Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 35, 31.08. - 06.09.2023

Фламинги, фламинга или фламингота

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
30-08-2023
в Брой 35, 31.08. - 06.09.2023
A A

 

Жанета ЗЛАТЕВА*

При някои съществителни от среден род, които са от чужд произход, в практиката възникват затрудне­ния при определянето на правилната форма за мно­жествено число. Съществителните от чужд произход се адаптират към системата на българския език и по­лучават едно от окончанията, с които съществителни­те образуват формите си за множествено число.

Една част от тези съществителни образуват мно­жествено число, като към формата за единствено чис­ло се добави –та (също както е при агне): риалити, риалитита; фентъзи, фентъзита; меню, менюта; кану, канута; биенале, биеналета; караоке, караоке­та; прет-а-порте, прет-а-портета; табу, табута; фоайе, фоайета; фрапе, фрапета; шоу, шоута (а не *шоа) и др.

При други съществителни крайната гласна се въз­приема като окончание, което се заменя с окончанието за множествено число (обикновено –а или –и).

Множествено число на –и (както е при влечуго, влечуги) образуват съществителните: ноктюрно, нок­тюрни; концертино, концертини; фламинго, фламин­ги (а не *фламинга или *фламингота) и др.

Окончание –а за множествено число (както е при средство, средства; право, права) получават същест­вителните: автородео, атородеа; либрето, либре­та; родео, родеа; сомбреро, сомбрера; портфолио, портфолиа; лого, лога; пиано, пиана; кимоно, кимона; портманто, портманта и др.

Затруднения възникват, тъй като невинаги може да се определи към кой модел се е адаптирало конкрет­ното съществително. При някои съществителни е до­пусната дублетност: кенгуру – кенгурута и кенгура. При други не се е установила форма за множествено число, напр. капучино, авокадо. Ето защо са препо­ръчителни употребите две чаши капучино, три броя авокадо и т.н. Подобна употреба (десетки птици фла­минго) можете да използвате и когато не сте сигурни за правилната форма за множествено число и нямате възможност да проверите в Официалния правописен речник на българския език.

*Д-р Жанета Златева е главен асистент в Инсти­тута за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ към Българската академия на науките

Your Image Description

Свързани статии:

Кой или кого? Защо евродиректива се пише слято, но еврозона и евро зона – и слято, и разделно? Обрано поведение Споделете на много хора

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Дуалното набира скорост в Североизточна България

Следваща статия

1395 училища с работещи библиотеки

Следваща статия
1395 училища с работещи библиотеки

1395 училища с работещи библиотеки

Какво е качествено образование

Какво е качествено образование

Светият синод: Да се изучава религия като превенция срещу насилието

Светият синод: Да се изучава религия като превенция срещу насилието

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"