Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 4, 30.01. – 05.02.2025 г.

Михаил Ненов, зам.-кмет на Община Бургас:  Със съвременната среда за обучение стимулираме мотивацията за учене

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
31-01-2025
в Брой 4, 30.01. – 05.02.2025 г.
A A
Зам.-кметът на Бургас Михаил Ненов разказва за проектите и иновациите на морската община в образователната сфера
Снимка Личен архив

– Г-н Ненов, как се променя образователната среда на територията на Община Бургас през последните години и каква е ролята на местната администрация за това?

– През последните години Община Бургас активно работи за модернизацията и подобряването на образователната среда. Изградихме нови училищни сгради и модернизирахме съществуващите, като въведохме мерки за енергийна ефективност и създадохме STEM центрове в някои училища.

Нашата цел е да осигурим съвременна и благоприятна среда за обучение, която да стимулира творческото мислене и мотивацията за учене у учениците. Това е изключително важно, за да можем

да обезпечим добрата професионална реализация на младите хора на Бургас

и в същото време да създадем благоприятна екосис­тема за привличане и създаване на бизнеси с висока добавена стойност.

– Обявихте началото на проекта „AI LAB Burgas“, по който в Бургас ще бъдат изградени първите училищни лаборатории по изкуствен интелект. Подадени ли са първите проекти?

– Проектът „AI LAB Burgas“ е пилотен за страната и цели да интегрира изкуствения интелект в учебния процес. До момента 23 училища вече са подали своите проекти за участие. Всяко училище на територията на общината може да кандидатства. Общият бюджет за изграждането на лабораториите е значителен и включва финансиране от различни източници, включително общинския бюджет и партньорства с технологични компании.

Целта на тези лаборатории е да се изградят умения за работа с изкуствен интелект на три нива:

потребление на инструменти с изкуствен интелект; създаване на решения на проблеми, в които се прилагат инструменти с изкуствен интелект с цел автоматизация и оптимизация на решението; и най-високото ниво – трениране и програмиране на изкуствен интелект.

За нас е голяма гордост, че броени дни след официалното оповестяване на Проекта получихме покана за представянето му в Полша. Очаква се полското министерство на образованието да започне изграждането на лаборатории именно по модела на Бургас.

– Каква е следващата стъпка, която планирате в областта на дигитализацията на образователната система?

– Стремим се да се движим в крачка със световните тенденции в областта на дигитализацията и автоматизацията. Затова сме си поставили две основни цели в унисон с развитието на индуст­рията.

Първото направление е внедряване на програми за програмиране на квантови компютри, които ще бъдат следващата голяма технологична революция.

В момента водим преговори с една от най-големите световни компании в областта на квантовото програмиране

и разглеждаме обучителните им програми, за да можем да ги внедрим в средното и висшето образование на територията на община Бургас.

Вторият ни приоритет е нап­редъкът в областта на автоматизацията, а именно внедряването на индустриални роботи в професионалното образование. През 2025 г. ще бъдат внедрени учебни индустриални роботи в Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации, Професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника, Професионална гимназия по електротехника и електроника „Константин Фотинов“ и Професионалната гимназия по транспорт.

Факт е, че през последните години образователните институции на територията на общината отбелязват значителен напредък в сферата на роботиката. Само преди дни отборите на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации и ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ спечелиха медали и награди на Международната олимпиада по роботика в Бусан, Южна Корея.

Истината обаче е, че ако обучението по роботика не достигне до нивото на индустриалните роботи, учениците няма да имат необходимия набор от умения за пълноценната си професионална реализация.

– Община Бургас заяви готовност за строителство на ново училище в кв. „Крайморие“, което да бъде филиал на ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“, и за изграждане на нов корпус на ОУ „Васил Априлов“. Какво налага това?

– Изграждането на ново училище в кв. „Крайморие“ и нов корпус на ОУ „Васил Априлов“ е наложено от нарастващия брой ученици и необходимостта от осигуряване на по-добри условия за обучение. През последните години броят на учениците в Бургас се увеличава, което изисква разширяване на съществуващата инфраструктура.

Ние сме една от малкото общини, които на фона на всеобщата тревога за демографските тенденции се радват на устойчив естествен и механичен прираст на населението, което, на свой ред, налага и разширяване на образователната инфраструктура.

– Споделете повече за програмата „Първокласно++“, която е продължение на „Първокласно начало“. Какви дейности ще се реализират по нея?

– Програмата „Първокласно++“ е насочена към формиране на дигитални компетентности у учениците в начален етап чрез образователна роботика. Учениците работят с роботи Ozobot и RVR+, платки Micro:bit и електронни компоненти TinkerKit. Програмата включва и обучения за учителите, за да могат те ефективно да използват тези технологии в учебния процес.

Идеята на Програмата беше

да изгради основите на комплексните STEM умения у учениците в начален етап,

за да може да се осигури плавен преход към все по-сложните технологии в прогимназиален и гимназиален етап, които вече споменахме. В същото време, да се развиват програмируемите платки, от които могат да се създават изключително разнообразни проекти, като се стимулират въображението и творческото мислене на децата.

– Миналата година започна пилотното изпълнение на кампанията „Отговорни в училище“. Какви дейности включваше тя и как ще бъде наградена през тази учебна година?

– Кампанията „Отговорни в училище“ включва мерки за спазване на Наредбата за забрана на тютюнопушене около училищата, превенция срещу употреба на забранени вещества и провеждане на училищни спортни инициативи. Акцентира се на здравословните навици и безопасността на учениците, но и изобщо на отговорното поведение и междуличностни отношения.

Най-хубавото на кампанията е, че тя е резултат от усилията на ангажирани родители, които създадоха механизъм за междуинституционална работа, така че да постигнем положителна промяна в нагласите спрямо вредните субс­танции и противообщественото поведение.

– Как кампанията може да бъде мултиплицирана във всички училища на територията на Бургас?

– В момента е изключително важно да изградим успешен и устойчив модел на междуинституционално сътрудничество, както и да уеднаквим изискванията си към учениците. В голяма степен проблемите, които се опитваме да решим, произтичат от различните послания, които отправяме: някъде правилата се спазват, а другаде – не; някъде нарушенията се санкционират, а другаде има по-голяма толерантност към подобни прояви; и т.н.

Противообществените прояви се пораждат именно в „слепите петна“ между различните стандарти, затова и част от кампанията е пилотен проект, в който няколко училища синхронизират правилниците си, за да проследим какъв ще бъде ефектът от прилагането на еднакви мерки в различните институции.

– По програмата на Община Бургас за подпомагане на стартиращи предприятия могат да кандидатстват и ученици? Бихте ли споделили с какви проекти са кандидатствали те?

– Учениците, които кандидатстват по Програмата за подпомагане на стартиращи предприятия, представят разнообразни проекти, включително иновативни решения за екологични проблеми, технологични разработки и социални инициативи. Програмата предоставя финансова подкрепа и менторство, за да помогне на младите предприемачи да реализират идеите си.

Пресен пример е проект на двама ученици за дрон, оборудван със сензори, който посредством използване на изкуствен интелект и компютърно зрение идентифицира огнища на горски пожари, като по този начин може да се предотвратят големи огнени бедствия, които, за съжаление, в последните години станаха системно явление през летните месеци.

– Чрез друга общинска програма – „Млади учители“, по-опитни педагози оказват подкрепа на новоназначените. Какъв е ефектът от нея?

– Програмата „Млади учители“ има положителен ефект, като осигурява менторска подкрепа и професионално развитие за новоназначените учители. Тъй като миналата година беше първа за Програмата, все още е твърде рано да измерваме ефекта ѝ върху тенденцията за отпадане на младите педагози от системата през първите години от кариерата им.

Проведеното проучване в края на първата година обаче показва висока удовлетвореност както от страна на новоназначените учители, така и от страна на техните ментори. Затова сме обнадеждени, че подобни мерки са ценни за осигуряването на устойчивост в системата и за повишаване качеството на образованието. Планираме да надградим Програмата с допълнителни обучения и ресурси, за да продължим да подкрепяме младите учители.

– Обявихте обществена поръчка за изграждането на иновационен студентски и научен кампус. Какво се случва с нея?

– Обществената поръчка за изграждането на иновационен студентски и научен кампус е в процес на изпълнение. През септември беше определен изпълнител и в момента тече проектирането на новата научна и социална инфраструктура. Кампусът ще включва жилищни сгради за студенти и преподаватели, научноизследователски лаборатории, библиотека и спортен център. Проектът е финансиран от държавния бюджет и Програмата за развитие на регионите.

– Как си партнирате с четирите висши училища на територията на града – с Университета „Проф. д-р Асен Златаров“, Бургаския свободен университет и филиалите на Софийския университет и Националната художествена академия? По какъв начин техни студенти и преподаватели подпомагат проектите на Общината и реализацията на идеите, които имате?

– Община Бургас активно сътрудничи с четирите висши училища в града. Студентите и преподавателите участват в различни проекти, свързани с иновации, научни изследвания и социални инициативи. Те предоставят експертна помощ и съдействие при реализирането на общинските проекти, като по този начин допринасят за развитието на града и образователната среда.

За нас е изключително важно науката да не се случва само в кабинетите и лабораториите, а да навлиза в живота на хората и да подобрява неговото качество, да подобрява конкурентоспособността на бизнеса, устойчивостта на градската среда и ефективността на местната власт.

Визитка

Михаил Ненов е филолог и учител по български език и литература, магистър по творческо писане и докторант в катедра „Теория на литературата“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Бил е учител по БЕЛ в София и хоноруван преподавател в Софийския университет. От 2017 г. до ноември 2023 г., когато става зам.-кмет, е директор на ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ в Бургас.

Има академични публикации и участия в научни конференции и семинари. Работи по редица проекти и програми в сферата на образованието, като Европейско първенство по дебати, НП „Изграждане на училищна STEM среда“, EU CodeWeek на Европейската комисия, Robotics Versus Bullying – RoBy Erasmus project, The Great Plant Hunt – Toyota Foundation for Environmental Education, Mission X – European Space Resource Office и др.

 

Интервюто подготвиха

Цветелина ПЕТРОВА

Донка ТЪНКОШИЕВА

 

Your Image Description

Свързани статии:

Министерството на образованието и науката предлага през 2025 г. да се изпълняват 24 национални програми за развитие на образованието. Двете нови предложения са НП "Бъдеще за таланти" и НП "Умения на фокус"Отчет на МОН за периода август – декември 2024 г. Училища и градини с бонуси за по-добри резултати най-рано през 2028 г. 12 училища и детски градини с награди за инициативи за безопасност на движението Компенсирането на разходите за електроенергия на детски градини и училища продължава до края на март 2025 г.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: детски градиниИнтервюМихаил НеновОбщина Бургаспоректиуниверситетиучилища

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Фондация „Еврика“ връчи наградите за 2024 г.

Следваща статия

България и Мароко засилват сътрудничеството във висшето образование и науката

Следваща статия
Зам.-министърът на образованието и науката акад. Николай Витанов и министърът на висшето образование, науката и иновациите на Кралство Мароко проф. Азедин Мидауи обсъдиха в Рабат засилване на сътрудничеството между двете страни в областта на висшето образование и науката

България и Мароко засилват сътрудничеството във висшето образование и науката

Имаме несъответствие между търсенето на образование и потребностите на обществото, заяви в Народното събрание министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

Министър Красимир Вълчев: Приемът след VII клас трябва да продължи да се преструктурира

„Аз-буки“ раздаде награди (галерия)

„Аз-буки“ раздаде награди (галерия)

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"