Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Министър Красимир Вълчев: Трябва да осигурим време на учителите и учениците (ДОПЪЛНЕНА)

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
20-10-2025
в Новини 2025
A A
Големите предизвикателства са свързани с подобряването на образователните резултати, функционалната грамотност и засилването на възпитателната функция, отбеляза Красимир Вълчев пред директори от страната
Снимки „Аз-буки“/Община Хисаря

„Трябва да се осигури време на учителите и учениците, защото то не стига. Не правим самоцелни промени, затова започнахме с по-продължителни обсъждания. Надявам се да стигнем до промяна на учебните програми. При предходните изменения те са станали по-натоварени, без да има промяна на броя учебни часове, докато този път насоката ще бъде друга“, подчерта министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред  директорите и заместник-директорите, които участват в националната конференция „Компетентности на бъдещето – мисия на днешното образование“ в Хисаря. Форумът се организира от Сдружението на директорите в средното образование в Република България и в него участват над 230 ръководители на училища и детски градини в цялата страна.

По думите на министър Вълчев визиите за промяна на учебните програми предстои да бъдат предоставени за обсъждане в системата.

„Благодаря за партньорството, което сме имали през годините. В залата виждам толкова много хора, с които сме работили заедно през годините“, обърна се към ръководителите на образователни институции Красимир Вълчев. Той

обсъди с участниците в конференцията основните теми в системата, по които работи МОН.

Според него образователната система е подредена в организационно отношение.

„Големите предизвикателства са свързани с подобряването на образователните резултати, функционалната грамотност и засилването на възпитателната функция“, подчерта министър Вълчев.

Друг нов момент от учебната година 2025/2026 г. е интегралният изпит от националното външно оценяване в VII и X клас. Просветният министър обясни, че новият формат на изпита ще включва няколко задачи, които ще изискват базови знания по природни науки. По думите му усвояването на базови знания с разбиране от областта на природните науки от страна на учениците би било успех.

„Ако направим така, че децата да знаят базови неща, но да ги научат с разбиране, ще постигнем успех“, заяви Красимир Вълчев.

Министърът представи пред директорите и част от предложените промени и изменения в Закона за предучилищното и училищното образование, които вече са приети на първо четене от Народното събрание.

„Повечето промени в Закона за предучилищното и училищното образование не са грандиозни. Има 20 отделни промени, но те не са цялостна реформа“, подчерта Вълчев.

На въпрос от страна на директора на 99. ДГ „Брезичка“ и председател на столичната секция на Сдружението на директорите в средното образование в Република България Иванка Харбалиева относно възможността отново да се изискват пари от родителите за посещение на детските градини, поне в рамките на летните месеци, министър Вълчев посочи, че подкрепя предложението и ще предложи промени в тази посока, разговаряйки с кметовете на общините.

Идеята е родителите да заплащат такса поне през лятото.

От своя страна, директорите на детските градини се обединиха около идеята в Закона за предучилищно и училищно образование да бъде изрично разписано, че през лятото и по празниците, когато децата са малко на брой, директорите да имат право да затварят детските градини, а не това решение да бъде в правомощията на кметовете.

Относно недостига на медицински сестри в детските градини, министър Вълчев припомни, че в момента се работи усилено по въвеждането на нова специалност – „Учене и грижи в ранна детска възраст“. „Така, стъпка по стъпка, проблемът ще бъде разрешен. Но за резултатите от промените е необходимо време“, посочи още той.

По време на дискусията бе отправено предложение да бъдат разработени критерии, които да описват какви знания трябва да покриват учениците по даден предмет, за да получат съответната оценка от шестобалната система. Министърът обясни, че това ще се случи с

разработването на дескриптори – описание на нивото на придобитите от ученика компетентности по учебен предмет за определен клас,

които отговарят на съответната оценка от скалата за оценяване в училищното образование. Това е една от дейностите, заложени по процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Подобряване на качеството на общото образование чрез ефективно прилагане на компетентностен модел“.

По-рано през деня министър Красимир Вълчев проведе среща с представители на образователната система от община Хисаря. Неин домакин бе кметът на общината Ива Вълчева, а в разговора се включи и началникът на Регионалното управление на образованието – Пловдив, Иванка Киркова.

„Намалява процентът на преждевременно отпадналите ученици от 14% на 9%, което е за първи път под средното в Европейския съюз. Увеличава се и обхватът в предучилищна възраст заради задължителната подготовка от 4-годишна възраст. Ранното включване в образование гарантира по-високи резултати“, заяви министърът.

Той коментира, че

за да има по-добър образователен резултат, децата трябва преди всичко да ходят на училище.

По думите му обаче има голям процент родители, които нямат достатъчно отговорно отношение към образованието, и затова институциите трябва да работят заедно.

„От 2011 г. досега се видя, че когато институциите работят заедно, нещата се случват по отношение на записването на децата в училище“, заяви министър Вълчев.

За пореден път той подчерта, че детските градини са дори по-важни от училището относно децата, които трябва да бъдат обхванати рано от образователната система. А успешната формула е институциите да работят заедно, и това засилва ролята на общините, регионалните управления на образованието, социалните работници и служителите на МВР.

„Записахме голям брой деца, но оттам нататък се оказа много по-трудната задача да ходят на училище всекидневно. Добрата новина от последните две години е, че финансирахме образователни медиатори в училищата и детските градини и те трябва да поемат голяма част от всекидневното обхождане и мотивирането на учениците“, допълни министърът.

Красимир Вълчев отбеляза още, че

ранното тръгване на детска градина е изключително важно,

защото всички изследвания показват много по-голяма пригодност в I клас. А децата, обхванати максимално рано в образователната система, имат много по-голям шанс да завършат XII клас.

 

Асен Александров

Прилага ли се компетентностният подход

 Повечето училища прилагат компетентностния подход чрез проектно базирани дейности или в отделни учебни предмети, но малка част са стигнали до цялостна интеграция в учебния процес. Това стана ясно при представянето на анкетно проучване относно прилагането на компетентностния подход, което бе представено от председателя на Сдружението на директорите в средното образование Асен Александров по време на дискусионния панел „Прилагане на компетентностно ориентираното обучение“.

В анкетата са участвали над 30 училища от различни части на страната – най-голям дял имат училищата от София, Пловдив, Асеновград, Русе, Варна и Бургас. Това показва добра представителност на училища от различни региони и типове населени места.

Ключови предизвикателства за прилагането на компетентностния подход,

които директорите посочват, са недостатъчна подготовка на учителите, която е най-често споменавана, формалност в оценяването на компетентности, липса на време и ресурси, ниска мотивация и несигурност при промяна на методиката.

Проучването проследява и работата за развитие на социално-емоционални умения, като над половината от анкетираните дават положителен отговор. Участниците в изследването дават и примери за занимания, с които работят за развитие на социално-емоционални умения на учениците. Това са обучения и фокус групи по темата, работа чрез училищни инициативи и иновативни практики, интеграция на социално-емоционалните умения в проекти и извънкласни дейности.

По думите на Александров всички училища работят по някакъв начин, особено в начален етап. Той сподели и свое предложение – определен процент, например 25%, от оценката да измерва социално-емоционалните умения – работа в екип, критично мислене, креативност, оригиналност.

„Важно е учителите и родителите да разберат колко важно е възпитаването в социално-емоционални умения. Те трябва да са критерий за представянето на детето и училището“, смята той.

Сред представените заключения и препоръки са необходимостта от целенасочена национална програма за квалификация по компетентностния подход, включваща реални практически модули, менторство и обмен на опит. В отговорите е подчертана и нуждата от практически насочени обучения, по-малко административна тежест и ясни индикатори за резултати.

Your Image Description

Свързани статии:

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обсъди приоритетите във висшето образование на среща с ректорите, синдикатите в сектора и представители на студентските съветиМинистър Красимир Вълчев обсъди с ректорите приоритетите във висшето образование Имаме несъответствие между търсенето на образование и потребностите на обществото, заяви в Народното събрание министърът на образованието и науката Красимир ВълчевМинистър Красимир Вълчев: Приемът след VII клас трябва да продължи да се преструктурира Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев наблюдава STEM урока "Пътешествие в древния свят" с участието на петокласници в СУ "Панайот Волов" в ШуменМинистър Красимир Вълчев наблюдава STEM урок на петокласници от Шумен Над 230 директори обсъждат мисията на днешното образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: възпитателна функциязаплащане детски градиниинтегрален изпитМинистър Красимир Вълчевнационална конференцияНВОобразователни резултатиОбщина Хисаряпромени в Закона за предучилищното и училищното образованиеРепортерСдружение на директорите в средното образованиефункционална грамотност

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Родители и деца спортуват и рисуват заедно в новата детска градина в село Въглен

Следваща статия

Директори на детски градини искат промени в Закона за предучилищното и училищното образование

Следваща статия
Директори на детски градини искат промени в Закона за предучилищното и училищното образование

Директори на детски градини искат промени в Закона за предучилищното и училищното образование

В Министерския съвет отпуснаха над 18,5 млн. лв. за обезщетения в образованието

Правителството отпусна над 6 млн. лв. за национални програми в образованието

В Министерския съвет отпуснаха над 18,5 млн. лв. за обезщетения в образованието

В Министерския съвет

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"