Стратегии на образователната
и научната политика
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 19, 2023

Геоинформационни технологии преобразяват класните стаи

С тяхна помощ учебните часове стават по-привлекателни, а материалът – разбираем

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10/05/2023
в Брой 19, 2023
0
Геоинформационни технологии преобразяват класните стаи

ГИС приложенията позволяват визуализирането на редица явления и процеси, които могат да направят учебния материал по-разбираем за учениците

0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter
ГИС приложенията позволяват визуализирането на редица явления и процеси,
които могат да направят учебния материал по-разбираем за учениците

Географските информационни системи (ГИС) навлизат все по-широко във всяка сфера на живота ни и вече намират приложения в почти всички отрасли и бизнес направления. Изучаването им в училище и в университетите е добра основа за усвояване на знания и добиване на умения, които ще направят от всеки млад човек търсен и ценен кадър на пазара на труда. Но това е само малка част от ползите, които ученето с ГИС може да предложи. Ето защо от 2021 г. „Есри България“ съвместно с МОН започва програмата „ГИС в училище“, към която досега са се присъединили над 360 училища с разнообразен профил. А софтуерът се използва от повече от 1100 педагози и близо 11 000 ученици от цялата страна.

Географските информационни системи са технология, която съчетава местоположението на обектите с описателната информация за тях за намирането на отговори на разнообразни предизвикателни въпроси от заобикалящия ни свят. С ГИС може да се изучават всякакви обекти и явления благодарение на тяхната локация, да се откриват дори неподозирани връзки между тях, да се решават глобални и местни проблеми, свързани с климата, екологията, демографията, икономиката, здравеопазването и много други. ГИС е една от трите най-бързо развиващи се информационни технологии. Търсенето на специалисти с познания и опит в тази материя расте осезаемо във всеки отрасъл както у нас, така и в цял свят, посочват от „Есри България“.

Ползи от ученето с ГИС

С ГИС ученето е много по-интерактивно и учебният материал се усвоява по-лесно, разбира се по-добре от децата посредством грабващите вниманието визуализации, които предлагат модерните технологии. В резултат от използването им в класните стаи вече могат да се изведат няколко доказани ползи от прилагането им.
– Развива се пространственото мислене на учениците. Те не само използват разнообразни готови карти в часовете, но и създават свои собствени карти, инфографики и дори уеб приложения (без програмиране).
– Подобряват се критичното и аналитичното мислене чрез използването и анализирането на данни, методи и карти.
– Приложението на ГИС допринася за функционална грамотност на учениците. Децата не просто усвояват факти, но и разбират как да ги прилагат в живота си.
– Изграждат се умения за справяне с проблеми. ГИС са създадени за решаване на проблеми и с тяхна помощ учениците рамкират, визуализират и се справят с предизвикателства от всякакъв характер.
– Технологията превръща учениците в изследователи. ГИС подкрепя ученето чрез експерименти и разиграване на сценарии. Геоинформационните технологии допринасят за повече интерактивност в класната стая и така децата се включват в изучаването на света, вместо да са само наблюдатели.
– И не на последно място – насърчава се мултидисциплинарното обучение. ГИС са чудесна платформа за създаване на комбинирани проекти от различни учебни дисциплини и прилагането на STEM образователните практики.

ГИС в българските училища

Програмата „ГИС в училище“ е продължение на социално отговорната политика на Esri Inc. – глобалния лидер в областта на ГИС. У нас, подобно на Америка, Канада, десетки европейски страни и други държави, „Есри България“ осигурява безплатен достъп до най-мощния уеб ГИС софтуер за учебни цели. Всяко българско училище, заявило желание да се включи в Прог-
рамата, получава безплатен лицензиран софтуерен пакет от Esri Inc. Той включва достъп до платформата
ArcGIS Online, с която могат да се създават карти, анкети, интер-
активни разкази и други учебни ресурси, както и да се обработват, анализират и визуализират разнообразни данни. Тя е на български език и е изключително лесна и интуитивна за работа уеб ГИС платформа. Всеки учител и ученик, част от програмата „ГИС в училище“, получава персонализиран акаунт в ArcGIS Online.
Част от платформата е и най-богатата онлайн библиотека с авторитетни географски данни ArcGIS Living

Atlas of the World. Безброй опции в часовете

„ГИС и картографията ще подадат ръка на учениците, като им подарят свободата да пътуват мислено, да мечтаят във времето и пространството, да вземат решения, използвайки геопространствена информация“, коментира проф. д-р инж. Теменужка Бандрова – ръководител на катедра „Фотограметрия и картография“ в Университета по архитектура, строителство и геодезия.
Богатството от технологични възможности и приложения прави ГИС софтуера подходящ за всички учебни дисциплини. От „Есри България“ посочват и няколко идеи как ГИС може да се използва за нуждите на даден учебен предмет. Това позволява визуализиране на данни на пот-
ребителя или такива, които са налични в ArcGIS Living Atlas of the World, чрез 2D и 3D карти; уеб приложения; виртуални, интерактивни табла, показващи данни в реално време; виртуални истории на всякакви теми и много други.
Осигурена е възможност за обработване на данни: Map Viewer – Analysis Tools
позволява да се създават пространствени анализи, да се откриват пространствени взаимовръзки между данните, повторяеми модели и др. Могат да се събират данни на терен, които да се приложат към училищни проекти. За целта има лесна за използване форма за събиране, споделяне и анализиране на географски данни през мобилни или уеб устройства, както и приложение за обследвания и извършване на теренни оценки дори и от моторно средство, както и много други опции.

Подкрепа за учителите

В помощ на учителите образователни експерти от „Есри България“ са разработили специален хъб с най-полезната информация за включване в програмата „ГИС в училище“. На сайта могат да се открият готови уроци и учебни ресурси по различни предмети, както и много съвети за управление на организационния акаунт, запознаване с различните ГИС приложения и идеи за по-ползотворна работа с тях, практически материали и много други. Полезна информация от експертите на „Есри България“ и ГИС проекти, създадени от български ученици и техните преподаватели, можете да откриете и във фейсбук страницата „ГИС в училище“.
От началото на настоящата учебна година има и възможност за повишаване квалификацията на учителите с ГИС знания и умения чрез курса „Обучение за работа с ГИС в среда на
ArcGIS Online“. Онлайн курсът носи и един квалификационен кредит. Теоретичните и практическите занимания в него са разработени от водещи ГИС специалисти у нас и са на български език. В рамките на курса учителите научават как да създават тематични уеб карти; да добавят географска информация на разнообразни теми от авторитетни източници; да използват статистически данни в ArcGIS Onlinе;
да прилагат сателитни изображения за изследване на Земята; да работят с данни в тримерното пространство и много други!

Постиженията досега

Вече са налице и различни постижения в училище. В проведения през 2021 г. конкурс „Дигитални истории от училището и университета“ за разкази, създадени с ГИС, със свои проекти се включват над 100 учители и ученици, които доказват, че се справят отлично с геоинформационните технологии в класните стаи. Повод за гордост е, че един от наградените тогава ученици е и Даниел Димитров, възпитаник на МГ „Д-р Петър Берон“ – Варна. Две поредни години той завоюва сребърни медали за България от Международната олимпиада по география.
Блестящ пример е и ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ в Бургас. Ученици от това училище печелят все повече национални и международни награди с проекти на базата на ГИС. Сред отличията им са и две първи места от националния STEM конкурс. Шестокласници от бургаското училище участват и в конференцията „Световен ГИС ден 2022“, в която се включват над 800 души. Учениците представят STEM проекта си „Море без пластмаса“, награден на международния екологичен форум „Сребърна 2022“.
Екологичното начинание на шестокласниците е част от инициативата Plastic Pirates под патронажа на еврокомисаря Мария Габриел.

Академично надграждане

Огромна полза от въвеждането на ГИС в класните стаи е и развитието на умения и качества у децата, които ще са им нужни и след завършване на училище. Геоинформационните технологии от години са част от учебния материал и в редица университетски специалности – „География“, „Геодезия“, „Архитектура, строителство, урбанизъм“, „Регионално развитие“, „Екология“ и много други. У нас в университетите, сред които Софийския университет, УАСГ, УНСС, Минно-геоложкия университет и Лесотехническия университет, от години се преподава ГИС и се работи с инструментариума на ArcGIS платформата. Все повече висши учебни заведения стават част от създадената специално за тях „Есри“ академична програма, предоставяща лицензи за софтуерни продукти на най-предпочитаната в цял свят „Есри“ ГИС платформа.
Повече информация за програмата „ГИС в училище“ е достъпна на адрес – https://teach-with-gis-bulgaria-esribulgaria.hub.arcgis.com/. Можете да заявите желание за включване в нея на на schools@esribulgaria.com.

Your Image Description

Свързани статии:

Как да изпратим котка на Луната Сърцето на Земята Вкусът на хляба Смартфоните в клас са силно разсейващ фактор

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

100 години ветеринарно-медицинско образование отбелязват в Тракийския

Следваща статия

STEM променя обучението

Следваща статия
STEM променя обучението

STEM променя обучението

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.