EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Към въпроса за система за оценяване на научните изследвания във висши училища и научни институции в България
[About the Problems of Observation and Assessment of the Research and Artistic Activity Carried out by the Universities and Scientific Organizations in Bulgaria]
/ Лиляна Вълчева, Диана Кюркчиева, Александър Николов / Lilyana Valcheva, Diana Kjurkchieva, Alexander Nikolov – 343 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Изграждане на творческата личност, като цел на възпитанието, и форми на принуда при нормативното възпитателно-образователно общуване
[The Upbringing of the Creative Person as a Goal of Education and the Forms of Compulsion in Normative Educational Communication]
/ Йордан Банев / Jordan Banev – 356 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Ключови компетенции в контекста на здравното образование в предучилищна възраст
[Key Competences in the Context of Health Education in Pre-School Age]
/ София Каракехайова, Биляна Калоферова / Sofia Karakehayova, Bilyana Kaloferova – 387 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Христо Ботев и познавателният кръгозор на съвременните студенти за Европа (изследователски разказ за един познавателен подвиг и за една познавателна недостатъчност)
[Hristo Botev and the Cognitive Outlook Contemporary Students Have about Europe (a Research Story about a Cognitive Feat and a Cognitive Deficiency)]
/ Синто Юлзари / Sinto Yulzari – 399 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
КЪМ ВЪПРОСА ЗА СИСТЕМА ЗА ОЦЕНЯВАНЕ НА НАУЧНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ ВЪВ ВИСШИ УЧИЛИЩА И НАУЧНИ ИНСТИТУЦИИ В БЪЛГАРИЯ
Лиляна Вълчева
Лесотехнически университет
Диана Кюркчиева
Шуменски университет„Епископ Константин Преславски“
Александър Николов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията е посветена на проблемите на обективното наблюдение и точното оценяване на научноизследователската и художественотворческата дейност, осъществявана от висшите училища и научните организации в България. Въз основа на задълбочен анализ на настоящата система са изведени основни изисквания за постигане на качествено нов подход, основан на следните цели: формиране на политика в областта на научните изследвания, която да допринесе за постигането на качествени и конкурентни резултати съобразно Националната стратегия за развитие на научните изследвания и европейските рамкови програми; социално-икономическо въздействие на резултатите и ползите от тях; възможност за създаване на учени от ново поколение; развитие на научните институции като равностойни партньори в европейското и световното научно пространство. Статията се базира на редица официални документи, дадени в приложение. Направено е конкретно предложение за система за обективно и точно оценяване на научноизследователската и художественотворческата дейност с набор от показатели и тегла за получаване на оценката, както и за методология за внедряването ѝ. Предлаганата система за оценка и правилата за финансиране на изследователските звена на базата на получената оценка цели опростяване и прозрачност на процедурата.
Keywords: estimation of scientific organizations; National scientific strategy, methodology of science
ABOUT THE PROBLEMS OF OBSERVATION AND ASSESSMENT OF THE RESEARCH AND ARTISTIC ACTIVITY CARRIED OUT BY THE UNIVERSITIES AND SCIENTIFIC ORGANIZATIONS IN BULGARIA
Abstract. The article is dedicated to the problems of objective observation and accurate assessment of the research and artistic activity carried out by the universities and scientific organizations in Bulgaria. Based on an analysis of the current system, the basic requirements for achieving a qualitatively new approach based on the following objectives are formulated: the formation of a policy in the field of research, which contributes to the achievement of qualitative and competitive results, according to the National Development Strategy research and European framework programs; socio-economic impact of the results and their benefits; the possibility of creating new generation scientists; development of scientific institutions as equal partners in the European and world scientific space. This article is based on a number of official documents whose list is given in the Appendix. A system of objective and accurate evaluation of the research and artistic activity with a set of indicators and weights for obtaining the estimation, as well as a methodology for its implementation, has been proposed. This system aims to simplify the evaluation procedure and to make it transparent.
* Prof. Lilyana Valcheva
University of Forestry
* Prof. Diana Kjurkchieva, DSc.
University of Shumen
* Dr. Alexander Nikolov, Assoc. Prof.
University of Sofia
ИЗГРАЖДАНЕ НА ТВОРЧЕСКАТА ЛИЧНОСТ, КАТО ЦЕЛ НА ВЪЗПИТАНИЕТО, И ФОРМИ НА ПРИНУДА ПРИ НОРМАТИВНОТО ВЪЗПИТАТЕЛНО-ОБРАЗОВАТЕЛНО ОБЩУВАНЕ
Йордан Банев
Музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ – София
Резюме. Настоящият текст изхожда от разбирането за творческия характер на личността, който се определя от присъщите на всяко дете творчески заложби. Те не се отнасят към едно или друго конкретно изкуство или начинание, а към изначалната възможност всеки, започвайки от детето, да може да претворява себе си. В педагогически план, това предполага, че изграждането на личността, като цел на възпитанието, се обуславя от изграждането на творческите заложби на детето. В общото училище начинът на работа е групов и това налага неговия групово съобразен подход, както и функционирането на регулативни механизми. Статията описва някои от тях като действащи форми на принуда, които влизат в противоречие както с възможността за разгръщане на творческите заложби на детето, така и с принципни положения на възпитанието, непроменени от древността до днес.
Keywords: pedagogy; creative person; responsibility; communication; surveillance; freedom
THE UPBRINGING OF THE CREATIVE PERSON AS A GOAL OF EDUCATION AND THE FORMS OF COMPULSION IN NORMATIVE EDUCATIONAL COMMUNICATION
Abstract. The present text proceeds from the concept of creative personality, which is defined by the creative talent intrinsic to every child. It is not related to a particular (artistic) activity, but to the primal capacity of every person to re-create themselves. From a pedagogical standpoint, such an assumption accepts that the upbringing of a person as a goal of instruction is conditioned by the nurturing of the creative gifts of the child. In school, group work requiers a group-appropriate approach, as well as the appropriation of regulative mechanisms by the system. The article describes some of them as functioning forms of compulsion, which disable the child to unfold its creative potential and contradict basic assumptions about education, which have remained unchanged from Antiquity to this day.
* Dr. Jordan Banev, Assoc. Prof.
National Music Academy “Prof. Pancho Vladigerov”
КЛЮЧОВИ КОМПЕТЕНЦИИ В КОНТЕКСТА НА ЗДРАВНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
София Каракехайова, Биляна Калоферова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Здравното образование е насочено към развитие на умения за създаване или поддържане на здравословен стил на живот, доброволно адаптиране към поведение, благоприятстващо здравето (Наредба №13). Разглежда се като процес на учене през целия живот на хората как да живеят, за да поддържат и подобряват собственото си и на другите здраве. Всеобщо е мнението, че за да се постигнат целите на здравното образование, подходите, формите и методите на педагогическо взаимодействие следва да бъдат подходящи и ефективни. Според редица автори ефективното здравно образование повтаря естествените процеси, чрез които децата овладяват определени норми на поведение. Акцент се поставя върху откривателската стратегия за ориентиране на детето в здравословна и социална среда. Реализира се, чрез многообразие от вариативни решения, разчетени върху спецификата на изследователския поход, в поредица от ателиета, които имат статут на допълнителни форми на педагогическо взаимодействие. В тях се дефинират цели, извеждат се основни съдържателни единици – съчетание от знания, умения и отношения, които отразяват ключови компетенции като резултат от ориентиране на 6 – 7-годишното дете в здравословна и социална среда.
Keywords: health education; key competencies; workshop – complementary form of pedagogical interaction; pre-school age
KEY COMPETENCES IN THE CONTEXT OF HEALTH EDUCATION IN PRE-SCHOOL AGE
Abstract. Health education is aimed at developing skills to create or maintain a healthy lifestyle, voluntary adaptation to health-friendly behavior. It is seen as a process of lifelong learning for people how to live, to maintain and improve their own and other people’s health. It is widely believed that in order to achieve the objectives of health education, approaches, forms and methods of pedagogical interaction should be appropriate and effective. According to a number of authors, effective health education repeats the natural processes through which children observe certain norms of behavior. Emphasis is placed on the discovery strategy for the orientation of the child in a healthy and social environment, realized through a variety of variational solutions, based on the specifics of the research march. In a series of workshops that have the status of complementary forms of pedagogical interaction, which define goals, bring out basic content units – a combination of knowledge, skills and relationships that reflect key competences as a result of guiding the 6-7-year-old child into a healthy and social environment.
Dr. Sofia Karakehayova, Assoc. Prof.
Ms. Bilyana Kaloferova
University of Plovdiv
ХРИСТО БОТЕВ И ПОЗНАВАТЕЛНИЯТ КРЪГОЗОР НА СЪВРЕМЕННИТЕ СТУДЕНТИ ЗА ЕВРОПА
Изследователски разказ за един познавателен подвиг и за една познавателна недостатъчност
Синто Юлзари
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. В материала е представена характеристика на един „портрет“ на познавателния кръгозор на съвременните студенти за Европа. За информационна основа при формулирането на показателите на изследването са използвани част от европейските знания на българския революционер, поет, публицист и журналист Христо Ботев, демонстрирани от него в средата на ХIХ век. В продължение на 11 учебни години са изследвани 1312 студенти в редовна и задочна форма на обучение. В резултат на анализа на данните от изследването са формулирани изводи за качеството на техните европейски знания в три съдържателни области – „История“, „Култура“ и „Терминология“. Направен е опит да се очертае авторово мнение за причините, предизвикали сравнително неблагоприятния вид на познавателния кръговор на изследваните студенти за Европа.
Keywords: European cognitive outlook; cognitive achievement; cognitive insufficiency
HRISTO BOTEV AND THE COGNITIVE OUTLOOK CONTEMPORARY STUDENTS HAVE ABOUT EUROPE
A research Story about a Cognitive Feat and a Cognitive Deficiency
Abstract. This research is conducted for the purpose of drawing a “picture” of the cognitive outlook contemporary students have about Europe. As a comparison basis in the project we have Hristo Botev’s knowledge of Europe from the middle of XIX century. He is a Bulgarian revolutionary, poet, publisher and journalist. The research includes 1312 students in internal and external state of education, interviewed in 11 years. Conclusions have been made for the feature of contemporary students’ knowledge about Europe in three areas – History, Culture and Terminology. An attempt has been made to outline the author’s opinion on the reasons for the students’ unfavorable knowledge about Europe.
Dr. Sinto Yulzari, Assoc. Prof.
University of Ruse