EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Effective Schools: Reality оr Utopia? /
Elena Thoukididou – 127
Управлението на висшите училища в България в контекста на кохезионната политика на Европейския съюз
[Management of the High Schools in Bulgaria in the Context of the Cohesion Policy of The European Union] /
Албена Вуцова, Петър Иванов / Albena Vutsova, Petar Ivanov – 138
Подготовка на научни кадри по образователен мениджмънт
[Training of Scientists in Educational Management] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova – 153
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Синергично образование – философия, педагогическа концепция, практика
[Synergistic Education – Philosophy, Teaching Concept, Practice] /
Яна Рашева-Мерджанова/ Yana Rasheva-Merdjanova – 162
Обекти на наративната педагогика в контекста на тезата за педагогическото явление
[Objects of the Narrative Pedagogy in the Context of the Idea for the Pedagogical Phenomenon]
Любомир Попов / Lubomir Popov – 177
DISCUSSION / ДИСКУСИОННО
Закон за развитие на академичния състав – крайно време за промяна
[The Law for Development of the Academic Staff – Finally Time for Change] /
Дамян Дамянов / Damyan Damyanov – 192
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕТО В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Регионално външно оценяване по професионално образование и обучение
[The Regional Assessment in Vocational Education and Training – 2014 Analysis] /
Катя Минева / Katya Mineva – 207
Анализ на националните стандарти и учебни програми по природни науки по отношение на компетентностния подход в PISA
[Analysis of National Standards and Educational Programs in Natural Sciences in Relation to the Competence Approach in PISA] /
Мая Гайдарова, Стефан Манев, Ренета Петкова, Георги Георгиев / Maya Gaydarova, Stefan Manev, Reneta Petkova, Georgi Georgiev – 217
READ IN THE LATEST ISSUES OF ,,AZ BUKI“ JOURNALS / ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ,,АЗ БУКИ“
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
EFFECTIVE SCHOOLS: REALITY OR UTOPIA?
Elena Thoukididou
University of Sofia
Abstract. What makes a school effective? In particular, what are the characteristics of effective schools as perceived by researchers? Research studies (e.g., Purkey and Smith, 1983; Heck, Larsen and Marcoulides, 1990; Scheurich and Skrla, 2003) on effective schools have yielded lists of characteristics on effective schools. However the characteristics are not absolute, but are directly related to the social-cultural framework and the values that reflect the school, the educational staff, the students and the general social-economical frame of the school. The critical questions to be addressed in this study are: 1.The effective school, occupying by effective teachers is a utopia or can be accomplished? 2. Which are the key factors that affect effectiveness of a school? 3. How the finding of studies for effective schools can be adapted to the demands and needs of each school? In these questions the present article tries to give answers .
Keywords: effective schools, effectiveness, characteristics of effective schools, effective school studies
Mrs. Elena Thoukididou
Faculty of Education
University of Sofia
УПРАВЛЕНИЕТО НА ВИСШИТЕ УЧИЛИЩА В БЪЛГАРИЯ В КОНТЕКСТА НА КОХЕЗИОННАТА ПОЛИТИКА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Албена Вуцова, Петър Иванов
Софийски университет .„Св Климент Охридски“
Резюме. Целта на настоящото изследване е да бъде анализирано влиянието на оперативните програми като инструмент на европейската кохезионна политика върху управлението на висшите училища през програмния период 2007 – 2013 г. Разгледани са обемът и структурата на финансиране на висшите училища, реализирани чрез оперативните програми, европейският контекст, националната среда и необходимостта от промени, управленските практики, резултат от въздействието на политиките на Европейския съюз (ЕС). Представени са концепциите за управление на висшите училища и въз основа на това са изведени препоръки за реформиране на системите им за управление.
Keywords: operational programs, funding, management, universities, higher education
MANAGEMENT OF THE HIGH SCHOOLS IN BULGARIA IN THE CONTEXT OF THE COHESION POLICY OF THE EUROPEAN UNION
Abstract. This article aims to analyze the infl uence of the operational programs as a tool of EU cohesion policy for management of higher education institutions in the programming period 2007 – 2013. The funding structures of the universities, realized through EU operational programs, are examined. The concepts of management of higher education are presented and recommendations for reforming are outlined.
Dr. Albena Vutsova, Assoc. Prof., Mr. Petar Ivanov
University of Sofia
ПОДГОТОВКА НА НАУЧНИ КАДРИ ПО ОБРАЗОВАТЕЛЕН МЕНИДЖМЪНТ
Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя опита на Факултета по педагогика на СУ „Св. Климент Охридски“ в подготовка на докторанти по образователен мениджмънт. Акцентира се върху потребностите от подготовка на такива научноизследователски кадри и факторите, които гарантират качеството на подготовката на образователни мениджъри във Факултета по педагогика.
Keywords: educational management, educational manager, PhD program
TRAINING OF SCIENTISTS IN EDUCATIONAL MANAGEMENT
Abstract. The article presents the experience of the Fa culty of Pedagogy of University of Sofi a in training PhD students in Educational Management. It is stressed on the necessity of such kind of scientific researchers and the factors ensuring the good quality of educational managers’ training at the Faculty of Education
Prof. Viara Gyurova, DSc.
Faculty of Education
University of Sofia
СИНЕРГИЧНО ОБРАЗОВАНИЕ – ФИЛОСОФИЯ, ПЕДАГОГИЧЕСКА КОНЦЕПЦИЯ, ПРАКТИКА
Яна Рашева-Мерджанова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Образованието не може да се развива пълноценно без преосмисляне на неговите философски основи. Особено в условията на качествено нови характеристики на глобалната епоха в живота на човешката цивилизация. Представят се основанията, концепцията на синергетическата философия на образованието и конкретните й проекции в една синергетическа училищна педагогика: класно-урочна система, методика на обучение, учебно съдържание и учебници, субекти. Разисква се отговорността на обществото за развитието на едно синергично образование.
Keywords: synergetic philosophy of education – synergetic school pedagogy – genealogical approach – civilization – evaluation – class-and-lesson-based system – synergetic methodology – synergy teacher/students – synergetic textbooks
SYNERGISTIC EDUCATION – PHILOSOPHY, TEACHING CONCEPT, PRACTICE
Abstract. In order for education to be efficiently and progressively developed, it is of vital importance that we should redefine its philosophical foundations. This is further emphasized in the current conditions of completely new characteristics of the Global Age in human civilization. This paper focuses on the presumptions and conceptions regarding the synergetic philosophy of education, as well as on its projections on the synergetic school pedagogy: class-and-lesson-based system, methodology of education, school curriculum and textbooks, subjects. Society’s responsibility for development of synergetic education is also being discussed.
Prof. Yana Rasheva-Merdjanova, DSc.
University of Sofia
ОБЕКТИ НА НАРАТИВНАТА ПЕДАГОГИКА В КОНТЕКСТА НА ТЕЗАТА ЗА ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ЯВЛЕНИЕ
Любомир Попов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Обект на анализ в статията са разнообразни наративни педагогически текстове. Те засягат както различните компоненти на педагогическото явление, а именно: педагогически субекти, цел, съдържание, принципи, методи, средства, резултати и организационни форми, така и обстановката, в която функционират – институциите и социалната среда. Предлагат се три модела на педагогическото явление, които са изведени от наративните текстове: аб- страктен, конкретен и динамичен. Така се защитава тезата, че идеята за тези модели на педагогическото явление е необходимата „призма“, през която нара- тивните педагогически текстове стават по-разбираеми за читателя.
Keywords: pedagogical phenomenon, abstract model of the pedagogical phenomenon, specific model of the pedagogical phenomenon, dynamic model of the pedagogical phenomenon, components of the pedagogical phenomenon
OBJECTS OF THE NARRATIVE PEDAGOGY IN THE CONTEXT OF THE IDEA FOR THE PEDAGOGICAL PHENOMENON
Abstract. The article focuses on various narrative pedagogical texts. They concern the different components of the pedagogical phenomenon, namely: pedagogical subjects, goal, contents, principles, methods, results and organizational forms as well as the context into which they function – the institutions and the social environment. Three models of the pedagogical phenomenon are being offered, all three based on narrative texts: abstract, specific and dynamic. This is the way to support the idea of these models of the pedagogical phenomenon as the necessary “prism” that makes narrative pedagogical texts better comprehensible for the reader.
Prof. Dr. Lubomir Popov
University of Sofia
ЗАКОН ЗА РАЗВИТИЕ НА АКАДЕМИЧНИЯ СЪСТАВ – КРАЙНО ВРЕМЕ ЗА ПРОМЯНА
Дамян Дамянов
Съюз на учените в България
Резюме. Законът за развитието на академичния състав в Република България влиза в сила на 11.01.2011 г. Настоящата статия представя данните по изборните процедури през последните четири години, сравнени с данните от периода 2007 – 2010 г., т. е. последните четири години от действието на Висшата атестационна комисия и специализираните научни съвети.
Keywords: Law for development of the academic staff in Republic of Bulgaria, academic positions procedures
THE LAW FOR DEVELOPMENT OF THE ACADEMIC STAFF – FINALLY TIME FOR CHANGE
Abstract. The Law for development of the academic staff in the Republic of Bulgaria came into force on 11.01.2011. This article presents data about the procedures for Academic Positions / Academic Degrees in the last four years, compared with the data from the period 2007 – 2010, i. e. the last four years of the operation of the Higher Attestation Commission and the Specialized Scientific Councils.
Academician Prof. Damyan Damyanov, DSc
Union of Scientists in Bulgaria
РЕГИОНАЛНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ ПО ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ
Професионално направление „Стопанско управление и администрация“ 2014 г.
Катя Минева
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Резюме. Предложената статия разглежда част от получените резултати от Регионално външно оценяване на ученици от ХІ клас на професионалните училища от професионално направление „Стопанско управление и администрация“. Основна цел на оценяването бе да се приложат и популяризират съвремен- ни модели и механизми на оценяване в различни професионални направления в ПОО, като същевременно с това се постига и мониторинг върху формирането на базови умения и компетентности у учениците в професионалните училища, които се явяват основа за израстване и професионална реализация.
Keywords: economic knowledge, skills and competencies, assessment, vocational skills and competencies, quality of vocational education and training
THE REGIONAL ASSESSMENT IN VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING – 2014 ANALYSIS
Abstract. The article discusses some of the results of Regional external assessment of students from vocational schools in professional field “Business Management and Administration”. The main objective of the evaluation was to implement and promote contemporary models and mechanisms of evaluation in different professional fields in VET, whilst achieving and monitoring the formation of basic skills and competencies in students in vocational schools, which are the basis for growth and professional development.
Mrs. Katya Mineva
Center for Control and Assessment of the Quality in School Education
АНАЛИЗ НА НАЦИОНАЛНИТЕ СТАНДАРТИ И УЧЕБНИ ПРОГРАМИ ПО ПРИРОДНИ НАУКИ ПО ОТНОШЕНИЕ НА КОМПЕТЕНТНОСТНИЯ ПОДХОД В PISA
Мая Гайдарова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Стефан Манев
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Ренета Петкова
Министерство на образованието и науката
Георги Георгиев
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Резюме. Резултатите на българските ученици, получени при международното оценяване PISA, възможностите за изграждане на ключови компетентости и развиване на природонаучна грамотност зависят до голяма степен от нормативната документация, която определя учебното съдържание и тех- нологиите на провеждане на учебния процес. В това отношение най-голямо значение имат ДОИ за УС. Затова и в настоящото изследване се прави анализ не на конкретните резултати от проведените досега изследвания на PISA, а на съответствието между изискванията на PISA и изискванията на нормативните документи, свързани с обучението по природни науки в българското училище. Това ще позволи да се очертаят различията между тях и да се очертаят въз- можни мерки, които да запълнят несъответствията и по този начин да повишат качеството на образованието по природни науки, синхронизирането му със съвременните изисквания, както и осигуряване на възможности за реализиране на българските ученици на международния пазар на труда.
Keywords: Programme for International Student Assessment (PISA), scientific literacy, Bulgarian students, science education
ANALYSIS OF NATIONAL STANDARDS AND EDUCATIONAL PROGRAMS IN NATURAL SCIENCES IN RELATION TO THE COMPETENCE APPROACH IN PISA
Abstract. The results of the Bulgarian students from the international evaluation survey PISA and the opportunities to build core competencies and develop scientific literacy depend largely on legal documentation that determines the educational content and the technology of conducting the learning process. In this respect, the most important are the State Educational Requirements for Educational Content. Therefore, the present study analyses not only the PISA results, but also the correlation between the requirements of PISA and the requirements of the normative documents related to science education in Bulgarian schools. This will contribute to improving the quality of education in science, synchronizing it with the modern requirements and providing opportunities for realization of Bulgarian students on the international labor market.
Dr. Maya Gaydarova, Assoc. Prof.
Faculty of Physics
University of Sofia
Dr. Stefan Manev, Assoc. Prof.
Department of Chemistry
Faculty of Mathematics and Natural Sciences
South-West University “Neofit Rilski”
Dr. Reneta Petkova
Ministry of Education and Science
Mr. Georgi Georgiev
Center for Control and Assessment of the Quality in School Education