Стратегии на образователната
и научната политика
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 44, 6-12.11.2025 г.

15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
05/11/2025
в Брой 44, 6-12.11.2025 г.
0
15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter
Снимка МОН

15% от възрастните в Европа участват активно в обучения и допълнителни квалификации. Същевременно близо половината от европейците се нуждаят от надграждане на уменията. Това става ясно от доклад на Европейския център за развитие на професионалното обучение (CEDEFOP) към ЕС, който беше представен по време на уебинар в рамките на проекта „Agenda 4 Skills – Програма за уменията“ на Министерството на образованието и науката, съобщава Пресцентърът на МОН.

В доклада „Формиране на ученето и уменията за Европа – време за действие“ се посочва, че Европа навлиза в „десетилетието на уменията“,

заради което са необходими системни промени в образованието и ученето през целия живот.

„Темата за уменията е разговор за бъдещето“, изтъкна главният секретар на МОН и ръководител на проекта „Agenda 4 Skills“ Любомир Йосифов при откриването на събитието.

Той посочи, че целта на Проекта е да подпомогне модернизацията на системата за професионално образование и обучение, като обедини три ключови направления – развитието на компетентности и квалификации, валидирането на знания и умения, придобити извън формалното образование, и насърчаването на участието на възрастните в ученето през целия живот.

Анализът на CEDEFOP показва, че над 70% от икономическите сектори страдат от недостиг на квалифицирани кадри. Докладът определя четири основни предизвикателства пред европейските общества – технологична трансформация и изкуствен интелект, демографски промени и недостиг на кадри, зелена икономика и устойчивост, както и социално включване.

В документа се подчертава значимостта на валидирането на знания и умения и въвеждането на микроквалификации като инструменти за признаване на реалния опит на хората и адаптирането им към изискванията на пазара на труда.

Експертът от дирекция „Професионално образование и обучение“ в МОН Весела Караянева представи напредъка на България относно валидирането на умения.

Тя припомни, че с Постановление на Министерския съвет бяха регламентирани условията и таксите за валидиране на професионална квалификация, придобита чрез неформално обучение или информално учене. Това ще даде достъп до процедурата на широк кръг хора, които желаят да валидират професионалната си квалификация.

Ще се разширят възможностите за адаптиране към изискванията на пазара на труда на лицата, успешно преминали през процеса. Чрез събиране на определените такси ще се осигурят и средства за дейностите по организиране на процеса по валидиране на професионални знания умения и компетентности.

Експертът по дуално обучение Полина Златарска от дирекция „Професионално образование и обучение“ в МОН посочи, че в съвременните образователни изисквания се поставя все по-малък акцент върху тясно специализирани професионални умения, а по-важно става развитието на умения като саморегулация, концентрация, управление на времето и работа в екип. Тя отбеляза още, че вече има модели за дуално обучение и за възрастни. По думите ѝ още от 2015 г., когато беше въведено дуалното обучение в българските училища, работодатели питат и за такъв тип образование със студенти. МОН работи в тази насока, като започна реализирането на голям проект „От висше образование към заетост“, насочен към обучение чрез работа за студенти.

На 19 ноември предстои поредното издание на Националните дни за учене през целия живот, стана ясно по време на уебинара. Те ще се проведат в Химикотехнологичния и металургичен университет в София по проект „Agenda 4 Skills“ и ще съберат представители на различни институции, работодателски и синдикални организации, които ще представят различни политики и проекти за развитие на уменията и ученето за възрастни.

Your Image Description

Свързани статии:

198 новоназначени директори преминават практически обучения Започват обучения по киберсигурност в училищата Български ученици участват с фотографии в международен конкурс по природни науки МОН публикува първото класиране за прием в VIII клас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Весела КараяневаДенятдопълнителни квалификацииЕвропаМОНнадграждане на уменияобучения

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Фантастичните умове на България

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.