Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 32, 14-20.08.2025 г.

От игла до конец

Зина Соколова от Зина Соколова
17-08-2025
в Брой 32, 14-20.08.2025 г.
A A
Жана Минчева (втората от дясно наляво) по време на посещението си във Финландия по проект на „Еразъм+“ Снимки НУ „Димитър Благоев“ – Стара Загора

НУ „Димитър Благоев“ в Стара Загора е с рекордно високи резултати на Националното външно оценяване тази година – 92.68 по БЕЛ и 96.46 по математика. Оказва се, че това не учудва никого в региона, защото по принцип училището се представя добре на НВО.

„Нашите резултати са традиционно високи – казва Жана Минчева, директор на училището. –  И това се дължи най-вече на учителския екип. Децата са подготвяни още от втори клас. Веднага след като бъдат ограмотени, се започва интензивна работа с тях. Предварително ги запознават с различните формати на изпита, с изискванията по отделните задачи. Затова и резултатите са налице. А тази година те са по-добри от предишната – отлични са. Ако има някаква разлика в представянето през годините – примерно по български и математика, то зависи вече от самите ученици. Някои са по-добри по математика, други – по български език.“

Добрите резултати превръщат училището в едно от най-търсените в града.

Напливът за първи клас и тази година е много голям. Класовете са с по 29 – 30 деца, понеже няма достатъчно материална база, за да се разкрият допълнително паралелки. Но това са реалностите. По тази причина и подготвителната група е само една и в нея има 32 деца, което също е много. „Ограничената материална база ни създава проблеми, защото няма как да приемем всички деца, които имат желание да учат при нас“, подчертава директорката.

Според нея резултатите от НВО и на други училища в четвърти клас са по-високи от тези в седми и десети клас, защото в тази възраст учениците са по-дисциплинирани, по-примерни. След това нещата се променят и оттам идват и по-ниските резултати. Тя редовно проследява как се развиват учениците, след като завършат началното училище. Тази година от 57 деца във випуска 10 са приети в Математическата гимназия в Стара Загора. Това е един половин клас.

Ученици на НУ „Димитър Благоев“ редовно участват и в различни състезания като „Математика без граници“.

На тазгодишния финал на състезанието в Несебър Теодор Желев от IIIБ клас печели златен медал в своята възрастова група. Тази година възпитаници на училището завоюваха и 2 златни медала на Световния математически турнир, който  се проведе в  Тайланд.  Това са деветокласничката Елизабета Казале – възпитаник на началното училище, и второкласникът Момчил Цонев, който още учи в него.

„Нашите ученици наистина са изключително активни – подчертава директорката. – Де-що има състезание, навсякъде се включват. Печелят много награди от състезания по бадминтон, плуване и други спортни дисциплини. Винаги има желаещи. Много обичат да се изявяват, особено на сцена. Това им харесва.“

В училището традиционно се организира конкурс „Пролетна феерия“

за изпълнение на българска народна песен, на съвременен или народен танц. В него участват много деца с огромно желание и ентусиазъм. Всяко дете има някакъв талант, убедена е директорката. Просто трябва да му се подаде ръка, да бъде научено, да му се обясни какво да прави.

Учениците много обичат да работят с шевните машини
Няколко години поред в извънкласните занимания се набляга на математика, на предприемачество, на технологии.

Училището е иновативно и това е една от иновациите  – „Дигитални и креативни ученици на XXI век“. Децата имат изключително голям интерес към технологиите. Това не означава, че през цялото време трябва някой да ги занимава само с технологии. Но това привлича вниманието им и  го задържа за доста дълго време, подчертава директорката.

„Те живеят в този дигитален свят, така че няма как да не учим да боравят с новите технологии – казва директорката. –  А всеки, който казва, че те не бива да се прилагат в  училище, наистина не е в час. Това е абсурдно. Съвременните деца са съвсем различно поколение. Различна е тяхната матрица. Аз имам внучка на година и десет месеца, която е различна. Не е като майка си и баща ти. Дори технологиите са в кръвта ѝ. Не знам как разбира, но може да ми отключи телефона. И това е най-елементарен пример.“

В часовете телефоните не са разрешени,

освен ако не го изисква работата по време на урока. Но телефоните рядко влизат в употреба, учениците ползват таблети или лаптопи. Освен математика, дигитални умения и предприемачество в училището се предлагат и други извънкласни дейности, като тези в клуб „От игла до конец“. Преди време по проект по Националната програмата „Заедно в изкуствата и в спорта“ са купени 18 шевни машини. Децата се справят чудесно с тях, с желание посещават заниманията. Очевидно имат нужда да правят нещо с ръцете си, установяват учителите им. Любопитно е, че момчетата шият по-добре от момичетата. Но това едва ли е толкова чудно, като се има предвид, че най-известните моделиери са мъже.

Децата шият различни неща.

Използват платове от стари дънки, джинси, за да шият портмонета, чанти, скрънчи за коса. Шият и кукли петрушки, с които после играят куклен театър. Много се вълнуват и определено шивашките занимания са им много забавни.

Училището работи и по Програма „Еразъм+“.

Преди време група учители посещават Финландия – страната с една от най-добрите образователни системи в света.

„Реших да отидем и да видим как наистина се случват нещата, с какво са толкова добри – казва Жана Минчева. – Но честно да си призная, видях неща, каквито у нас имаше по времето, когато аз бях ученичка. В техните училища имат кабинети по шев и кройка, по готварство, по дърводелство, по музика, разполагат с големи и красиви физкултурни салони. Всичко това, което го имаше някога и в нашите училища. Аз също съм работила в такива кабинети и си спомням какво сме изработвали и как сме го правили. Затова решихме, че и ние можем да направим нещо подобно.“

Избират шевните машини като подходящи за малките ученици. Не могат да ги занимават с металообработване, да работят с менгеме. Но шевните машини се оказват много добро решение. С част от нещата, които шият учениците, се правят изложби, други те подаряват на свои съученици.

Като най-голямо предизвикателство в работата си Жана Минчева посочва отношението на родителите към образователния процес.

„Днешните родители са различно поколение – казва тя. – Вече съм 25 години директор. В началото, като започнах, нещата бяха съвсем други. Тогава, още не съм си отворила устата да кажа нещо, и родителите веднага реагираха, бяха насреща с всичко възможно, с което можеха да помогнат. Докато сега трябва да ги подтикваш, да ги подсещаш. Нямат такава инициативност. Не знам на какво се дължи, може би са по-заети. Но това показва и някакво отношение, което се е променило. В миналото родителите приемаха като нещо нормално, че  трябва да участват под някаква форма в образователния процес. Докато днес може би мислят, че като доведат децата си, ние трябва да се справим сами с тяхното обучение. А то не е така. Все пак всичко идва от семейството, от домашната среда. И възпитание, и отношение. Няма какво да се лъжем, първите седем години са най-важните. И това наистина е така. Ценностната система се изгражда вкъщи, в семейството, в рода. Традиционните добродетели, се възпитават от родителите. Ето, сега например учим учениците да поздравяват всеки ден. Да, ама родителите не поздравяват. И се получава разнобой. То хубаво –  учим децата и те горе-долу свикват. Но какъв сигнал получават от родителите си. Освен това  изискването да си учтив, е един елементарен пример.  А какво става, когато се сблъскат с по-сериозни неща? Това обърква децата.“

Сега предстои реализирането на нов проект по „Еразъм+“,

по който група учители ще посетят Дъблин. Там ще преминат обучителен курс на тема „Иновативни методи за преподаване и учене“. Целта е да се запознаят с добри практики от ирландската образователна система и да усвоят съвременни стратегии и инструменти, които насърчават креативността, екологичното възпитание и ключовите компетентности на учениците. Проектът подкрепя разпространението на европейски ценности и иновации в обучението през XXI век.

Your Image Description

Свързани статии:

Детството не е състезание В крак с новите технологии Споделянето е пътят към успеха Училище на радостта

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: високи резултатиевропрограма „Еразъм+“извънкласни дейностииновативно училищеиновация „Дигитални и креативни ученици на XXI век“клубовеНУ „Димитър Благоев“ – Стара ЗагораРегионишиене

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Единственият на Балканите палеопарк привлича интереса към Вършец

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"