Обединено училище „Св.св. Кирил и Методий“ във врачанското с. Девене успява да задържи децата в клас
Антоанета НАЙДЕНОВА
Средищно обединено училище „Св. св. Кирил и Методий“ в с. Девене, област Враца, не е типичното „селско“ училище със затихващи функции, а образователна институция, която се развива и се опитва да предлага на своите възпитаници възможно най-добрите условия за обучение и последваща реализация.
Разполага с просторни, оборудвани класни стаи, компютърна зала, поддържан двор със спортна площадка, компютърна, мултимедийна, аудио и видео техника, интернет, здравен кабинет, игротека, ресурсен кабинет и учител за подпомагане на 13-те ученици със специални образователни потребности. Училището има и STEM изследователска лаборатория, в която работят учениците в часовете по човек и природа, химия, физика и биология. „Лабораторията е една от нашите гордости, защото все пак сме училище с около 130 ученици и 18 учители“, разказва директорът Ваня Климова. И добавя, че има какво да се направи по отношение на ИКТ например, тъй като все още няма дисплеи във всяка класна стая.
В спечеления проект за създаването на STEM лабораторията е заложено и сътрудничество със Софийския университет „Св. Климент Охридски“, за да се осигури практическата насоченост на придобивката. Заради пандемията обаче първите три теоретични обучения се провеждат онлайн. А през този април се провежда и практическо обучение с интересни опити. Споразумението за сътрудничество е сключено през юли 2020 г. Според него Алма матер се ангажира да оказва дидактическа помощ при разработване на интегрирано обучение в STEM средата на училището, както и да го подпомага в разработването и изпълнението на иновативни методи за обучение.
Първото от дистанционните обучения, озаглавено „Електрически вериги: Експериментът – активен метод за разбиране на научното изследване“, се провежда в началото на февруари с преподавателите доц. д.фз.н. Цветан Велинов и гл.ас. Гошо Гоев. Следва семинар с доц. д-р Мая Гайдарова на тема „STEM обучение за интегрирано учебно съдържание“. В средата на април 2022 г. в новата STEM лаборатория на ОбУ „Св. св. Кирил и Методий“ учениците и част от учителите правят своите първи стъпки в работата с платформата „Ардуино“. Обучението се осъществява от доц. Венелин Кожухаров – ръководител катедра „Методика на обучението по физика“ към Физическия факултет на Софийския университет. Учениците и учителите проследяват темите, представени от доц. Кожухаров, като видове сигнали, измерване на физични величини, цифрова и аналогова информация, аналогово-цифров преобразувател, въведение в платформата „Ардуино“, автоматизиране на измерванията, широчинно-импулсна модулация.
В обучението участват ученици от VII, VIII и IX клас, които съдействат на доц. Кожухаров в заниманията по програмиране и създаване на проекти с платка „Ардуино“. Интересът на децата е голям и учителите са с нагласата да продължат работата с платформата, за да създадат още интересни проекти съвместно с учениците. По време на заниманията децата успяват да накарат светодиодите да светят с различен интензитет. Термистор да определя как се изменя температурата около него. Фоторезистор пищи, когато е тъмно. С ултразвуков приемо-предавател определят скоростта на светлината. А с трицветен светодиод разбират как се получават цветовете, които мозъкът ни разпознава чрез очите.
Възпитаниците на ОбУ „Св.св. Кирил и Методий“ са от с. Девене, като има и пътуващи, които са малко повече от 50%. За тях се осигурява транспорт от селата Чирен, Три кладенци, кв. „Кулата“ и от криводолското село Фурен. Най-много са децата от с. Три кладенци. То е на 3 – 4 км от Девене и дотам се правят по два курса. Покрай пандемията обучението на децата от начален етап започва в 8,20 часа, а на големите – в 8,10, за да не се засичат в междучасията. Така всички деца успяват да са в час навреме. Организацията на обучение е целодневна. Пътуващите ученици се изхранват безплатно, а за местните училището поема половината от цената, която е 2,50 лева.
Наскоро девенското училище приключва спечелен проект по НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“, модул „Библиотеките като образователна среда“. Резултатът е създаденият „Кът за четене“ в подстълбищното пространство на първия етаж.
„Децата много го харесват, защото сме сложили нестандартни стелажи, на които са наредени и новите книжки, които купихме – обяснява Ваня Климова. – Има модулни масички и пуфчета, които са им любими. В междучасията стоят там, четат си книжка или просто си говорят. Получи се много приветливо място.“
По проект на ЦОИДУЕМ пък се провеждат различни дейности, като най-много се набляга на работата с родителите. „Те идват при нас по празниците, помагат ни при организацията. Но по време на пандемията и дистанционното обучение контактите ни бяха затруднени, защото не всички имат и могат да работят с устройства“, разказва моята събеседничка. Добавя, че училището е закупило карти за интернет за децата, които имат устройства, а за останалите е осигурило таблети и лаптопи.
Девенското училище работи по почти всички проекти и национални програми на МОН, като „Всеки ученик ще бъде отличник“, „Образование за утрешния ден“, „Подкрепа за успех“ и т.н. Има и образователен медиатор, назначен по проекта „Подкрепа за успех“, който скоро приключва, но ще бъде заменен от друг. И сега ръководството на училището обмисля дали по него да бъде назначен още един медиатор, тъй като над 90% от учениците са от уязвими групи.
„Повечето от учениците се отглеждат от баби, дядовци и лели. Но въпреки това основната група са добри деца и дърпат останалите напред – казва Ваня Климова. – Имаме и педагогически съветник на половин щат. Обмислям от есента да назнача психолог, защото имаме нужда – не само децата, а и учителите понякога. Защото професията става все по-напрегната, все повече справки се искат и някои колеги искат да се пенсионират по-рано.
На работна среща в РУО – Враца, обсъждахме пробните изпити от НВО в VII клас, тъй като резултатите са слаби и по български език, и по математика. Но мисля, че вината не е толкова у нас или у родители и ученици. Просто трябва да се промени Законът за предучилищно и училищно образование и учениците, които не са се научили да четат и да пишат, да не преминават механично от клас в клас, както се случва сега. Защото до IV клас не могат да повтарят и ние буквално си прехвърляме едни деца от клас в клас, които, идвайки вече в V клас, не могат да се справят. Изкарват ниски оценки и оттук нататък започват неволите. Това е погрешно, защото в стремежа си да не нарушим в начален етап мира и спокойствието на децата и на техните семейства, им създаваме погрешни впечатления, че те могат. А след това реакцията на родителите е: „Как досега детето ми знаеше, а пък вече не знае – значи вие сте виновни.“
Като обединено училище, „Св.св. Кирил и Методий“ предлага изучаването на две търсени професии след VII клас – „Хлебар-сладкар“ и „Дограма и стъклопоставяне“, като едната е защитена, а другата е с недостиг на пазара на труда. Школото поддържа контакти с голяма врачанска фирма за дограма, чийто собственик е родом от Девене. По негова инициатива решават да пробват тази специалност, която се приема добре от децата. Сега планират родителска среща с родители и седмокласници, на която са поканени представители на фирмата за дограма, на пицария с няколко заведения в Северозападна България и кариерен консултант от ЦПЛР – Враца.
Училището има сключено споразумение и с ПГ по търговия и ресторантьорство във Враца. Там учениците, които искат да продължат образованието си след X клас, могат да го направят, а останалите са готови да започнат работа.
В училището има обособена кухня, където учениците могат да практикуват. Предвиждат оборудването и на нова кухня в свободна стая, с която разполагат. За другата професия през първите две години учениците практикуват в допълнителната сграда на училището различни строителни дейности, като шпакловане и поставяне на гипсокартон. А в X клас започват производствените практики във фирмите партньори.
„Правим всичко възможно да задържим тези деца в училище, и успяваме – нямаме нито едно отпаднало дете – твърди Ваня Климова. – Дори напротив, има деца, които решават да учат във Враца, но не успяват да се впишат в средата и след месец-два отново се връщат при нас.
Създали сме максимално добри условия за развитието на нашите ученици, каквато е и идеята на обединените училища. Обикновено в тях учат деца, които нямат алтернатива или финансова възможност да учат в града. И това е начинът поне до X клас да им бъде осигурено обучение. Още повече че при нас те през цялото обучение получават безплатни учебници, които се осигуряват за децата от VIII, IX и X
клас от неправителствената организация. За нашите деца учебниците са скъпи и не всеки родител може да отдели 150 – 170 лева за тях. В гимназиалния етап учениците получават и социални стипендии.“
Децата от врачанското село Девене обичат да се включват във всякакви изяви. Наскоро две групи участват в областния фолклорен събор „Пръски от извора“. Те са неразделна част и от всички местни празници.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg