Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 44, 2 - 8.11.2023

Структура на разходите за НИРД по източници на финансиране

399 учители ще се обучават за работа с тях по национална програма на МОН

Елена Василева от Елена Василева
01-11-2023
в Брой 44, 2 - 8.11.2023
A A

Учениците между I и XII клас, които в училище имат допълнително обучение по майчин език, различен от българския, са 3207. Това показват данни на Министерството на образованието и науката за учебната 2022/2023 г. в отговор на депутатски въпрос за дейността на работната група „Езикова интег­рация“ към МОН. 3096 от тях изучават турски, а 111 – арменски език, като по-голямата част от тях са между I и VII клас. Няма ученици, които изучават иврит и ромски език като майчин допълнително в училище.

От МОН обясняват, че езиковата интеграция е държавна образователна политика, която гарантира предоставянето на допълнителна езикова подкрепа за учениците, които не владеят българския книжовен език в достатъчна степен. Допълнителното обучение по български език представлява обща подкрепа по смисъла на държавния образователен стандарт за приобщаващото образование и има за цел да осигури функционален достъп до образование и по-добри резултати за учениците, чийто майчин език е различен от българския.

Езиковата подкрепа се осъществява и в момента според нуждите на децата, които се установяват възможно най-рано чрез система от диагностични инструменти. Пример в това отношение е проект „Активно приобщаване“ на Оперативна програма „Наука и образование“, в рамките на който е разработена методика за допълнително обучение по български език за деца от предучилищна възраст. За работа с нея са обучени над 2000 учители, а между 2019 и 2023 г. над 47 000 деца са минали през допълнително обучение по български език, предоставяно от над 5000 педагози.

Към момента нито при придобиване на професионална квалификация „учител“, нито при професионалните профили на педагогическите специалисти се изисква квалификация за преподаване на ученици, слабо владеещи или невладеещи български език. Същев­ременно политиката за езикова интеграция ще разчита на такава квалификация и затова е нужно да се създадат условия за квалифицирането на педагогически специалисти в тази посока, посочват от Министерството.
Именно поради важността на проблема за езиковата подкрепа в МОН е създадена работна група „Езикова интеграция“ с 40 експерти. Задачата ѝ е да се предложат промени в нормативната уредба, които да гарантират предоставянето на ефективна езикова подкрепа за всички нуждаещи се, и да систематизират и допълнят всички инструменти за тази подкрепа – диагностични инструменти, методики, учебни помагала и др.

„Политиката за езикова интеграция ще е ефективна само при много добра квалификация на педагогичес­ките специалисти по посока преподаването на книжовен български език на деца и ученици с друг майчин език“, посочват от МОН. Пот­ребност от такава квалификация на учители е установена от 8 регионални управления по образованието – Бургас, Варна, Велико Търново, Кърджали, Пазарджик, Пловдив, София-град и Стара Загора. Там вече се провеждат обучения по теми, свързани с езиковата интеграция. Планирано е 399 учители да вземат участие в обученията, като за целта по Националната програма „Квалификация на педагогическите специалисти“ ще използват над 33 000 лева.

Your Image Description

Свързани статии:

Френски гости в МОН Ръст на средствата за изследователска и развойна дейност Технологии в подкрепа на климата и сигурността Правят нов списък на професиите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ръст на средствата за изследователска и развойна дейност

Следваща статия

Технологии в подкрепа на климата и сигурността

Следваща статия
Технологии в подкрепа на климата и сигурността

Технологии в подкрепа на климата и сигурността

Защо „мекането“ е толкова заразно?

На учителя с любов

Споделеният опит ускорява промените

Споделеният опит ускорява промените

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"