Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 11, 20-26.03.2025 г.

Да научиш урока си във фирмата

Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец свързва образованието с индустрията и предоставя на възпитаниците си реални работни стажове

Петя Николова от Петя Николова
24-03-2025
в Брой 11, 20-26.03.2025 г.
A A
Стажовете в реална работна среда носят нови знания и умения на гимназистите, които установяват и контакти с потенциални бъдещи работодатели. Снимки НПГКТС – Правец

Двадесет ученици от Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец провеждат реални работни стажове в местни компании, сподели в социалната мрежа на училището преподавателят инж. Венцислав Начев.

Информацията не е новина, тъй като, особено през последните години,

ролята на практическото обучение става все по-осъзната.

Постът обаче получава значително одобрение. И това се дължи на факта, че Професионалната гимназия в Правец, която е към Техническия университет в София, работи усърдно с местния бизнес за заздравяване на връзката между образованието и индустрията.

Стажуващите в момента ученици са от X, XI и XII клас. Приелите ги 4 местни компании са насочени към ИТ сектора. Практиката е по проекта за модернизиране на професионалното образование и обучение.

Инж. Начев споделя още, че петима ученици работят в „Технически иновации“ ЕООД по три иновативни проекта.

„Николай и Георги разработват система за машинно обучение на невронна мрежа за разпознаване на лица и автоматизиран контрол на достъпа, а Дарин и Калоян създават графичен потребителски интерфейс, базиран на LVGL API, за медицинска система за ултравиолетово лечение на възпалителни процеси“, казва Начев.

Другият ученик – Петър, работи върху управление и отключване на електронна брава чрез удостоверяване с електронен сертификат, като бравата се захранва чрез събиране на електромагнитна енергия от близка безконтактна комуникация (NFC) с мобилен телефон.

Но нека за малко излезем от обяснението на конкретните проекти, върху които младежите се трудят, и да си представим момченце, което седи на килима у дома и разглобява на съставните ѝ части някаква машинарийка, камионче или друга детска играчка. Гледката, позната със сигурност на много родители, всъщност е добър довод в полза на практическото обучение. Наистина, по-често тези занимания са присъщи на момчетата. Тяхното любопитство да узнаят какво има вътре в нещото и какво го движи, сякаш се проявява още в ранна детска възраст. И за радост, в бъдеще нерядко прераства в сериозен интерес и професия.

Точно за това става въпрос и в поста на инж. Начев – за

получения шанс децата да удовлетворят любопитството си практически, докато научават.

Да видят със собствените си очи и да усетят с ръцете си онова, което в момента вероятно искат да се превърне в тяхна професия. Самият преподавател преди време каза пред „Аз-буки“, че за учителите по технически дисциплини важи почти същото – да бъдат едновременно и работещи: „При нас, в сферата на техническите дисциплини и инженерните науки, е много важно учителят да бъде не само преподавател, но и работещ по специалността си. Иначе не е полезен на учениците. Ако не практикува дисциплината, няма какво да им покаже и на какво да ги научи. Това не важи за всички предмети, нито за всички учители. Но при нас, ако не практикуваме това, което преподаваме, няма особен смисъл“.

В провеждането на стажовете съдействие на Начев оказва

и неговият колега и учител по програмиране в Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи Любомир Димитров. Освен че осъществяват контрол, уточняват заедно какви задачи да изпълняват учениците по време на практиката, двамата координират и често придружават своите млади последователи във фирмите.

Знания за ефективно управление и контрол,

автоматизация на рутинни задачи и подобрено планиране на ресурсите пък получават петимата ученици, които в момента се запознават с ERP системи (Enterprise Resource Planning) във фирма „ДАEСEФ“ АД. Тези системи интегрират в обща софтуерна платформа данни и процеси от различни отдели на една организация – като финанси, производство, склад, човешки ресурси и продажби. Учениците развиват и умения в работата с Photoshop и CorelDraw, като усвояват техники за ретуширане на снимки, обработка на изображения и създаване на векторни илюстрации.​

Към споменатите компании се присъединяват фирмите „Ники“ ООД и Lignater ООД, където са разпределени още десет от възпитаниците на Професионалната гимназия в Правец. В тях те се обучават в няколко направления.

В „Мрежи и връзка между устройства“ младежите изучават системи от взаимосвързани устройства, които обменят данни чрез стандартизирани протоколи, включително проводникови (Ethernet) и безжични (Wi-Fi, Bluetooth) технологии.

Със софтуер за автоматизиране и оптимизиране на производствените процеси, като генериране на режещи пътища за машини и симулиране на производствени стъпки, се запознават с CAM програми за производство.

„В третото направление – „CAD програми за чертаене и SolidWorks“, се усвояват умения за създаване, редактиране и анализ на 2D и 3D модели и чертежи. Учениците използват софтуери като SolidWorks, които се прилагат широко в машиностроенето и продуктовия дизайн“, добавя преподавателят по програмиране и операционни системи в гимназията.

Освен че предоставят възможност да се потопят в реалната работна среда и да придобият практически опит, работните стажове

помагат на младежите да установят контакти с потенциални бъдещи работодатели.

А това подобрява значително шансовете им за успешна професионална реализация след завършване на обучението.

Като училище, което се старае да предостави съвременно и качествено образование на учениците си, Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец вече може да се похвали и със статут на иновативно училище.

За директора Николай Сираков и екипа на гимназията

това е успех, който постигат официално през миналата година. Възприемат го не само като изписан черно на бяло придобит статут, но и като стимул да бъдат по-активни в насърчаването на критичното мислене, творчеството и усвояването на нови знания чрез иновативни образователни методи и процеси.

Иновацията, която прилагат, се нарича „Интердисциплинарно проектно базирано обучение“. В екипа, който я разработва, освен инж. Венцислав Начев участват инж. Елена Първанова и инж. Красимир Илиев. Предвижда се включените ученици да създават реални проекти с техническа документация и презентации за защита.


Your Image Description

Свързани статии:

Отчаянието не е решение Да си учител, е предизвикателство. Всеки ден Признание за работата За ползата от доброто образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ИТ сектормодернизиране на професионалното образованиеНационална професионална гимназия по компютърни технологии и системиПравецпроектно базирано обучениеПрофесиястаж

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Бургаското Механо празнува столетие

Следваща статия

Амбицията да създадеш учебен ресторант

Следваща статия
Амбицията да създадеш учебен ресторант

Амбицията да създадеш учебен ресторант

Домакините от Националната професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване „Сава Младенов“ в Тетевен спечелиха Десетото международно състезание „Млад дървосекач“

София търси половин милиард лева за ясли и детски градини

Ученици от Тетевен спечелиха международното състезание „Млад дървосекач“

Ученици от Тетевен спечелиха международното състезание "Млад дървосекач"

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"