Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 39, 26.09. – 02.10.2024 г.

Кремена Сьодерстрьом – българката, спасила шведско училище: Необходима е смелост, за да промениш себе си и да дадеш най-доброто на учениците

В Швеция няма частни уроци, обучението е изцяло практически насочено – една подготовка за живота

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
27-09-2024
в Брой 39, 26.09. – 02.10.2024 г.
A A
Снимка – Личен архив

Кремена Сьодерстрьом е родена в Ахелой. Завършва средното си образование във Френската гимназия в Бургас и приложна лингвистика с френски и английски, а по-късно и журналистика. През 2002 г. заминава за Швеция, където продължава кариерата си в образованието, като преминава обучение по шведска педагогика.

След години като учителка по английски и френски, тя се издига до позицията директор на училище в предградие на Стокхолм, а впоследствие заема същата позиция в училище в центъра на шведската столица. От август 2020 г. е директор на Основно училище „Игелста“ в Сьодертеле – град с висок процент имигранти, недалеч от Стокхолм.

За личната ѝ история, трансформацията на образованието, подобряването на успеха и намаляването на отсъствията на учениците, за мотивацията на учителите и връзката с родителите, говорим с Кремена специално за в. „Аз-буки“.

– Госпожо Сьодерстрьом, как решихте да заминете за Швеция?

– Причината за заминаването ми в Швеция беше съпругът ми, който е швед. Не бях планирала или мечтала за живот в Скандинавия преди това. След научаването на шведски език трябваше да избера доста бързо в каква професионална посока да поема. Да започна да работя като учител, беше естествена за мен стъпка, тъй като току-що бях завършила лингвистика и имах диплома за учител по френски и английски. За съжаление, дипломата ми от България не беше достатъчна и трябваше да уча и една година шведска педагогика, за да мога да получа сертификат като  учител в Швеция.

– Как стигнахте до позицията „директор“?

– През осемте години работа като учител не съм имала амбициите да ставам директор, напротив – смятах, че директорската работа е свързана с прекалено много администрация и те отдалечава от учениците. Същевременно през годините поемах доброволно повече и повече отговорни задачи, свързани с организацията на работата, което не остана незабелязано от учениците ми, колегите и тогавашния ми директор. Започнах да чувам доста често коментари, че би трябвало да стана директор, тъй като според по-горе споменатите притежавах необходимите лидерски качества. И така, след осем години работа като учител по френски и английски, реших да кандидатствам за длъжността на заместник-директор в училище в Стокхолм. Започнах и задължителното образование за директори и след три години учене на право, статистика и лидерство и управление получих сертификат за директор.

– Как се случи така, че поехте ръководството на училище, в което за 10 години четирима директори преди Вас са опитали да направят промяна, и всички до един са избягали…

– През 2020 г. бях насърчена да кандидатствам като директор на „Игелста“ – училище в градче в близост до Стокхолм с доста лоша слава поради ниските резултати на учениците, високия процент отсъствия, както и голяма престъпност. Справих се с всички интервюта и тестове и получих работата.

Разбрах, че нито един от директорите преди мен не е успял да се справи със задачата да промени положението в училището – нещо, което половината от новите ми служители ми не се поколебаха да ми припомнят при първата ни среща. „Защо си мислиш, че точно ти можеш да се справиш? Къде ти е магическата пръчица?“, бяха чести въпроси, които чувах неведнъж в началото.

След четири години упорита и целенасочена работа успяхме. Днес вече над 80% от учениците имат необходимия успех да кандидатстват в гимназия. Учениците ни имат най-нисък процент отсъствия в общината, резултатите от всички ученически, родителски и учителски анкети са изключително високи.

– Какво стои зад тези резултати?

– Процесът на промяна и развитие е труден и отнема време. Четири години упорита работа на всички училищни нива бяха необходими, за да стигнем до днес. Освен че успяхме да вдигнем резултатите и да намалим отсъствията на учениците, увеличихме безопасността в училище. Целият ми персонал – и учителите, и медицинският екип, и ресторантският персонал, както и учениците се чувстват ангажирани и в работата по развитието на училището.

– Увеличавате успеха и намалявате отсъствията в градчето с най-много емигранти, където децата не знаят език. Как на практика се случва промяната?

– Преди 60% от учениците имаха двойки, сега са 18%. Преди 2020 г. родителите избираха да преместят децата си в други училища, днес избират нашето училище още в V и VI клас, за да си осигурят място при нас преди кандидатстване в гимназията.

Един от важните фактури за промяна бе, че всички имаха смелостта да погледнат навътре в себе си, за да си зададат онези неудобни въпроси за това какво трябва да променим в собствената си работата, за да дадем на нашите ученици най-добрите предпоставки за успех.

Други фактори за нашия успех – всички заедно правим задълбочен анализ на резултати. Решенията, които се взимат, са базирани на идентифицираните области на развитие с фокус върху ученика. Създават се ясни структури за наблюдение на присъствието на учениците всеки месец. Освен това – добра структура на работа на екипа, отговорен за здравето на ученика – психолози, специални учители, медицинска сестра, въвеждане на екип за развитие с представители от всяка работна група. Заедно с това – разширяване на ресурсния персонал с преподавателски умения, колегиално обучение на учителския екип, базирано на идентифицираните след дълбок анализ нужди на училището, ученически съвет, в който те самите са активни в системната работа. И не на последно място – прозрачност на всички тези процеси.

– Каква е разликата между клас в България и клас в Швеция?

– Шведското образование е силно насочено към практическата подготовка на учениците за живота. Основната му цел е всеки ученик да бъде готов за предизвикателствата на обществото.

До момента, в който завърши училище, ученикът трябва да е осъзнал собствените си силни и слаби страни, да е открил най-ефективните методи на учене за себе си и да е развил важни умения. Това включва разбиране на закони, икономически принципи, управление на лични финанси и бюджет.

Освен това образованието формира у учениците уважение към другите и към държавата, с цел те да станат самостоятелни и отговорни граждани.

– Частни уроци изобщо не съществува като термин в Швеция? А как се справят учениците там?

– Образованието в Швеция е безплатно, което означава, че училището е длъжно да предостави на учениците всичко – от учебници, тетрадки, компютри/таблети, химикали, закуска, обяд, следобедна закуска до качествено образование.

По закон училището трябва да предостави няколко часа на седмица допълнителни уроци с учители по всички предмети след часовете. Там учениците могат да получат необходимата помощ независимо дали имат нужда да подобрят резултата до тройка или от петица до шестица.

И на практика родителите няма нужда да мислят за частни уроци. Напротив, те знаят, че имат правото да изискат тези уроци от училището независимо от успеха на децата си – и дали още в IX клас дете със суперспособности работи с материал за XII клас, или детето е със слаб успех и работи с материал за V клас.

Процесът на проследяване на всички резултати – от успех, отсъствия, анкети и т.н., е много важен за нас. Четири пъти в годината проследяваме и анализираме всички резултати, за да можем да променим начина на работа, да пренасочим ресурсите и преподаването. Без тези анализи и без тези прогнози няма как да сме активни.

Още през октомври трябва да направим анализ и прогноза за всички идващи през декември резултати, за да можем да дадем най-добрите предпоставки за подкрепа и на учителите, и на учениците.

– Как мотивирате учителите?

– С яснота и прозрачност във всички процеси и решения. Когато учителите разбират защо правим това, което правим, когато те активно участват в анализите на работата ни, чувстват и виждат, че предложенията им за развитие и подобрение са важни за директорите, то тогава те се чувстват като значима част от организацията.

Всеки служител, независимо от позиция, професия и образование, има нужда да се чувства оценен и с възможност да допринесе за развитието на работното място. Като директор и шеф, е важно да си добър пример за служителите ти. Признавам си, когато сгреша, без да търся причини за грешката си. Това допринася служителите ми да почувстват, че могат да споделят с мен, ако и те са сгрешили, знаят че ще им дам подкрепа. Създава се взаимно доверие, което е много важна предпоставка за добра и устойчива работна среда.

Това са само няколко примера. Има, разбира се, и още много – високите очаквания, които имам към персонала, значението на обратната връзка, на работата в екип, редовните дискусии за ценностната система в организацията ни. И всичко това – с фокус върху ученика.

Никога не трябва да забравяме, че всички ние, които работим в сферата на образованието, сме избрали да работим именно за бъдещето на нашите деца. Децата, нашите ученици, са бъдещето на всяка страна, така че фокусът на всеки служител в училище – учител, директор, медицинско лице, трябва да е върху ученика.

Your Image Description

Свързани статии:

Писателката Петя Кокудева пред в. „Аз-буки“: Харесвам хората – дори и тези, които не харесвам Проф. Алесандро Бруни, професор по славистика в Университета „Ка Фоскари“ във Венеция: Има условия за развитие на старобългаристиката в Италия Димитър Асенов, директор на Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти: Учителят на XXI век е в нова роля Еврокомисар Илиана Иванова пред „Аз-буки“: Искаме да привлечем нови участници в „Хоризонт Европа“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ИнтервюКремена СьодерстрьомШвеция

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Повече средства за обучение и практическа подготовка на бъдещите учители

Следваща статия

Български ученици с възможност за обмен в САЩ

Следваща статия
Български ученици с възможност за обмен в САЩ

Български ученици с възможност за обмен в САЩ

Нагласи на учениците за учене по химия: характеристики, фактори и инс­трументи за изследване

Hybrid, Blended, and Hyflex Learning as Future Models for Education

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"