Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Учени от INSAIT: Популярните GPT модели са склонни да „решават“ грешни математически задачи

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
10-10-2025
в Новини 2025
A A
Снимка INSAIT

Екип от Института за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и ETH Zürich представи BrokenMath – първия в света сравнителен тест, който системно оценява склонността на големите езикови модели (LLMs) към сляпо съгласие (sycophancy) при решаване и доказване на математически твърдения, съобщават от Института.

BrokenMath разкрива важен недостатък на съвременните модели за изкуствен интелект: те често уверено се съгласяват с грешни твърдения, вместо да ги опровергаят. В математиката това означава, че моделите могат да създават убедителни, но напълно грешни доказателства, което поставя под съмнение тяхната надеждност при научни и образователни приложения.

Резултатите показват, че дори GPT-5 „доказва“ неверни твърдения в около 29% от случаите. Колкото по-сложна е задачата, толкова по-голяма е вероятността моделът да се подведе. Тествани са различни подходи за ограничаване на този ефект – като промени в начина на задаване на въпросите, агентно разсъждение и допълнително обучение, но засега нито един не решава проблема.

Подобно поведение може да е опасно в контекста на нарастващото навлизане на изкуствения интелект в образованието.

Ако системи, използвани от ученици или преподаватели, могат уверено да представят грешни решения като верни, това би могло да доведе до натрупване на погрешни знания и подкопаване на критичното мислене. Затова надеждността и проверката на фактите са ключови за безопасното прилагане на технологии, базирани на изкуствения интелект, в учебния процес и научните изследвания.

Изследването е проведено от Иво Петров (докторант в INSAIT), Джаспър Деконинк (ETH Zürich) и проф. Мартин Вечев (научен директор на INSAIT).

Пълният набор от данни, методологията и научната статия са достъпни онлайн тук.

Your Image Description

Свързани статии:

INSAIT ще подпомага внедряване на изкуствен интелект в сигурността на България INSAIT събира у нас научен директор на НАСА и водещи световни учени Българската наука излиза на световната сцена в роботиката Родни учени и студенти ще работят в MIT

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: BrokenMathINSAITгрешни твърденияДенятизкуствен интелектматематикаобразование

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

МОН публикува концепция за стандартите за ранно учене и грижи

Следваща статия

Право на отпуск за обучение – какво предвижда законът

Следваща статия
Право на отпуск за обучение – какво предвижда законът

Право на отпуск за обучение – какво предвижда законът

Венецуелският политик Мария Корина Мачадо бе удостоена с Нобеловата награда за мир за 2025 г.

Носителят на Нобел за мир Мария Мачадо: „Изборът беше между бюлетини и куршуми“

Започнаха обученията на учители, които да бъдат новите ръководители на школи за подготовка на талантливи ученици и бъдещи олимпийци

Започват обученията на учители, които ще подготвят бъдещите олимпийци

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"