Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 34, 24 - 30.08.2023

Печелившата формула на Механото в Разград

Съзидателната атмосфера в Националната професионална техническа гимназия „Шандор Петьофи“ дава добри резултати

Зина Соколова от Зина Соколова
27/08/2023
в Брой 34, 24 - 30.08.2023
0
Печелившата формула на Механото в Разград

В Националната професионална техническа гимназия „Шандор Петьофи“ залагат на практиката

0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter
В Националната професионална техническа гимназия „Шандор Петьофи“ залагат на практиката

Тази година наистина се случиха много хубави неща в нашето училище, надявам се и в бъдеще да се случват – казва Нешка Христова, директор на Националната професионална техническа гимназия „Шандор Петьофи“ в Разград. – Предстои отбелязването на 60-годишния юбилей на училището през ноември тази година, въпреки че празнуването му започна още пролетта. Всяка година последната седмица на април е посветена на нашия патрон – Шандор Петьофи, национален герой на Унгария. Тази година се отбелязаха 200 години от рождението му.“

Гимназията получава и поредното си национално признание – сдобива се със статут на Център за високи постижения в професионалното образование и обучение, след като е одобрена със заповед на министъра на образованието. Присъждането на статута е в изпълнение на инвестиционната програма в Плана за възстановяване и устойчивост по проект „Модернизация на образователната инфраструктура“.

Училището е и в списъка на одоб­рените по процедура „Училищна STEM среда“ и ще получи финансиране за изграждане на STEM център по Националния план за възстановяване и устойчивост. Към момента материално-техническата база на училището включва 21 класни стаи, 8 компютърни кабинета, 4 учебни работилници, 2 халета, 3 лаборатории, медицински кабинет, стаи за ресурсно подпомагане, психологически кабинет, библиотека с фронт офис, обновена спортна площадка, физкултурен салон и актова зала.

В гимназията е създадена достъпна архитектурна среда. За хора с увреждания функционира външен асансьор, изграден по ОП „Региони в растеж“, който подпомага придвижването им до трите етажа на сградата. За индивидуалната работа на психолога и ресурсния учител има оборудвани два кабинета. Направен е и нов ресурсен кабинет. Общият брой изградени адаптирани санитарни възли в училище е 4.
„Ние сме едно от първите професионални училища, които през 2017 г. с решение на Министерския съвет придобиват статут на национални – казва Нешка Христова. – Критериите са няколко. При нас се взе предвид, че обучаваме ученици от 9 области, като сме стигали през годините и до 22. От друга страна, част от децата, които тренират в детско-юношес­ката школа на „Лудогорец“, учат при нас. Така наред с футбола усвояват и професия.“

Учениците в Механото, както е известно училището в града, наброяват 505, от които 10 са в самостоятелна форма на обучение. Специалностите и направленията, които се предлагат, са разно­образни – „Компютърни науки“, „Електротехника, автоматика, комуникационна и компютърна техника“, „Електротехника и енергетика“ и „Машиностроене“. Те покриват всички сфери от област техника. Седем са професиите, по които се обучават учениците, а специалностите са общо 13.

Последните години ръководството на гимназията и целият екип се фокусират върху пазара на труда на местно ниво. Разширяват връзките си с местни икономичес­ки структури. Често се допитват до представители на бизнеса, включително и когато решават какво точно ще правят, когато станат Център за високи постижения – кои са най-подходящите машини за учениците, в какви направления ще се развива обучението.

„Много ни помогнаха представителите на местния бизнес – подчертава директорката. – Преди 4 години въведохме и дуалната система на обучение. Започнахме с една специалност – „Топлотехника“. Тя е компилация между климатична, отоплителна, хладилна и вентилационна техника, тъй като виждаме, че този бранш навлиза в значителна степен на пазара през последните години. Вече сме въвели дуално обучение за още четири наши специалности – в направленията енергетика, електротехника и най-вече в машиностроене.“

Целта, която екипът на гимназията си поставя като Център за върхови постижения, е да бъде създадена база за обучение както на ученици, така и за последваща квалификация и преквалификация на работещи в местните фирми. Затова работилниците, които са изградени досега, ще бъдат дооборудвани. Ще се създадат и оборудват и нови. Гимназията е едно от 100-те училища, включени по ОП „Региони в растеж“, като е на финала на голям проект в частта обновяване на материалната база. В момента оборудването, което се очаква по Оперативната програма, е в процес на обществени поръчки.

„Тъй като направихме нови халета работилници, искаме да ги окомплектоваме с нови машини и съоръжения – подчертава директорката. – И вече като Център, освен за новите металообработващи машини за машини с цифрово програмно управление, за машини за изпитване на всички съоръжения в топлотехниката говорим за стендове и за действащи модели в направление „Електротехника“. Искаме нашите ученици да подоб­рят практическите си умения и да не учат всичко само на теория. Ще им бъде много по-лесно, дори да продължат после във висше училище.“

В концепцията на гимназията за Център за високи постижения е заложено и изграждането на фотоволтаична централа, която да превърне сградата в нулев пот­ребител на енергия. Училището има достатъчно голяма площ на покрива и след консултации с местния бизнес е изчислено какво е потреблението на ток и как да се ограничи консумацията. Фотоволтаичната система ще помогне да се намалят разходите, тъй като новите машини ще консумират много електроенергия.

„Специално за Центъра сме предвидили да закупим за нап­равлението „Компютърни науки“ последно поколение компютърни конфигурации с нужните сървъри – уточнява директорката. – Защото новите софтуери в обучението изискват бърз и достатъчно мощен интернет. За да направим съвременна компютърна зала, ще променим изцяло визията на самите помещения – всички системи ще бъдат скрити, ще има повдигнат под. Така или иначе, имаме 8 компютърни зали, но искаме да им дадем нов облик със съответно много по-високо ниво на оборудване.“

В направление „Машиностроене“ ще се купуват нови стругове, фрези и машини за разкрояване на метали. За изграждане на т.нар. умни къщи ще се използват всички видове алтернативни източници за производство на енергия, за да се изчисли с колко може да бъде захранено едно домакинство например.
Много са и събитията по повод годишнините. За патронния празник се организират Ден на математиката и Ден на водата. Интересна е и инициативата, която подемат в гимназията – „Спомените разказват“. В часовете на класа гостуват бивши учители на гимназията, които разказват какво е било по тяхно време.

Провежда се и поетична унгарска вечер, посветена на 23 април – Международния ден на книгата. По случай патронния празник се организира и традиционното състезание „Аз обичам Механото“. В него участват обикновено отбори от бивши и настоящи ученици. Тази година отборите са от учители, бивши възпитаници на гимназията и настоящи ученици.

Организирана е и изложбата „Минало и настояще“. Започва издаването на училищен вестник „Междучасие“. Идеята е шестият му брой да бъде юбилеен по повод 60-годишнината през ноември.
С вълнение и радост в гимназията посрещат директора на Институт „Лист“ – Унгарски културен институт, София – Сандра Мишкеди. Институтът предоставя изложба с банери, в която се разказва за живота на патрона на училището. Националният литературен конкурс, който се провежда вече шеста година под надслов „Любовта и свободата“, посветен на Шандор Петьофи, е финансиран от Института.

Тази година в литературната надпревара се включват над 80 участници от цяла България и ученик от българско училище в Унгария. Класираните на призови места получават като награда от Института ваучери за книги. Сандра Мишкеди се ангажира да окаже съдействие за установяване на партньорство с професионални училища в Унгария, които подкрепят иновациите и са в същата сфера като НПТГ в Разград. Идеята е да се обменят добри практики.

„Кулминацията в честванията на 60-годишнината ще бъде през ноември на голямата сцена на общинския културен център – казва директорката. – Много интересен е нашият сценарий. Той е посветен на връзката между поколенията и ще има няколко рубрики. „Късчета история“ – разговор с гости на училището, бивши наши преподаватели. Втората рубрика е „Те тръгнаха оттук“ – за успели наши бивши възпитаници. Третата е „Училищен живот“ – имаме ученици, които участват в различни ансамбли, имаме репортери, танцьори, занимаващи се с модерен балет, музиканти. Това са наши деца, които се реализират на други поприща. Четвъртата ни рубрика е „Олимпийски върхове“. Горди сме, че наши възпитаници, освен че се обучават при нас по дадена професия, постигат и много високи резултати в областта на спорта. Като например Лъчезар Вълчев, който е европейски шампион на дълъг скок и с бронзов медал от Европейското първенство за юноши до 20 години в Йерусалим в тройния скок. Успяхме да намерим спонсори, за да може Лъчезар да участва на Гимназиадата – олимпийските игри за тази възраст в Рио де Жанейро в Бразилия от 19 до 27 август тази година. Имаме и републикански шампион по карате киокушин – Никола Комаровски.“

В гимназията има клубове за занимания по интереси във всяко направление, свързани както с професията, така и със спорта. Развити са баскетболът, футболът, тенисът на маса. За лека атлетика идва външен треньор. Голяма част от градския представителен отбор са деца от гимназията. Учениците участват в множество състезания, инициативи, конкурси и олимпиади. Пет години поред възпитаници на гимназията достигат до участие в националните кръгове на олимпиадите по техническо чертане и по гражданско образование.

„Неизчерпаем ресурс за един директор е неговият екип – казва Нешка Христова. – Затова с всеки изминал ден се стремя към по-добро и плодотворно сътрудничество с всеки член на училищния колектив. Резултатите, които се постигат в училище, са плод на общите и индивидуалните усилия на всеки. А да работиш в спокойна и съзидателна атмосфера, е било винаги печеливша формула. Мечтая си за силно ученическо единство за общи каузи, ученици с достатъчна гражданска, здравна и междуличностна култура.“

Your Image Description

Свързани статии:

В конкуренция със столичните училища В Търговище залагат на дуалното обучение Методът Монтесори среща професионалното образование Моделът „кръгова икономика“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Как да се промени обучението по математика

Следваща статия

В конкуренция със столичните училища

Следваща статия
В конкуренция  със столичните училища

В конкуренция със столичните училища

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.