Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 2, 11 - 17.01.2024

РУО с нови функции

Дейността им се насочва предимно към повишаване резултатите на учениците и качеството на училищното обучение

Елена Василева от Елена Василева
10-01-2024
в Брой 2, 11 - 17.01.2024
A A

Дейността на регионалните управления на образованието трябва да е насочена предимно към повишаване резултатите на учениците и качеството на училищното обучение. Това предвиждат предложени от МОН промени в Правилника за устройс­твото и функциите на регионалните управления на образованието. От Министерството посочват, че сегашните регламенти в правилника не осигуряват „в пълна степен условия за осъществяване на посочените цели“ в Стратегическата рамка за развитие на образованието (2021 – 2030), както и че е установена необходимост „акцентът в контролната дейност на РУО да се фокусира върху ефективността на училищните политики за повишаване резултатите от обучението и качеството на предлаганото образование, като се минимизира формализмът в управлението“.

С новите текстове се регламентират преки задължения на началника на РУО. Занапред той следва да създава условия за консултиране и подпомагане на образователните институции при разработването и прилагането на политиките като съвкупност от дейности, свързани с обучението, възпитанието и социализацията на децата и с анализиране на образователните резултати и мерките за подобряването им. Началниците на РУО ще трябва да предприемат действия по компетентност във връзка с резултатите от осъществени инспекции, когато са установени нарушения на нормативната уредба или пък е констатирано ниво на преподаване и усвояване на компетентности от учениците, което не осигурява качествено образование в съответното училище и се изискват мерки за подобряване на резултатите.
Също така на шефовете на РУО се вменяват задължения да администрират конфликтни ситуации, като създават условия за разрешаване на проблеми, възникващи при и по повод наличие на спорни въпроси, свързани с организацията на дейности в предучилищното и училищното образование, съдействайки за тяхното разрешаване. Прецизират се и задълженията на началника на РУО, свързани с командироване на служители. Уточнява се, че те могат да бъдат командировани и в чужбина след мотивиран доклад, като след това трябва да одобряват доклад за извършената работа и изразходените средства за сметка на бюджети по международни и европейски проекти и програми при условията и по реда, определени в тях.
В проекта се дефинира методическата подкрепа, която РУО ще осъществяват, и се урежда възможността те да дават писмени препоръки към учители и директори. Методическата подкрепа ще включва обсъждане и анализ на възможни подходи, свързани с дейността на директорите и учителите за повишаване качеството на образованието, като се отчитат спецификата на образователната институция и правото на педагогическите специалисти сами да определят методите и средствата за провеждане на образователния процес. По инициатива на РУО контролната дейност и методическата подкрепа може да се реализират и в група институции (междуинституционални мрежи).

Регионалните управ­ления на образованието ще могат да извършват следните дейности: събиране на информация от различни източници чрез разнообразни средства и форми – например срещи и разговори с участници в образователния процес, попълване на анкетни карти и въпросници и др.
(с цел обективност и всеобхватност на извършвания контрол); установяване на конкретно състояние на образователните институции в съответствие с националните и областните политики, както и на отклонения и възможности за подобряване дейността на институциите; формиране на среда за активно взаимодействие и сътрудничество между контролиращи и контролирани с цел самоанализ, самооценка, преодоляване на затруднения, коригиране на отклоненията и възможности за подобряване, насочени и към напредъка на децата и учениците.

Систематизират се и се дефинират видове контрол на РУО – предварителен, текущ и последващ контрол, както и формите на този контрол: проверка; наблюдение; мониторинг и проучване. Промените дават възможност на МОН по своя инициатива да разработва система от показатели по определени теми, които може да се използват от регионалните управления при осъществяването на различните форми на контрол. Регламентира се изискване за най-малко една година учителски стаж на държавните служители в отдел „Организационно-методическа дейност и контрол“ в РУО.

Your Image Description

Свързани статии:

България печели зимния еврошампионат за студенти Над 1,2 млн. извинителни бележки до януари Най-желаните професии Летни училища по програмиране

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

За да се продължи делото на Ботев

Следваща статия

Над 1,2 млн. извинителни бележки до януари

Следваща статия
Над 1,2 млн. извинителни бележки до януари

Над 1,2 млн. извинителни бележки до януари

Най-желаните професии

Най-желаните професии

Летни училища  по програмиране

Летни училища по програмиране

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"