Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Български език и литература Съдържание на сп. "Български език и литература"

Български език и литература, книжка 2, година LVI, 2014

от
13-04-2014
в Съдържание на сп. "Български език и литература"
A A

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

LINGUISTICS / ЛИНГВИСТИКА

Ситуацията в българския език – минало, настояще и бъдеще [The Bulgarian Language Situation – Past, Present and Future]
Михаил Виденов / Mihail Videnov – стр. 111

 

 Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Мотивация при усвояване на първи и втори език  [Motivation in First and Second Language Acquisition]
Росица Кючукова / Rossitsa Kyuchoukova – стр. 122

 

 Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

LITERATURE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ

„Цар Симеон“ на Петко Тодоров – историческа тема и модерност [Petko Todorov’s “Tsar Simeon” – Historical Theme and Modernism]
Страшимир Цанов / Strashimir Tsanov – стр. 131

 

 Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN ELEMENTARY SCHOOL / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ

Усъвършенстване на ключовата компетентност общуване на роден език чрез дейност по проект – 1. – 4. клас
[Developing Communication in the Mother Tongue Key Competence Through Project Work – Primary School]
Мариана Мандева / Mariana Mandeva – стр. 146

 

 Влезте в системата, за да прочетете пълната статия 

TEACHER EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ

Сътрудничеството между училище и библиотека – предпоставка за раз- виване на социокултурните и литературните компетентности на учени- ците 
[The Cooperation Between a School and a Library – Premise for the Development of Socio-cultural and Literary Competences of the Students]
Валерия Андреева / Valeriya Andreeva  – стр. 160

 

 Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА

Обучението по български език в гр. Димитровград, Република Сърбия – реалности и тенденции
[Bulgarian Language Teaching  in Dimitrovgrad, Republic of Serbia – Realities and Perspectives]
Антония Радкова, Ан- гел Петров, Мая Падешка, Ивана Давитков / Antoniya Radkova, Angel Petrov, Maya Padeshka, Ivana Davitkov – стр. 171

 

 Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

100 ГОДИНИ ДРУЖЕСТВО НА БЪЛГАРИТЕ В УНГАРИЯ – стр. 199

Малцинствено битие, малцинственa литературa [Minority Being, Minority Literature] /
Тошо Дончев / Tosho Donchev – стр. 200

 

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия 

Езикът като ключ към Другия (интервю с д-р Наталия Няголова) 
[Language as a Key to the Other (Interview with Dr. Nataliya Nyagolova)] /
Мая Падешка / Maya Padeshka – стр. 206

 

 Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 211

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 213

 


  СИТУАЦИЯТА В БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК – МИНАЛО, НАСТОЯЩЕ И БЪДЕЩЕ

Михаил Виденов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. В предлаганата работа се прави опит да се набележат 5 периода в развитието на ситуацията в българския език, като за начален момент се взема третата четвърт на ХVІІІ в. и се стига до обозримото бъдеще през следващите десетилетия на ХХІ в. В центъра на изложението е проследяването на мезолек- тите, които са междинен език, характерен за ония диалектни носители, които са принудени от обществената действителност да усвояват българския езиков стандарт. В изложението е развита една прогностична идея. В бъдещата бездиа- лектна ситуация мезолектите по своята същност ще представят един своеобра- зен субстандарт, който с течение на десетилетията ще се слее с ниския стил на езиковия ни стандарт. Направен е и опит за онагледяване на основната идея.

Keywords: mezolect, acrolect, language situation, situation in Bulgarian language

THE BULGARIAN LANGUAGE SITUATION – PAST, PRESENT AND FUTURE |

Abstract. This paper attempts to outline five periods in the development of the Bulgarian language situation, the initial stage taken to be the third fourth of the 18th cent. and continuing into the foreseeable future through the next decades of the 21st cent. The focus is on tracing the mezolects as a type of interlanguage characteristic of those dialect speakers who are forced by the social reality to acquire the Bulgarian language standard. A prognostic idea is suggested. In the future dialectless situation the mezolects will, due to their very nature, become a kind of substandard which in the course of decades will merge into the low style of our language standard. An attempt is made to visualize the main idea.  

Acad. Prof. Mihail Videnov
DSc Sofia University „St. Kliment Ohridski“

нагоре


  МОТИВАЦИЯ ПРИ УСВОЯВАНЕТО НА ПЪРВИ И ВТОРИ ЕЗИК

Росица Кючукова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. В статията са представени резултатите от изследване на мотиваци- онните фактори при усвояането на първия език (български) и втория език (ан- глийски) върху корпус от студентски есета на фона на съответните теоретични идеи. Мотивационните фактори в двата случая взаимно се допълват, като така се осигурява баланс във формирането на идентичността. Определя се харак- терът на мотивационните фактори и се предлагат практически решения, които могат да бъдат приложени в методологията на езиковото преподаване. 

Keywords: motivating factor, first language acquisition, second language acquisition, balance, Bulgarian, English

MOTIVATION IN FIRST AND SECOND LANGUAGE ACQUISITION

Abstract. In the paper the outcomes of research on the motivating factors of the first (Bulgarian) and second (English) language acquisition are presented on the corpus of students’ essays in the background of the appropriate theoretical ideas. The motivating factors in the two cases are complimentary to one another, a balance in the identity formation being secured in this way. The character of the motivating factors has been identified and practical solutions have been offered that can be applied in the methodology of language teaching.   

Dr. Rossitsa Kyuchoukova
University of Sofia

нагоре


  „ЦАР СИМЕОН“ НА ПЕТКО ТОДОРОВ – ИСТОРИЧЕСКА ТЕМА И МОДЕРНОСТ

Страшимир Цанов
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“

Резюме. Обект на изследване е  разказът на Петко Тодоров „Цар Симеон“. Статията го разглежда от гледна точка на идеите на българската историогра- фия за историческата личност цар Симеон. Петко-Тодоровото диференциране между културната и военната политика на великия владетел е асоциирано с модерната естетика на литературния кръг „Мисъл“ и афинитета на неговите членове към аисторичния концепт вечност. Статията акцентира върху отно- шението родно – универсално в творбата  и върху неговото културно значение в началото на двадесети век. Направен е паралел между Петко-Тодоровото произведение и картината на Алфонс Муха „Българският цар Симеон – осно- воположник на славянската литература“.

Keywords: modernism, history, national, universal, cultural policy, military policy, eternity

PETKO TODOROV’S “TSAR SIMEON” – HISTORICAL THEME AND MODERNISM

Abstract. The object of this study is Petko Todorov’s short story of “Tsar Simeon”. The article examines the short story in view of the Bulgarian historiographic ideas for the historical personality of Tsar Simeon. Petko Todorov’s differentiation between the values of the cultural policy of the great ruler on the one hand and his military policy on the other could be associated with the modern aesthetics of the Bulgarian literary circle “Thought” and its affinity to the ahistorical concept of eternity. The article puts an emphasis on the relation national – universal in the particular work and on its cultural meaning in the early 20th century. A parallel has been drawn between Petko Todorov’s story and Alphonse Mucha’s painting “The Bulgarian Tsar Simeon: the Originator of Slavonic Literature”.

Dr. Strashimir Tsanov,
Assos. Prof. Konstantin Preslavski University of Shumen

нагоре


 УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА КЛЮЧОВАТА КОМПЕТЕНТНОСТ ОБЩУВАНЕ НА
РОДЕН ЕЗИК ЧРЕЗ ДЕЙНОСТ ПО ПРОЕКТ – 1. – 4. КЛАС

Мариана Мандева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

Резюме. Аргументират се образователните предимства на метода дей- ност по проект в обучението на малките ученици. Търсеният резултат е да се подобри ключовата компетентност Общуване на роден език.

Keywords: competence approach, “communication in the mother tongue” key competence, project work

DEVELOPING COMMUNICATION IN THE MOTHER TONGUE KEY COMPETENCE THROUGH PROJECT WORK – PRIMARY SCHOOL

Abstract. Arguments for using project work methods with primary school students are given and educational advantages are outlined. Developing “communication in the mother tongue” key competence through project work is the desired goal.

Dr. Mariana Mandeva, Assoc. Prof.
St. Cyril and st. Methodius University of Veliko Tarnovo

нагоре


 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 1, година LIV, 2012 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 2, година LIV, 2012 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 1, година LVI, 2014 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 4, година LVII, 2015

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Брюксел няма да се погрижи за родната граматика

Следваща статия

Професионално образование, година XVI, книжка 2, 2014

Следваща статия

Професионално образование, година XVI, книжка 2, 2014

В Казанлък пак ще обучават оръжейници

В Казанлък пак ще обучават оръжейници

Образованието – достъпно и качествено

Образованието – достъпно и качествено

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"