декларация на Европейски съюз (ЕС) от Болоня призовава университетите от целия континент на интелектуално съревнование в „триъгълника на знанието“ – „образование – иновации – научни изследвания“. Младите специалисти трябва да придобият в процеса на обучение във ВУЗ онези компетенции, които ще им дадат възможност за цялостна и стойностна реализация във всички сфери от живота на социума – професия, гражданско, личностно и семейно поведение, необходимо на личността, живееща в XXI век – век на Човека, свободен, творящ, отстояващ своите права.

Keywords: person, personality, competency, education, student, university, education policy.

COMPETENCY AND SKILL S OF THE PERSON – STRATEGY OF UNIVERSITY EDUCATION DURING 21ST CENTURY

Abstract. The research is dedicated to the contemporary parameters of the categories „competency“ and „knowledge“ and their development within the personality of the future professionals with university degrees. Development of those categories is possible due to the process of learning and education in universities. The author explores the topic of competency in the context of professional development of students preparing for bachelors or masters degrees and its correlation to universal, key and professional competencies fixed in the European Cooperation in Education and Training 2020. The European Union (EU) and the series of ministerial meetings and agreements known collectively as the Bologna Process lead to the Bologna declaration. It promotes and calls for universities from around the continent to compete around the so called „triangle of knowledge“ – „education – innovation – research“. During their university studies young professionals need to acquire competences that will allow them to achieve an overall success in all aspects of life- professional, social, community, personal and family.

Prof. Dr. Rumyana Milkova
Faculty of Pedagogy
University of Shumen

нагоре


 ОБЕКТ/И НА НАРАТИВНАТА ПЕДАГОГИКА В КОНТЕКСТА НА ДИХОТОМИЯТА „НАУКА – ОБЕКТ“

Любомир Попов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. В статията с интерпретират обектите на наративната педагогика в контекста на дихотомията „наука – обект“. Предлага се така нареченият „все- обхватен модел“ на тези обекти, който се изгражда като следствие от анализа на разнообразни наративни педагогически текстове. Защитава се идеята, че заосмислянето му като такъв е необходима известна педагогическа компетенция от страна на реципиентите. 

Keywords: dichotomy „science – object”, narrative pedagogy, pedagogical practice, pedagogical thinking

OBJECTS OF NARR ATIVE PEDAGOGY IN THE CONTEXT OF THE DICHOTOMY „SCIENCE – OBJECT”

Abstract. The article interprets the objects of narrative pedagogy in the context of the dichotomy „science – object”. The so-called „encompassing model” of these objects, built up as a consequence of the analysis of various narrative pedagogical texts is being offered. The author supports the idea that in order to be understood and rationalized as such, the recipients need certain pedagogical competence.

Prof. Dr. Lubomir Popov
University of Sofia

нагоре


 ИНОВАТИВЕН МОДЕЛ ЗА ИНТЕГРАЦИЯ В ЕВРОПЕЙСКОТО ОБРАЗОВАТЕЛНО ПРОСТРАНСТВО ЧР ЕЗ ПРИЛОЖЕНИЕ НА WIKI- ПЛАТФОРМ АТА THE LEARNING MACHINE LTD ЗА СЕРТИФИЦИРАНЕ НА ДИГИТАЛНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ

Даниела Самарджиева
СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ – гр. Златица

Резюме. Статията представя проект, реализиран от СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ – гр. Златица, с подкрепата на International Grades Open Technologies (INGOT) – регионален администратор на английския иновативен модел за оценяване и валидиране на информационно-комуникационни знания и умения. С настоящата иновация се сертифицират дигитални компетентности на учениците спрямо Европейската квалификационна рамка (ЕКР) за учене през целия живот, като се интегрира обучението в часовете по информационни технологии с английската образователна wiki-платформа The Learning Machine Ltd.

Keywords: project-based learning, digital competences, European Qualifications Framework for Lifelong Learning

INNOVATIVE MODEL FOR INTEGRATION INTO THE EUROPEAN EDUCATIONAL SPACE BY APPLICATION OF WIKI-PLATFORM THE LEARNING MACHINE LTD FOR CERTIFICATION OF DIGITAL COMPETENCIES

Abstract. The innovation presented consists of an application on a wiki-platform, created and administrated by INGOT Academy – Great Britain, as a method of evaluation and sharing of experience in the sphere of IT education. There have been developed quality and effective didactic instruments for project-based learning. Using teamwork in class, there have been created digital projects which respond to evaluation criteria formulated by employers from leading European corporations. The physical realization of the certifying starts in the computer lab and it is then transferred into the virtual space. The participants in the project include 60 high-school students, two of whom have special education needs, as well as finalists of the “1000 Stipends” project of Communitas Foundation. Each of themis given the chance to work according to their own abilities and speed. After the publication of the results on the wiki-platform, INGOT Academy – Great Britain, awards corresponding certificates for digital competences. Most of the students defend Gold-certificates which correspond to level 3 of the European Qualifications Framework for Lifelong Learning, which enhances the mobility of the labour force in the EU.

Мrs. Daniela Samardjieva
School “Sv. Paisii Hilendarski”

нагоре


 PISA 2015 ЩЕ СЕ ПРОВЕДЕ ИЗЦЯЛО В ЕЛЕКТРОНЕН ФОРМАТ

Неда Кристанова
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование

Резюме. През учебната 2014/2015 година България отново ще участва в редица международни изследвания в областта на образованието. Освен две основни изследвания – PISA и TIMSS, през тази година ще бъдат проведени и пилотни проучвания по други две – PIRLS и ICCS. Новото за PISA 2015 е, че ще се проведе изцяло в електронен формат посредством компютърно базиран тест за разлика от всички предходни етапи на програмата. В теста ще бъде включен и нов модул, измерващ уменията на учениците за екипно решаване на проблеми. TIMSS ще измерва знанията на учениците от IV до VIII клас в областта на математиката и природните науки. Резултатите от PISA 2015 и TIMSS 2015 ще бъдат обявени в края на 2016 г.

Keywords: students literacy, skills, TIMSS, PIRLS, PISA, ICCS, computer based test

PISA 2015 WILL BE CONDUCTED ENTIRELY ELECTRONICALLY

Abstract. During the academic Y2014/2015, Bulgaria will participate in different international studies in the field of education. Besides the two fundamental studies – PISA and TIMSS, this year will be also held pilot PIRLS and ICCS studies. For a first time, the upcoming PISA 2015 will be conducted entirely electronically through a computer-based test. A new module, measuring pupils’ skills for collaborative problem solving, will be also included. TIMSS will measure the math and natural sciences abilities of pupils of 4th and 8th grades. The PISA 2015 and TIMSS 2015 results will be officially announces in the end of 2016.

Neda Kristanova
Center for Control and Assessment of the Quality in School Education

нагоре


 АНАЛИЗ НА ПОСТИЖЕНИЯТА НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧЕНИЦИ ПО ПРИРОДНИ НАУКИ В PISA 2006, 2009, 2012 ПРЕЗ ПРИЗМАТА НА ТРИТЕ ФАКТОРА – УЧЕБНИ ПРОГРАМИ, ПРЕПОДАВАНЕ И ОЦЕНЯВАНЕ 

Галя Шуманова, Катя Минева 
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование 

Лили Самуркова 
Испанска eзикова гимназия „Мигел де Сервантес“ 

Надка Филипова 
101. СОУ „Бачо Киро“

Резюме. Направен е анализ на резултатите на учениците от България върху 17 задачи, общи за изследванията по природни науки на PISA 2006, 2009 и 2012, в контекста на българските учебни програми и стандарти по отделните предмети в КОО „Природни науки и екология“. Целта на анализа е да очертае картина на това как и до каква степен се формират и усвояват умения и компетентности от учениците в областта на природните науки и как тези умения и компетентности се съотнасят към измерваните компетентности в международните сравнителни изследвания на PISA, както и как резултатите от международните изследвания кореспондират с обучението и оценяването по природни науки и заложените стандарти в българското училище. 

Keywords: natural science literacy, curriculum, teaching tasks

ANALYSIS OF THE RESULTS OF THE BULGARIAN STUDENTS IN SCIENCE LITERACY IN PISA 2006, 2009, 2012 THROUGH THE LENS OF THREE FACTORS – CURRICULUM, TEACHINIG AND ASSESSMENT 

Abstract. The article presents an analysis of the results of students from Bulgaria on 17 tasks common to research in natural sciences of PISA 2006, 2009 and 2012, in the context of Bulgarian curriculum and standards in different subjects of the Cultural and Educational Field “Science and Ecology”. The aim of the analysis is to outline a picture of how and to what extent are formed and learn skills and competencies of students in the natural sciences and how these skills and competencies relate to the competencies measured in international comparative studies of PISA, and how results of international studies correspond to training and assessment in science and set standards in the Bulgarian school.

Mrs. Galya Shumanova, Katya Mineva 
Center for Control and Assessment of the Quality in School Education

Mrs. Lili Samurkova 
Spanish Secondary School “Miguel de Cervantes”

Mrs. Nadka Filipova 
101 Secondary school “Bacho Kiro”

нагоре


 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XX, книжка 1, 2012 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXII, книжка 4, 2014 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXII, книжка 6, 2014 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIII, книжка 6, 2015

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Прага гледа наши филми

Следваща статия

Чуждоезиково обучение, книжка 1, година XLII, 2015

Следваща статия

Чуждоезиково обучение, книжка 1, година XLII, 2015

Математическата в София спечели турнир по физика

Математическата в София спечели турнир по физика

Професорите – колкото доцентите

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"