Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 44, 2022

Математиката не е страшна

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-11-2022
в Брой 44, 2022
A A

Зина СОКОЛОВА

Стелиана Кокинова е старши учител по математика в Първа английска езикова гимназия от 1989 г., с първи клас квалификация. Съавтор е в над 20 учебници и учебни помагала. На форум за образованието и новите технологии, състоял се наскоро, тя представя доклад на тема „Спонтанната аналогия като евристика за решаване на по-сложни математически задачи“.
„Винаги леко съм завиждала на колегите по химия, които имат възможността да смесят две вещества и изведнъж – бум! – да стане нещо много ефектно и запомнящо се. Това се харесва на децата –
с усмивка казва тя. – При математиката не е така. Асоциират тази наука едва ли не само с лист и молив, с тебешира и черната дъска, с преподавател с очила. Опитвала съм се да изляза от тези представи, доколкото мога. Нещата се промениха преди около 15 години, когато започнах да използвам в работата си динамичен софтуер „ГеоГебра“. С него може да проверите например как се изменя лицето на триъгълник при промяна на елементите в него. Може да проследите каква следа ще остави върхът на параболата y=ax2+bx+c, ако решим да променим коефициентите a, b или c.
Нещата могат да бъдат поднесени лесно и запомнящо се по този начин. Моя бивша ученичка, която имаше огромни притеснения с усвояването на материала по математика в IX клас, в момента, в който навлезе динамичният софтуер в часовете, се усети в свои води. Както ми сподели тя по-късно – „Най-накрая се почувствах добре дошла в свят, за който си мислех, че завинаги ще остане със затворени за мен врати“.
Докладът, който представих на форума за образование и нови технологии, има за цел да даде още една опция на учениците при решаване на задачи. Аналогията е способ на разсъждение, който позволява да се пренасят знания от една област в друга или от един случай към друг чрез установено съществено сходство между областите или случаите. Първата област или ситуация се нарича база, а втората – целева, като най-труден е въпросът как да се определи, кое сходство е съществено.“
Спонтанната аналогия не разчита на динамичен софтуер. По принцип обучението по математика дълги години е насочено към това да се решават класове от задачи, които да се прилагат и припознават в нова среда. Ако човек успее да си създаде такъв модел, той би могъл да припознае например идеята, която е в една геометрична задача, като алгебрична. И обратното.
„Ето пример – казва Кокинова. – Разглеждаме една система от три уравнения с три неизвестни от втора степен, която не е никак лесна за решаване. Ако започнат самите уравнения да ни „говорят“, ако разпознаем нещо в тях, което е от геометрията и ни напомня намиране на дължина на страна в триъгълник, прилагане на косинусова теорема, системата става лесна за решаване. Това е аналогията, която се опитвам да подскажа на учениците, че би могла да се направи. Тя не може да се прилага за всяка задача.
Всякакви методи са добри – дали динамичен софтуер, дали ще бъдат нови технологии за изследване, дали старите изпитани методи – хубаво е методите да се допълват и надграждат. Трябва да вземем най-доброто от последните стотина години в преподаването по математика, да го съчетаем с новите технологии и нещата ще се получат много по-лесно. На форума, на който присъствах, за мен беше много полезно да видя как технологиите и иновациите могат да бъдат внедрени и в други часове. Имаше много университетски преподаватели. Колегите работят много. И когато виждаш, че и на други места се полагат усилия, добиваш увереност да продължиш в тази посока.“
Стелиана Кокинова си спомня времето, когато намаляват чувствително часовете по математика в учебната програма. Признава, че за нея този въпрос е изключително болезнен. През последните 20 години използва всякакви форуми, на които се събират математици, за да постави многократно проблема.
В VII клас учениците са свикнали да бъдат натоварвани с математика, да имат повече часове – по 6 – 7 часа седмично, обяснява тя. И когато дойдат в VIII клас, часовете падат до 2 или 3 на седмица.
„Опитвахме се да ги допълваме със СИП. Но лошото е, че при свободно избираемите предмети групата трябва да бъде не повече от 30 души, за да има някакъв смисъл. А когато от випуск със 180 ученици желаещите са 150, това няма как да стане. Предложиха ми да ги подбирам с конкурс, но за мен това е несериозно. Няма значение дали едно дете е гениален математик, или не, то има право да научи повече, щом го желае.“
Нещата донякъде се коригират с въвеждането на профилирани паралелки в XI и XII клас. Но повечето часове и по-усиленото изучаване на математика е отложено във времето след XI клас. В VIII, IX и X клас часовете са средно по три.
„Имала съм късмета през всичките години да работя с мотивирани ученици – казва Кокинова. – Те са ме зареждали, надявам се, че и аз съм ги зареждала по някакъв начин. Ако успея да ги убедя, че математиката не е толкова страшна, ще съм много доволна. Няма смисъл да създаваме потиснати хора, които да смятат, че не са добри в дадена област. Всеки е добър в нещо. И в крайна сметка, нека да избере това, което му харесва най-много. Важното е да не се притеснява да опитва нови неща, да не изпитва комплекси. Човек може да се справи с почти всичко. Само да го иска и да е здрав.“

Your Image Description

Свързани статии:

Игри с кал и свирене с черпаци По-близки и по-успешни СУ „Васил Кънчов“ – ВрацаЗа ролята на директора като мениджър Хубавите новини идват без предизвестия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Празник на модата в ЮЗУ

Следваща статия

Игри с кал и свирене с черпаци

Следваща статия
Игри с кал и свирене с черпаци

Игри с кал и свирене с черпаци

В ход е дигиталното обучение

По-близки и по-успешни

Успяват онези, които  взимат смели решения

Успяват онези, които взимат смели решения

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"