METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Професионално образование в мултиетническа среда
[Vocational Education in Multicultural Environment]
/ Иван Койчев Господинов / Ivan Koychev Gospodinov
Отвори пълния текст
Качеството при кариерното консултиране на младежи и съвременната медийна грамотност
[Quality of Youth Career Guidance and Nowadays Media Literacy]
/ Росен Петков, Мартина Дробенова / Rosen Petkov, Martina Drobenova
Отвори пълния текст
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
В подкрепа на деца и младежи в риск
[In Support of Children and Youths at Risk]
/ Мануела Радева / Manuela Radeva
Отвори пълния текст
Публичната реч като средство на лидерските функции в демократичното общество
[Public Speaking as an Instrument of Leadership Functions in Democratic Society]
/ Яни Узунов / Yani Ouzounov
Отвори пълния текст
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
Образованието на ромите – изстрадана мъдрост на обществото
[Roma Education – Suffered Wisdom of the Society]
/ Дина Димитрова, Йорданка Стоилова / Dina Dimitrova, Yordanka Stoilova
Отвори пълния текст
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Европейски измерения в професионалното образование и обучение
[European Dimensions in Vocational Education and Training]
/ Емилияна Димитрова / Emiliana Dimitrova
Отвори пълния текст
За системата на професионалното образование и обучение в България през 2015 г.
[For the Vocational Education and Training System in Bulgaria in 2015]
/ Пенка Николова / Penka Nikolova
Отвори пълния текст
Географската мобилност – ефективен инструмент за повишаване качеството на професионалното образование и обучение и за насърчаване на ученето през целия живот
[Geographical Mobility – an Effective Tool for Improving the Quality of Vocational Education and Training and for Promoting Lifelong Learning]
/ Дилян Борисов / Dilyan Borisov
Отвори пълния текст
Измерения на професионалното обучение за възрастни през 2015 г.
[Dimensions of Vocational Training for Adults in 2015]
/ Владимир Борисов / Vladimir Borisov
Отвори пълния текст
Нова програма за уменията в Европа
[A New Skills Program in Europe]
/ Люба Иванова / Luyba Ivanova
Отвори пълния текст
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Начално училище „Св. Климент Охридски“ – с. Войсил
Училище, в което не спират да мечтаят
[School that Never Stops Dreaming]
/ Гергана Тончева / Gergana Toncheva
Предизвикателството да управляваш малко училище
[The Challenge to Manage a Small School]
/ Гергана Тончева / Gergana Toncheva
Пет минути стигат да станеш журналист
[Five Minutes are Enough to Become a Journalist]
/ Дарина Стайкова Хаджийска / Darina Staykova Hadjiiska
Индийски приказки
[Indian Tales]
/ Марияна Хаджийска / Mariana Hadjiiska
Едно малко училище с големи мечти
[A Small School with Big Dreams]
/ Соня Трифонова / Sonya Trifonova
Читалището като класна стая
[The Community Center as a Class Room]
/ Станимира Никова / Stanimira Nikova
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
Професионално образование в мултиетническа среда
Иван Койчев Господинов
ПГТО „Добри Желязков“ – Сливен
Резюме. Наред с обучението по специалността в професионалното образование съществува необходимост българските ученици да бъдат възпитавани в уважение към хора с различна етническа принадлежност. Настоящата статия разглежда образователна технология, чрез която се постига формиране у учениците на ценностни ориентации, свързани с толерантност, уважение, умение за ефективен диалог.
Keywords: vocational education, intercultural education, emotional intelligence
VOCATIONAL EDUCATION IN MULTICULTURAL ENVIRONMENT
Abstract. Along with teaching specialty in vocational education its essential for the Bulgarian students to be educated to respect people of different ethnicity. This article examines educational technology which forms students’ value orientation associated with tolerance, respect and skills for effective dialogue.
Eng. Ivan Koychev Gospodinov
Vocational School of Textile and Clothing „Dobri Zelyazkov“
Качеството при кариерното консултиране на младежи и съвременната медийна грамотност
Росен Петков, Мартина Дробенова
Национална асоциация „Студентско общество за компютърно изкуство“ – СОКИ
Резюме. В съвременността естеството на услугите, свързани с професионалното ориентиране на младите хора, претърпява бързи промени. Все повече млади хора търсят и откриват начини за намиране на работни места онлайн, като предпочитат да бъдат обучени от консултанти как да търсят и намират тази информация самостоятелно в интернет, социални мрежи, дискусионни форуми и др. Традиционното кариерно ориентиране лице в лице, посещавайки съществуващите центрове, се измества от желанието на младите хора да се самоориентират. Въпросът е до каква степен кариерните консултанти са запознати с новите тенденции и готови ли са да реагират на променената среда.
Keywords: youth, carеer guidance, modern media literacy, self-assessment, e-games, multimedia, counselors, quality
Quality of youth career guidance and nowadays media literacy
Abstract. In modern times, the nature of youth career guidance services undergoes rapid changes. More and more youngsters seek and discover ways to reach jobs online, via asking people for advice on social networks, job portals, discussion forums, etc. Traditional face-to-face career guidance in centers shifts its focus to the abilities of self-guidance. Here comes the question to what extent nowadays career consultants are familiar with modern media literacy. Skills for searching and overall evaluation of information become vital for career orientation. This changes the shape of the modern consulting process – from pure career guidance to modern media literacy and self-guidance.
„Quality of youth career guidance and nowadays media literacy“ main aim is to improve the quality of youth career guidance via providing innovative methodology, quality indicators and online tools for youth career counselors.
The objectives of the initiatives are to develop the consultants‘ skills in “self-guidance” phenomena via modernization of existing methodology and development of new indicators related to nowadays media literacy; to improve the quality of youth career guidance via providing online self-assessment toolkit for consultants to test their knowledge, skills and competences and manual for career guidance; to train youth counselors and managers of youth career services in modern aspects of youth career guidance and quality assurance;
The project targets the following group of people:
– youth guidance services managers;
– youth career consultants;
– pedagogic consultants (in schools).
However it is open to everybody in need of updating their knowledge in the field: youth itself (16 – 25), including those with special needs (early school leavers, outsiders, minorities), as well as NGOs working in the field of career development.
The main products developed are: quality indicators related to self-guidance and modern media literacy in career guidance; learning outcomes related to guidance of youth with fewer opportunities; a modern media literacy self-assessment toolkit, which includes 3 simulator e-games and 3 interactive multimedia tests; ePortfolio examples; and “Self-guidance and modern media literacy” manual, providing theoretical and practical information. These products are available in 5 languages total.
The activities impact includes but is not limited to: increased competences (related to modern media literacy and working with disadvantaged youth) of the target group; increased competencies in “self-guidance” field; improved quality assurance approaches in youth career services.
Mr. Rosen Petkov, Ms. Martina Drobenova
Student Computer Art Society
В подкрепа на деца и младежи в риск
Мануела Радева
Център за образователна интеграция на деца и ученици от етнически малцинства
Резюме. Текстът представя подготовката, начина на осъществяване и използваните методи и инструменти на инициатива за провеждане на двугодишен цикъл от обучения и предоставяне на образователни материали да се повишат знанията и уменията на екипите на младежки центрове и детски градини, обхванати в „Деца и младежи в риск“. Посочена е методологията за извършване на оценката на въздействието. Описани са използваните източници на информация и методи за събиране и анализ на информация. В резултат на придобитите от педагогическите специалисти знания и умения децата и младежите в риск посещават с по-голямо желание детските градини и младежките центрове.
Keywords: education, youths in risk, kindergarten, educational specialists, survey, youth center, ethnic minorities
IN SUPPORT OF CHILDREN AND YOUTHS AT RISK
Abstract. The text presents the preparation, way of conducting, techniques and methods used during the initiative for increasing knowledge and skills of the teams of youth centers and kindergartens, covered by “Children and Youths at Risk” programme. The methodology for conducting the impact assessment is shown. The article describes the sources of information and methods for collecting and analyzing data. As a result of the acquired knowledge and skills from the educational specialists, children and youths at risk visit to a greater willingness kindergartens and youth centers.
The first part of the analysis was placed in issue 4/2016 of Vocation Education Scientific Journal.
Ms. Manuela Radeva
Director
Centre for Educational Integration of Children and Young People from Ethnic Minorities
ПУБЛИЧНАТА РЕЧ КАТО СРЕДСТВО НА ЛИДЕРСКИТЕ ФУНКЦИИ В ДЕМОКРАТИЧНОТО ОБЩЕСТВО
Яни Узунов
НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“
Резюме. Процесът на осъществяване на лидерските функции в една организация (дори и без да се интересуваме от нейния характер) е свързан с пряк обмен на информация или комуникация човек – човек. Именно тук лидерът се изправя очи в очи с проблема общуване в надежедневна публична ситуация, каквато по същество представлява публичната реч като технология на комуникативното поведение в публична ситуация.
Основната цел на настоящата разработка е да се получат обобщени данни за тенденциите в развитието на комуникативните умения на българските лидери от гледна точка на публичната реч, които да послужат като база за разработване на приложни програми за тяхното развитие. За изпълнението на поставената задача беше проведено изследване на факторите на публичната реч (или уменията за ефикасна публична комуникация) в работата на ръководители от различни сфери. Събраните данни са подготвени и обобщени с помощта на специалисти в областта на статистиката, като е използван софтуерният продукт STATGRAPHICS 5.0. Обобщените данни от анкетите са представени в два вида таблици – едно- и двумерни. Резултатите ясно сочат, че при общуване в надежедневна публична ситуация изследваните лидери срещат значителни затруднения. Почти половината от анкетираните – 48,1%, приемат, че говорните умения са много важен фактор за успеха на техните публични изказвания и овладяването им носи успех. Над 45% признават, че срещат трудности в публичните изказвания, а като основна причина за това посочват страха от публичност. Същевременно над 30% от анкетираните лидери категорично твърдят, че отделят повече от няколко часа за предварителна подготовка на изявите си. А 46% заявяват, че този процес им отнема дори няколко дена. Над 70% от анкетираните са категорични, че след завършване на представянията си пред широка аудитория им се задават въпроси. За пореден път на повърхността изплува притеснението от „живия“ контакт на лидера с хората, които той ръководи. Друго затруднение, което се изтъква от анкетираните, е нуждата да се говори на чужд език. Любопитно е, че нашите ръководители се притесняват най-малко от необходимостта да боравят с различни технически устройства, които подпомагат или посредничат за подобряване на комуникацията с аудиторията. Над 66% от анкетираните заявяват твърдото си желание да усъвършенстват умението си в допълнителни курсове или други подходящи форми на обучение. Това ясно говори за осъзнаване на слабост в подготовката и усещане за липса на достатъчно познание и умение. Умение, или по-точно комплекс от умения, които се възпитават най-непринудено и пълноценно на базата на натрупаното хуманитарно познание. Така е било още по времето на Демонстен и Цицерон и почти хилядолетие по-късно по времето на Августин Блажени и Тома Аквински, по времето на Робеспиер или на Хейстингс, Лабори и Чърчил. Така е и в днешната високотехнологична епоха. В това умение е заложена цялостната неделима социална природа на човека. Защото homo sapiens не може без homo ludens, както и homo ludens не може без homo sapiens. А лидерството се ражда от тези две същности на човека. Публичната реч е свързана с ежедневието на всеки лидер независимо от това дали е лидер за една минута, един ден, една година или един живот.
Keywords: public speech, leader, live contact, functions, social activity
PUBLIC SPEAKING AS AN INSTRUMENT OF LEADERSHIP FUNCTIONS IN DEMOCRATIC SOCIETY
Abstract. The main objective is to obtain summary data about trends in the development of Bulgarian leaders’ communicative skills to serve as a basis for the elaboration of applied skill enhancement programs. Exercising leadership functions in any organization (irrespective of its character) is a process directly related to information exchange and interpersonal communication. The leader faces the problem of communication in a non-everyday public situation, what Public Speaking actually is as a communicative behavior technique in a public situation. The factors of Public Speaking (or effective public communication skills) are studied in the work of managers from various fields and a year-long observation is done of a special leaders’ group. Collected data is processed in STATGRAPHICS 5.0. Summary survey results are given in two types of tables: single-factor and two-factor dispersion analysis tables with examples. Results indicate that the studied leaders experience considerable difficulties communicating in a non-everyday public situation. On average, over half the managers admit having communicative problems in public situations. At the same time, over 30% categorically state they dedicate more than several hours to prepare their public appearances and 46% claim it takes them several days. The single-factor analysis shows that over 70% of respondents get questions from the audience after the end of their presentations. 48.1% believe their speaking skills are a decisive factor for their successful public statements, whereas 46.3% hesitate and find these skills ‘sometimes’ determine their success. 45.5% report public speaking difficulties and more than half of all respondents account this is largely due to their fear of publicity. Another difficulty identified in the survey is the need to speak a foreign language, which is getting more and more important after Bulgaria’s accession to the EU. Over 66% firmly state they would like to improve their skills through additional courses and other appropriate forms of training. Based on the survey, Public Speaking can certainly be said to be a most needed and definitely effective leadership skill. Skill or rather a set of skills that are taught most easily and effectively on the basis of accumulated humanitarian knowledge by ‘acting’ means. This is the way it was in the time of Demosthenes and Cicero, and almost a thousand years later in the time of Aurelius Augustinus and St. Thomas `Aquinas, in the time of Robespier and Hastings, Labori and Churchill. So it is in today’s high-tech era. It is a skill that involves man’s complete and indivisible social nature. Because there can be no homo sapiens without homo ludens and no homo ludens without homo sapiens. Leadership is born out of these two essential parts of the human being. Public speaking is connected with the daily life of every leader, irrespective whether one is leader for a minute, a day, a year or a lifetime.
Mr. Yani Ouzounov
National Academy for Theatre and Film Arts
ОБРАЗОВАНИЕТО НА РОМИТЕ – ИЗСТРАДАНА МЪДРОСТ НА ОБЩЕСТВОТО
Дина Димитрова, Йорданка Стоилова
Регионално управление на образованието – Сливен
Резюме. В статията са представени няколко интересни и ефективни практики за социализацията и образованието на ромите в Република Чехия, които са проучени в рамките на международен семинар. Разгледана е ролята на държавата, местната власт, неправителствените организации и доброволците при създаването и функционирането на центрове за образование на ромски деца и младежи.
Keywords: socialization, educational integration of Roma children and youth, effective partnerships, volunteers, good practices
ROMA EDUCATION – SUFFERED WISDOM OF THE SOCIETY
Abstract. The article presents some interesting and effective methods for socialization and education of Roma children and youths in the Czech Republic. Those methods have been examined in the framework of an international seminar. This text shares information about the role of the state, the local governments, NGOs and volunteers for the foundation and functioning of the Centers for education of Roma children and youths.
Ms. Dina Dimitrova
Senior expert in Preschool Education
Regional Department of Education – Sliven
Ms. Yordanka Stoilova
Senior expert in Primary Education
Regional Department of Education – Sliven