Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 48, 2020

Как флейтата обогатява уроците по математика

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-11-2020
в Брой 48, 2020
A A

От тази учебна година най-голямото във Велико Търново училище –  СУ „Емилян Станев“, е в редиците на иновативните. Нововъведението им е интегриране на елементи от Валдорфската педагогика в една от шестте паралелки във II клас.
„Дълго се колебаехме дали да кандидатстваме за статут на иновативно училище, защото смятах, че иновацията трябва да бъде нещо, което досега не е правено и за него съществуващата нормативна рамка е пречка“, казва директорката Кина Котларска. За да се приложи този иновативен подход в обучението, е необходимо да се наруши предметното разделение на учебното съдържание, защото различните дисциплини се преподават на модулен принцип, наречен „епоха“. По този начин учениците четири седмици са в епохата на литературата, следващите – в епохата на математиката, другите – на музиката,
и т.н.
Идеята на Валдорфската педагогика е, че всички дисциплини са свързани, като всеки предмет се учи през призмата на другите. „Модул математика се изучава четири седмици, но те не усвояват само материала по предмета. Когато учат понятието „умножение“, те ще го вземат през цифрата „четири“, която се асоциира с четирите годишни сезона, и ще научат, че всеки сезон има по три месеца. Това е простичък пример как научават за околния свят чрез математика“, обяснява директорката. Категорична е, че този метод би подобрил резултатите на учениците в PISA, защото благодарение на него децата се научават да пренасят знанията от един предмет в друг.
„Не тръгнахме към тази иновация прибързано. Четири години се запознавахме с Валдорфската педагогика като искахме да опознаем най-добрите страни“, допълва моята събеседничка.
Посрещат две преподавателки от единственото общинско Валдорфско училище в Германия, които ги запознават отблизо с метода. След това по проект от „Еразъм+“ учители от СУ „Емилян Станев“ отиват на стаж в няколко Валдорфски училища.
Избират да въведат иновативния подход във II клас. „В I клас децата се ограмотяват и накрая на годината те трябва да могат да четат и пишат. Там няма време за експерименти, защото това е експеримент преди всичко. Да, със съгласието на родителите, но експеримент“, казва Котларска. По думите , в IV клас също не могат да го приложат, защото тогава е външното оценяване. Оставало им е да направят избор между II и III клас. Учителката, която основно се интересува от подхода и съвсем скоро приключва обучението си за валдорфски учител, преподава на второкласниците и така избират да го въведат там. „Валдорфските учители учат дълго, подбират се старателно, трябва да умеят да свирят поне на един музикален инструмент, да могат да преподават абсолютно всички предмети от I до VII клас“, обяснява Котларска.
От една страна, част от иновацията е модулно обучение по няколко предмета, а от друга – обучение по музика през музикален инструмент, и от трета – засилено обучение по хореография. „Във Валдорфските училища има предмет „Евритмия“, който е нещо средно между физкултура, модерни танци и балет. Такъв учител се намира трудно и затова решихме, че могат да се преподават български народни танци“, разказва директорката. До края на учебната година децата ще могат да танцуват пет различни хора.
Независимо че не са музикална паралелка, всеки ученик разполага с флейта, защото усвояват предмета „Музика“ чрез и през нея. За по-малко от два месеца всички са се научили да свирят и вече перфектно изпълняват две песни.
От лятото на 2020 г. е СУ „Емилян Станев“ е едно от двете асоциирани училища към ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. Те осъществяват обмен на преподаватели и взаимно използване на специализираните кабинети. Предимство е, че програмите за избираемите модули по профилиращите предмети в XI и XII клас са съобразени с тези на Университета и така ще се признават кредитите на ученика, ако той реши да учи там.
СУ „Емилян Станев“ има партньорство с Регионалния исторически музей, където се провеждат уроци, а учениците ползват възможността за безплатен достъп при предварителна уговорка.
Училището е част от Мрежата на асоциираните към ЮНЕСКО училища, като акцентът е поставен върху педагогиката на наследството. Друга част от работата е свързана с природосъоб-
разния начин на живот, правилното хранене и възпитанието в ценностите на устойчивото развитие.

Your Image Description

Свързани статии:

Училището край гората Детски размисли от близо и далеч Резултатите говорят за работата ни Опазваме ли мястото където живеем, опазваме и планетата

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Детски размисли от близо и далеч

Следваща статия

Резултатите говорят за работата ни

Следваща статия
Резултатите говорят за работата ни

Резултатите говорят за работата ни

Опазваме ли мястото където живеем, опазваме и планетата

Опазваме ли мястото където живеем, опазваме и планетата

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Предстои трансформиране на висшето образование

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"