Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 31, 2022

Програмите по БЕЛ с най-много идеи за промени

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-08-2022
в Брой 31, 2022
A A

Най-голяма необходимост от размествания има в учебните програми по български език и литература. След това се нареждат тези по математика и география и икономика. Това става ясно от приключилия преглед на всички програми по общообразователните предмети от I до X клас, съобщават от МОН.
В публикуваната обобщена информация за идентифицирани проблеми в учебните програми са взети предвид мненията на работни групи с участието на 210 учители. Под внимание са взети и резултатите от разработени 121 анкети върху учебните програми по общообразователните предмети от I до X клас, попълвани от преподаващите предмета педагози. Общият брой на попълванията наброява
17 817. Обобщени са и резултатите от три специално организирани допитвания – в това за учители се включват близо 18 000 педагози, оценка дават и 5200 ученици от III до X клас. Проведено е и социологическо проучване сред родители и деца. Отчетени са и резултати от изследвания на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование за периода 2018 – 2020 г. относно придобиване на ключови умения по история и цивилизации и география и икономика в прогимназията и по природни науки в първия гимназиален етап. Включени са и изводите от националните външни оценявания в IV, VII и X клас.
Общо 12 са предложенията за промени в учебните програми по БЕЛ, които предвиждат предимно размес-
тване на теми между класовете. Предлага се например миналите глаголни времена, причастията, наречията и предлозите да се преместят от V в VI клас. В по-долни класове или в прогимназията пък трябва да се преместят темите, свързани с местоименията, еднородните части в простото изречение, активната и пасивната лексика, паронимите, писането на резюме и на делово писмо. Една от идеите е извършването на морфемен анализ да не се включва в общообразователната подготовка, а по него да се работи в разширената.
По литература предложенията са две – Вазовите „Левски“ от „Епопея на забравените“ и „Под игото“ да се преместят от Х в IX клас, а „Моето семейство и други животни“ (Джералд Даръл) да не се изучава в задължителните учебни часове.
По математика най-много са темите, предложени за преместване в по-горен клас или в разширената подготовка. Такива са например еднаквости в равнината, класическа вероятност, елементи на стереомет-
рията. Според учителите за кредит, рента и квартил трябва да се учи в разширената или в профилираната подготовка.
Предлага се изчисляването на проста лихва от V да премине в VII клас. В същото време, уменията за построяване на успоредник и на триъгълник по различни дадени елементи да се изискват от седмокласниците в разширената подготовка. Ще се обсъжда и преместването в следващ клас на понятията полуравнина и контур на полуравнина.
Според педагозите не е необходимо всички петокласници да могат да се ориентират с компас и да изчисляват средната гъстота на населението. Предлага се тези умения да се усвояват в разширената подготовка по география и икономика заедно с понятия като Лавразия, Гондвана, полезни изкопаеми, атмосферно налягане, приливи и отливи, кръгова диаграма. А в по-горен клас да се учат определянето на географски координати по глобус и по карта и изчисляването на действителни разстояния с помощта на числен мащаб, както и понятията градусна мрежа, географска ширина и дължина.
Има предложение за облекчаване на програмата по география и икономика в първи гимназиален етап. Ще се мисли дали понятия като президент, високоразвити и развиващи се страни, енергийна ефективност, Европейски парламент, Европейска комисия, които сега се учат в IX клас, да се извадят от учебната програма по този предмет, защото се усвояват в хода на обучението по-рано и/или през други учебни предмети. Същото се отнася и за изучаваните в Х клас понятия като произход на релеф, произход на полезни изкопаеми и др.
Най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове. Те засягат само програмите по физическо възпитание и спорт и по музика.
Предложенията за отпадане на теми, очаквани резултати от обучението и нови понятия са направени с оглед отпадането им от учебната програма за конкретния клас, но предстои преценка дали и къде може да бъдат преместени – например за придобиване на разширена и/или профилирана подготовка.
Събраните предложения за промени в учебните програми ще бъдат разгледани до края на август от работни групи с участието на учители, методици и психолози.
В обсъжданията ще се включат и представители на министерствата на здравеопазването, на околната среда и водите, на културата, на младежта и спорта, на електронното управление и на иновациите и растежа. Ще бъдат взети предвид и становищата на неправителствени организации в сферата на образованието. Евентуалните промени в учебните програми ще бъдат предложени за обществено обсъждане в края на октомври т.г.
В зависимост от резултатите от обсъждането ще се определи и началният момент за влизането им в сила – учебните програми, в които няма промени, продължават да се прилагат в системата. Учебните програми, в които има отпадане на очаквани резултати или понятия, както и учебните програми, в които се понижава познавателното равнище на отделен очакван резултат може да влязат в сила веднага и да използват вече одобрените учебници до издаването на нови, които да отразяват промените в програмите. А учебните програми, в които има преместване на учебно съдържание в по-горен клас, следва да влизат постъпателно и за тях ще се наложи процедура по внасяне на промени и в учебниците.
Ще се направи преглед и на учебниците, посочени от родители и ученици като най-неразбираеми и най-неподходящи за възрастта на децата, с цел прецизиране на изискванията за създаване на учебници и подобряване на системата за оценяването и одобряването им. До края на 2022 г. може да се обсъдят и при необходимост да се инициират и законови промени в системата за оценяване пригодността на учебниците и определяне на оптимален брой учебници по предмет за всеки клас.

Your Image Description

Свързани статии:

5 медала по лингвистика Кога олимпиади заменят НВО Образованието остава над политиката 1500 лв. минимална заплата за университетски преподавател

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Кога олимпиади заменят НВО

Следваща статия

Образованието остава над политиката

Следваща статия
Образованието остава над политиката

Образованието остава над политиката

В ход е дигиталното обучение

1500 лв. минимална заплата за университетски преподавател

В ход е дигиталното обучение

Още над 2 млрд. лв. за изследвания и иновации

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"