Стратегии на образователната
и научната политика
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 17, 2023

STEM, XXI век и технологиите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03/05/2023
в Брой 17, 2023
0
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

Природните науки, математиката, инженерството, изкуствата – или STEM дисциплините, винаги са били и ще бъдат в основата на човешкия прогрес. Интересът и опитите за разбиране на тези сфери на познание датират от най-древни времена до днес, но интензивността, с която се развива и трупа познанието за тях, варира. Това е така, защото винаги има контекст. Тоест изучаването на STEM науки в миналото е било в контекста на тогавашното ниво на развитие за разлика от темповете, с които това познание се развива и трупа в днешно време вследствие на научно-техническия прогрес. Ето защо е важно да се говори не просто за STEM като направление, но за STEM в контекста на XXI век, когато технологиите са основен фактор в почти всеки аспект от нашия живот, в т.ч. и начина, по който изучаваме STEM дисциплини.

Живеем в дигиталната епоха. Следователно трябва да учим в дигиталната епоха. Тук именно идва и мястото на образователните технологии, които трансформират начина, по който учим, приемаме информация и усвояваме нови знания и умения. В тази връзка и девизът на „Юнион Интерактив“ гласи, че „Технологиите и модерната учебна среда са ключ към по-добро образование, а доброто образование – ключ към всичко останало“.

Образователните технологии трябва да са насочени към определени образователни нужди на подрастващото поколение. Технологията в класната стая трябва да бъде адаптивна и отговаряща на нуждите на учениците, обхватна и завладяваща вниманието им, индивидуализирана и подходяща за възрастта им.

Технологии за модерно STEM обучение

Когато говорим за технологии в класната стая, е добре да изхождаме от разбирането, че те са инструменти, изпълняващи определена цел. Основната функция на технологията е да „доставя“ учебно съдържание. От ключово значение е какви ще са структурата, формата и начинът, по които това се случва. Ето защо е важно да комбинираме технологиите така, че да предоставят възможност за разнообразни дейности и разнообразна структура, форма и начин на представяне на учебното съдържание, тъй като това, в крайна сметка, създава комплексно и потапящо учебно изживяване.

Ние от „Юнион Интерактив“ се фокусираме върху перспективните възможности на 3D визуализацията и моделирането, осезателно и допирно взаимодействие, виртуална реалност и виртуални среди за обучение, както и разбира се, технологии и инструменти за приложна и експериментална дейност. Образователни инструменти, които са в състояние да съчетаят различни сензорни модалности, са обещаващи по отношение на това да представят на учениците STEM съдържанието по реалистичен и завладяващ начин.

Допълнително предимство е и предпочитанието на самите ученици към такива технологии вместо досегашните стандартни методи на обучение, особено за изучаване на по-сложни биологични, физични и химични концепции, чието усвояване е ограничено от определени концептуални, културни, икономически и социални въпроси или просто е трудноизпълнимо в стандартната класна стая.

От ума, през технологията, до материята!

Опитът, който „Юнион Интерактив“ има в изграждането на иновативни STEM пространства, ни дава възможност да оформим едно концептуално виждане относно това какви възможности би следвало да предоставя технологичното оборудване в един модерен STEM център. То трябва да бъде разположено в логически свързано учебно пространство, изградено върху концепцията за тристепенна градация на структурата, формата и начина, по който се предава и усвоява учебно STEM съдържание, а именно:

• изграждане на интерактивно фронтално учебно пространство (чрез интерактивни дисплеи) за по-добро визуално представяне на теоретичното съдържание по нов и интересен начин (чрез мултимедия и 3D сцени), което да е структурирано основно дисциплинарно;
• изграждане на пространство за обучение чрез технологии за VR/AR, или т.нар. виртуални лаборатории, където учебното съдържание се предава чрез различни сензорни модалности (в т.ч. визуално, невронно, тактилно), а съдържанието е структурирано интердисциплинарно в различни контекстуални области на познание;
• изграждане на пространство за практическа и експериментална дейност и усвояване на реални умения в практическа среда чрез проектно базирани дейности, където съдържанието е структурирано трансдисциплинарно.

Идеята за интегриран подход и комбиниране на всички възможни направления, съчетана с логическата градация на структурата, формата и начина, по който се предава и усвоява STEM учебно съдържание, превежда всеки ученик през едно завършено учебно изживяване, което започва в ума чрез приемането на нови знания и идеи, разширява се чрез технологията, за да се реализира в материален или интелектуален краен резултат. Опитът на „Юнион Интерактив“ показва, че всичко това лежи в основата на успешните STEM центрове.

Your Image Description

Свързани статии:

Предимствата на виртуалната и добавената реалност в клас Default ThumbnailПрилагане на STEM подхода и вариантите му в начална степен на образование Default ThumbnailИнструмент за оценка на индивидуалния принос на учениците при изпълнение на STEM базирани групови задачи 521 школа с договори за STEM кабинети

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: STEMUnion interactiveТехнологииЮнион Интерактив

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Революция в храненето

Следваща статия

Майстори на платките

Следваща статия
Майстори на платките

Майстори на платките

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.