An Algorithm to Support the Scientific Manuscript Review Process with the Assistance of Chatgpt
Assoc. Prof. Aldeniz Rashidov
Technical University of Gabrovo
https://doi.org/10.53656/str2024-6-1-alg
Abstract. In this work, an algorithm is proposed and analyzed to support the peer review process of scientific manuscripts with the assistance of ChatGPT…
An Integrative Approach to Organizing the Formation of Students’ Cognitive Independence in Conditions of Intensification of Learning Activities
Dr. Albina Volkotrubova, Assoc. Prof.
International University of Kyrgyzstan (Kyrgyzstan)
Aidai Kasymova
International University of Kyrgyzstan (Kyrgyzstan)
Prof. Zoriana Hbur, DSc.
Shupyk National Healthcare University (Ukraine)
Assoc. Prof. Antonina Kichuk, DSc.
Izmail State University of Humanities (Ukraine)
Dr. Svitlana Koshova, Assoc. Prof.
Shupyk National Healthcare University (Ukraine)
Dr. Svitlana Khodakivska, Assoc. Prof.
Bogomolets National Medical University (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/str2024-6-2-int
Abstract. This article delves into the pivotal concepts of cognitive independence and learning intensification within the educational landscape…
Иновативен модел на проектно базирано обучение на гимназиални учители: добра практика от УниБИТ
Проф. д-р Жоржета Назърска,
доц. д-р Александър Каракачанов,
проф. д-р Магдалена Гарванова,
доц. д-р Нина Дебрюне
Университет по библиотекознание и информационни технологии
https://doi.org/10.53656/str2024-6-3-ino
Резюме. В статията се споделя добра практика на УниБИТ, свързана с успешен трансфер на ново фундаментално знание от науката през висшето към средното образование…
Стратегии за взаимодействие с родителите – проучване сред педагогически специалисти за текущи практики и предизвикателства
Гл. ас. д-р Кристина Овчарова
Департамент за информация и повишаване квалификацията на учителите – Тракийски университет, Стара Загора
https://doi.org/10.53656/str2024-6-4-str
Резюме. Статията разглежда значението на партньорствата родител – учител в образователния процес и представя данни от проучване сред педагогически специалисти (N=279) относно актуалните практики и предизвикателствата в тази област…
Учебните планове на специалности в СУ „Св. Кл. Охридски“ с професионална квалификация учител в контекста на развитието на дигиталните компетентности
Проф. д.н. Вася Делибалтова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/str2024-6-5-sof
Резюме. Изследването има за цел анализ на учебни планове на специалности, които предлагат квалификация учител, от гледна точка на съответствието им и/или надграждането на държавните изисквания за подготовка на учители в България в контекста на проблема за развитие у студентите на дигитална компетентност…
Educational Structure of the Population in Bulgaria and the Countries of Central and Eastern Europe in the Context of the Green Transition and the Youth Unemployment
Dr. Kristina Stefanova, Assist. Prof.
Economic Research Institute at Bulgarian Academy of Science
https://doi.org/10.53656/str2024-6-6-edu
Abstract. The aim of the paper is to outline certain characteristics of the educational structure of the population that have advantages for the transition to a green economy and for reducing youth unemployment, and to assess the current situation and trends in the educational structure in Bulgaria and the Central and Eastern Europe (CEE) countries according to these characteristics…
Интердисциплинарният урок по човекът и обществото. Природните области в България в контекста на „Четирите годишни времена“ от Антонио Вивалди
Ас. д-р Николай Данев
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/str2024-6-7-int
Резюме. Представеното педагогическо изследване на приложението и влиянието на някои интердисциплинарни методи и техники на преподаване е реализирано през учебната 2022/2023 година с 52 ученици от 4. клас…
Дилемата пред обучението по статистика – „практически“ умения по шаблон vs статистическо мислене
Доц. д-р Маргарита Ламбова
Икономически университет – Варна
https://doi.org/10.53656/str2024-6-8-dil
Резюме. Представени са разсъждения, свързани с обосновката на необходимостта от преосмисляне на обучението по статистика, в което формирането на статистическо мислене би следвало да бъде приоритет и то да бъде възприемано като задължителен елемент от мисловния процес на свободния и информиран човек…