Анонсираното в началото на миналия декември ново входно равнище за IX клас ще е конструирано със задачи, които са ориентирани към практиката и са свързани с демонстриране на умения и компетентности от страна на учениците. А тестовете ще се провеждат на електронни устройства от тази есен. Това коментира министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков пред bTV. Целта е учениците да свикнат с подобен тип тестове.
В момента започват подготовката на учителите и съставянето такива задачи, допълни министърът.
Проф. Цоков отбеляза, че още тази година и задачите за външното оценяване в края на X клас ще са по-практически ориентирани. Една от причините за промяната са лошите резултати на деветокласниците в изследването PISA, според което над половината от българчетата на тази възраст са функционално неграмотни. Министър Цоков посочи, че резултатите са такива, тъй като у нас все още има неслучили се реформи и все още се учи за изпита и оценката, а не за изграждане на умения за живота, не за развитието на учениците от гледна точка на техните силни страни.
Задачите за НВО ще бъдат по-практически
„Необходимо е още малко да се добалансира нашата образователна система относно изискванията на XXI век. Необходим е обществен консенсус в три важни посоки. На първо място, относно начина на структуриране на учебните програми, като идеята е те да бъдат по-рамкови и ориентирани към компетентности, а не към овладяване на определени понятия. Второ, важна е промяната в оценяването, която обаче би трябвало да се случи след изменението на учебните програми. Но тъй като това ще продължи в период от няколко години, решихме да направим определена промяна в начина на изпитите и конкретно след X клас тази учебна година. Задачите за НВО ще бъдат по-практически ориентирани и свързани с демонстриране на умения и компетентности от страна на учениците“, заяви проф. Цоков.
Стандартът за качество на образованието е готов
Проф. Цоков обяви в отговор на въпрос, че стандартът за качество на образованието е готов. Изготвят се последните инструменти, които ще подпомогнат училищата да се самооценят в четири основни посоки: преподаване, резултати на учениците, управление на образователната институция и връзки с общността. Преди да влезе в сила, той ще бъде апробиран, за да се дооформят различните инструменти за установяване качеството във всяка образователна институция.
Проф. Цоков обяви, че в ход е и промяната в Наредбата за приобщаващото образование, която да регламентира анонсираната възможност родителите да извиняват до 15 дни отсъствия на своите деца със заявление до класния ръководител. По думите му, изменението в Наредбата може да бъде прието от Министерския съвет до 40 – 50 дни.
Относно продажбата на електронната платформа „Школо.бг“ на британска компания министър Цоков посочи, че според предоставената на МОН информация от Комисията за защита на лични данни няма опасност за изтичане на лични данни на родители, ученици и учители.
„Проблемът е чисто комуникационен. Защото ние нямахме никаква информация за тази сделка. Мисля, че от продажбата може да има само положителни последици за развитие и повече успехи в процеса на дигитализация в образователната система“, коментира министърът.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg