Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.

Теорията и практиката вървят ръка за ръка

В ПГ по строителство, архитектура и геодезия в Стара Загора постоянно сверяват подготовката на учениците с партньорите от бизнеса

Диляна Кочева от Диляна Кочева
26-01-2024
в Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.
A A
Снимка на възпитаници на ПГ по строителство, архитектура и геодезия в Стара Загора
Възпитаниците на ПГ по строителство, архитектура и геодезия в Стара Загора редовно печелят награди в различни състезания по професии, в които участват.

Теорията и практиката вървят ръка за ръка. Ние сме професионална гимназия и за нас това е изключително важно. Учебният ни материал е разделен на 50% теория и 50% практика“, казва инж. Георги Славов – директор на Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Лубор Байер“ в Стара Загора.

През настоящата учебна година възпитаниците на училището са 650, разпределени в 25 паралелки. Специалностите, които се изучават, са четири и напълно отговарят на профила на училището. Учениците придобиват солидни знания и практически умения в „Строителство и архитектура“, „Геодезия“, „Водно строителство“ и „Транспортно строителство“.

Специалността „Строителство и архитектура“ е сред най-желаните от ученици и родители. Профилите в нея са два – с разширено изучаване на английски или на немски език. „Тези специалности са традиционни за сектора на строителството и са важни за икономиката на страната“, разяснява моят събеседник.

Извънучебният живот в гимназията също е много интересен

Клубовете по интереси са 16 на брой. Сферите на занимания са както в областта на професионалното обучение – „Планиране на строителство“, „Строителни конструкции“, „Дигитално пътно проектиране“, така и в областта на общообразователната подготовка, като „Уча английски и опознавам Европа“, „Непреходното величие на България“ и „Химията – лесна и достъпна“.

За шеста поредна година работят по „Еразъм+“, като в предишни години са реализирани мобилности в Германия, Испания, Португалия и много други европейски страни. Сега предстои 24 ученици да заминат за Сарагоса, Испания.

В продължение на три седмици те ще имат възможност да реализират там производствената си практика. Децата ще бъдат разделени на три групи. Две от тях ще посетят фирми, занимаващи се с геодезия и архитектура, а третата ще прилага наученото на терен – на действаща строителна площадка. „Идеята е всеки ученик, в съответствие с това, което учи, да посети точно това място, което отговаря на специалността му в училище“, обяснява директорът. Селекцията за избора на ученици е много строга.

За практика в Испания се борят трима ученици

Традиционно интересът към проектите на „Еразъм+“ е много голям. Тази година за едно място за практиката в Испания се борят трима ученици. Затова се налага да бъде изработен стриктен механизъм за избора им.

В класирането под внимание се взима средният успех на ученика за предходната учебна година, резултатът от изпит по английски език (писмен и устен) и от изпит по теория върху въпроси от професионалните предмети, които изучават. „Подборът беше много прецизен и труден, но тези, които се класираха, останаха изключително доволни от успеха си“, споделя инж. Славов.

Следващата година предстои 18 ученици да заминат в Италия и 18 – в Португалия. „Учениците ни винаги се завръщат в България изключително доволни, защото се запознават с нови технологии и материали. Освен това създават професионални контакти и обогатяват познанията си за културата, бита и историята на страната, която посещават“, обяснява той.

Сградата на училището е реновирана

През 2020/2021 г. сградата на училището е реновирана по Оперативната програма „Региони в растеж“. „Фирмата извърши ремонта изключително добре. Както обичаме да казваме – всичко е направено като по учебник, с качествени материали“, споделя директорът. Сградата е санирана, топлоизолирана и е подменена електрическата инсталация.

Ремонтирани са и 15-те класни стаи на училището. Всички са оборудвани с интерактивни дъски. Освен това в школото имат отделни четири компютърни кабинета и работилница за всяка от специалностите, които се изучават.

„Голяма част от производствената практика се провежда и в реална работна среда. Работилниците използваме, когато метеорологичните условия са лоши“, уточнява инж. Славов.

Книжният фонд на библиотеката непрекъснато се обновява

Изключително много се гордеят и с библиотеката си, чийто книжен фонд непрекъснато се обновява с най-новите заглавия на пазара. Спортната база също е на много високо ниво. Разполагат с игрища за волейбол, баскетбол и футбол. Отделно имат и физкултурен салон.

А в медицинския кабинет следят за здравето на възпитаниците. „За доброто обучение е необходимо децата да разполагат с много добра материална база – учебен корпус, библиотека и място за спорт“, уточнява моят събеседник.

В училището е изграден и модерен STEM център, който е изцяло насочен към предметите физика, химия и математика. В него има и лаборатория, в която учениците провеждат опити и изследвания.

„Около 65% от възпитаниците ни, понякога и повече, продължават обучението си във висши строителни училища у нас и в чужбина. Обръщам внимание на това, че университетите са „строителни“. А от тези 65% – 45% продължават обучението си в областта, която са изучавали в гимназията, т.е. надграждат знанията си“, обяснява директорът. Посочва още, че средно на година процентът на учениците, които започват работа в строителни фирми веднага след завършване, е около 15.

Стабилна основа за бъдещето

„Стремим се да даваме стабилна основа на учениците си. Идеята е те да имат нужните знания и умения за плавна и бърза реализация на пазара на труда“, допълва моят събеседник. Информация за реализацията на възпитаниците си директорът получава регулярно. Освен това поддържа добри отношения и със строителните фирми в областта. „Редовно се допитваме до нашите партньори, за да разберем до каква степен сме подготвили учениците си за професията“, казва още той.

Със сигурност и професионалната, и общообразователната подготовка, която получават учениците в гимназията, е доста добра. През миналата учебна 2022/2023 г. средният успех на всички 650 ученици е 5,15. „Стремим се да поддържаме това високо ниво чрез усилена работа през цялата година“, споделя инж. Славов. Съвсем разбираемо е, при тези мотивиращи резултати, интересът към гимназията да е изключително висок. През последните четири години са реализирали на 100% приема още на второ класиране. За трето не остава нито едно свободно място за нито една от четирите специалности, които предлагат.

Всяка година учениците участват в националното състезание на Министерството на образованието и науката – „Най-добър млад строител“. През 2023 г. са национални първенци в една от четирите дисциплини, в които участват.

Педагогическият екип на гимназията в Стара Загора се състои от 55 преподаватели, като процентът на младите учители (под 35 години) е около 6%. „Това е проблем и в момента работим в тази посока“, уточнява директорът.

И на въпрос как се постигат толкова високи резултати и трудно ли се ръководи толкова голямо училище, инж. Славов отговаря: „Училище със среден брой ученици между 500 и 700 може да се управлява сравнително добре. Когато децата са под 500 – средствата са по-малко, което неминуемо оказва влияние. Но когато учениците са над 1000, става много трудно за управление. Така че ние се намираме в „златната среда“ и нещата се случват“.

 

Инж. Георги Славов, директор на ПГСАГ „Лубор Байер“ – Стара Загора Инж. Георги Славов, директор на ПГСАГ „Лубор Байер“ – Стара Загора:

„За мен е много важен въпросът, свързан с ниския процент на мъжете, заети в образователния сектор. В скандинавските държави веднага се взимат мерки на национално ниво, когато броят на мъжете учители стане по-малък от този на жените. Ако и у нас половината от учителите са жени, а другата половина – мъже, вярвам, че резултатите ще бъдат на много по-високо ниво. Тогава ще има по-доб­ра образователна среда.“

Your Image Description

Свързани статии:

Разказ за голямата битка и „малките“ стимули Новото лице на климата* Снимка на лабораторияРазчитат българския геном Снимка на образователният медиатор Веселин СандевДа спечелиш доверието на стотици семейства

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 4/2024 г.

Следваща статия

Да спечелиш доверието на стотици семейства

Следваща статия
Снимка на образователният медиатор Веселин Сандев

Да спечелиш доверието на стотици семейства

Снимка на деца от ДГ „Иглика“

Как деца решават конфликти

110 консултанти помагат в избора на професия

110 консултанти помагат в избора на професия

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"