Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2016 Брой 10, 2016

Не може всеки университет да преподава всичко

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-03-2016
в Брой 10, 2016
A A

На много места академичното ръководство е разделено от стопанското и финансовото, на други – не. Но и в двата случая има добре функциониращи университети. Подобна реформа е била полезна на много места, а на други са се справили и без такова разделение. Затова Министерството на образованието и науката и цялото общество трябва да се съсредоточат върху довършване на започналата реформа – с идеите на стратегията за развитие на висшето образование, законопроекта за изменение на Закона за висше образование, приет от Народното събрание. Третият етап е подзаконовата нормативна уредба да продължи тази идея, без да измени духа й. Това означава да се промени финансовият модел, като се случат следните изключително важни неща. Първо, средствата за субсидията, която се дава според качество, да нарастват, докато стигнат поне половината от средствата на цялата субсидия. В момента по-голямата част е според броя на студентите. Не е лошо парите да следват студента, лошото е, ако това е единственият елемент във формулата. Трябва да има баланс между двете. Второ, да се въведат внимателно приоритетни направления и защитени специалности, така че направления и специалности, които не са ефективни финансово, но са нужни на обществото, наистина да получат подкрепа, иначе ще загинат. Много пъти казвах защо това е полезно. Ако отчитаме качеството повече, университетите ще имат интерес да го повишават. А сега имат интерес само да повишават броя на студентите, което в последните 15 години доведе до сериозни проблеми с качеството. Имам опасения как ще се изпълни третият етап, особено по отношение на приоритетните направления и защитените специалности. Ако ги определим необмислено, нещата може да се влошат. Същото важи и за качеството. Трябва да се внимава с коефициентите, които ще се дават в отделните направления за качество – дали според научните резултати, дали според реализацията на студентите, или по други критерии. Това са важни детайли, които могат да провалят цялостната идея, която ще доведе до революция във висшето образование. След 15 години екстензивно нарастване според броя на студентите усилията ще се съсредоточат върху специалностите, които са най-добри в дадено висше училище.

Четете повече в бр. 10, 10 – 16 март 2016 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Водим открит диалог за реформи в образованието Времето на тебешира безвъзвратно отмина Науката се управлява като бизнес Default ThumbnailПолимерът е и опаковка, и имплант, и лекарство

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Личности

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Професионално образование, година XVIII, книжка 1, 2016

Следваща статия

Сп. „Химия“, книжка 2/2016

Следваща статия

Сп. „Химия“, книжка 2/2016

На фокус са стандартите

На фокус са стандартите

Образованието срещу тероризма

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"