Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Стратегии на образователната и научната политика Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика"

Стратегии на образователната и научната политика, година XXIII, книжка 3, 2015

от
16-06-2015
в Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика"
A A


 
CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT /
ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ

Публичните политики за развитието на висшето образование: проблеми и възможни решения – Bulgarian case
[Public Policies for the Development of Higher Education: Problems and Possible Solutions – Bulgarian Case]
/
Петър Иванов / Peter Ivanov – 239

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Анализ на абсорбционния капацитет на български технологични фирми
[Analysis of the Absorptive Capacity of the Bulgarian Technology Companies]
/
Албена Вуцова, Емил Митов / Albena Vutsova, Emil Mitov – 263

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ

 

Пътят към професията – стратегия за бъдещето на личността и обществото
[Road to Profession – Strategy for the Future of the Individual and Society]
/
Чавдар Милков / Chavdar Milkov – 280

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Методически препоръки за разработване на образователни казуси по публична администрация
[Methodical Recommendations on Development of Case Studies in Public Administration]
/
Калин Боянов/ Kalin Boyanov – 301

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

REVIEWS AND ANOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ

 

Възходът на измамата и посредствеността. Искаме ли да променяме обществото към по-добро?
[The Rise of Fraud and Mediocrity. Do we Want to Alter the Society Towards Better?] /
Цветан Давидков / Cvetan Davidkov – 319

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕТО В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ

 

Анализ на националните стандарти и учебни програми по природни науки по отношение на компетентностния подход в PISA
[Analysis of National Standards and Educational Programs in Natural Sciences in Relation to the Competence Approach in PISA]
/
Мая Гайдарова, Стефан Манев, Ренета Петкова, Георги Георгиев /
Maya Gaydarova, Stefan Manev, Reneta Petkova, Georgi Georgiev – 327 

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF ,,AZ BUKI“ JOURNALS / 
ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ,,АЗ БУКИ“

 

GUIDE FOR AUTHORS /
УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ

нагоре



 
ПУБЛИЧНИТЕ ПОЛИТИКИ ЗА РАЗВИТИЕТО НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ: ПРОБЛЕМИ И ВЪЗМОЖНИ РЕШЕНИЯ – BULGARIAN CASE

 

Петър Иванов

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Настоящото изследване представя анализ на основни акценти на политиките за развитие на европейското висше образование за периода 2014 – 2020 г. Разгледани са възможните иновативни инструменти за постигане на общите цели за развитие на висшето образование в контекста на европейската Стратегия за развитие на образованието и обучението до 2020 г. с фокус върху Програмата за модернизиране на системите за висше образование в Европа. В този контекст изследването акцентира върху острата необходимост от създаването и провеждането на ясно дефинирани, обосновани и целенасочени съвременни и съгласувани публични политики в България, необходими за реализирането на висшето образование като база за устойчива и конкурентоспособна Европа. Представени са аспекти на съответствието и кохерентността на българските публични политики по отношение на европейската визия за развитието на сектора. Предложени са модели, по които биха могли да се разработват публични политики с отражение върху висшето образование, и са идентифицирани проблеми, които биха могли да станат обект на тези политики.

Keywords: higher education, strategy, public policy models

 

PUBLIC POLICIES FOR THE DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION: PROBLEMS AND POSSIBLE SOLUTIONS – BULGARIAN CASE

 

Abstract. This survey presents an analysis of the main highlights of the policy coherence for development of European higher education for the period 2014 – 2020. The possible innovative instruments for achieving the common objectives for the development of higher education in the context of the European Strategy for the development of education and training until 2020 are considered. In this context, the study emphasizes the acute necessity of creation and implementation of clearly defined, justified and targeted modern and coherent public policies in Bulgaria, necessary for the realization of higher education as a basis for a sustainable and competitive Europe. The aspects of compliance and coherence of the Bulgarian public policies regarding European vision for the sector are presented.

Mr. Peter Ivanov
Faculty of Economics and Business Administration
University of Sofia


 


 
УПРАВЛЕНИЕТО НА ВИСШИТЕ УЧИЛИЩА В БЪЛГАРИЯ В КОНТЕКСТА НА КОХЕЗИОННАТА ПОЛИТИКА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

Албена Вуцова, Петър Иванов

Софийски университет .„Св Климент Охридски“

 

Резюме. Целта на настоящото изследване е да бъде анализирано влиянието на оперативните програми като инструмент на европейската кохезионна политика върху управлението на висшите училища през програмния период 2007 – 2013 г. Разгледани са обемът и структурата на финансиране на висшите училища, реализирани чрез оперативните програми, европейският контекст, националната среда и необходимостта от промени, управленските практики, резултат от въздействието на политиките на Европейския съюз (ЕС). Представени са концепциите за управление на висшите училища и въз основа на това са изведени препоръки за реформиране на системите им за управление.

Keywords: operational programs, funding, management, universities, higher Education

 

ANALYSIS OF THE ABSORPTIVE CAPACITY OF THE BULGARIAN TECHNOLOGY COMPANIES

 

Abstract. This article aims to determine which are the critical factors that help business organizations to transform the incoming new information in key factor for their success. In high-technology areas the speed of product development and technological change is a real challenge for the leadership of the company to maintain market positions. Crucial to their success is the control over knowledge and the successful integration of knowledge into new and innovative products and / or services.

 

Prof. Albena Vutsova, Dr. Emil Mitov

Faculty of Economics and Business Administration

University of Sofia


 


 
ПЪТЯТ КЪМ ПРОФЕСИЯТА – СТРАТЕГИЯ ЗА БЪДЕЩЕТО НА ЛИЧНОСТТА И ОБЩЕСТВОТО

 

Чавдар Милков

Дирекция „Социално подпомагане“, община „Търък“, Англия

 

Резюме. Индивидуалната стратегия на всеки млад човек, насочващ се към избор на образователна институция и професия и последващо възходящо кариерно развитие, трябва да включва сериозен анализ на непрекъснато променящите се социални изисквания, с които постоянно ще се сблъсква в процеса на своята реализация. Стремежът на личността към максимална професионална реализация, както и самият процес на реализация, са в голяма степен зависими от социалното устройство на обществото, от индивидуалното право на свободен избор на образование, професия и изява в нея, от уменията на личността да поема социални отговорности пред самата себе си, пред семейството и професионалната група, чиито интереси защитава.

Keywords: work, profession, professional choice, work force, competence, reasoning, individual strategy

 

ROAD TO PROFESSION – STRATEGY FOR THE FUTURE OF THE INDIVIDUAL AND SOCIETY

 

Abstract. Individual strategy of each young man pointing to the choice of an educational institution and profession, and subsequent upward career development пshould include a serious analysis of the constantly changing social requirements that it will continually face in the process of its realization. The aim of personality to the maximum professional development, and the process of implementation are largely dependent on the social structure of society, from the individual right to free choice of education, profession and expression in it, the skill of the individual to assume social responsibilities to herself to family and professional group whose interests protected.

 

Chavdar Milkov, PhD

Department „Social Assistance“

Municipality “Tarak”, Essex,

England


 


 
МЕТОДИЧЕСКИ ПРЕПОРЪКИ ЗА РАЗРАБОТВАНЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНИ КАЗУСИ ПО ПУБЛИЧНА АДМИНИСТРАЦИЯ

 

Калин Боянов

Университет за национално и световно стопанство

 

Резюме. Държавните и общинските служители трябва да бъдат трансфор- мирани от обикновени бюрократи в професионални служители със съвременни управленски знания и умения и по този начин да се търси подобряване на ефективността и производителността на публичната администрация в България. Това изисква изграждането на подходяща алтернатива на съществуващите традиционни система за обучение на длъжностни лица. Целта на настоящата статия е да представи методически препоръки за разработване на образователни казуси по „Публична администрация“ в контекста на възможността за тяхното използване при обучението на студенти, стажанти, държавни и общински служители.

Keywords: public administration, case studies, knowledge, skills

 

METHODICAL RECOMMENDATIONS ON DEVELOPMENT OF CASE STUDIES IN PUBLIC ADMINISTRATION

 

Abstract. From ordinary bureaucrats, state and municipal employees must be transformed in professional employees with modern management knowledge and skills and thus seeking to improve the efficiency and productivity of the public administration in Bulgaria. Achieving this goal requires modernization of the traditional training system for officials. This article aims to present methodological recommendations for development of case studies in public administration, that can be used in the process of training of students, trainees, state and municipal employees.

 

Dr. Kalin Boyanov, Assist. Prof.

Faculty of Public Administration

University of National and World Economy


 


 
АНАЛИЗ НА НАЦИОНАЛНИТЕ СТАНДАРТИ И УЧЕБНИ ПРОГРАМИ ПО ПРИРОДНИ НАУКИ ПО ОТНОШЕНИЕ НА КОМПЕТЕНТНОСТНИЯ ПОДХОД В PISA

 

Мая Гайдарова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Стефан Манев

Югозападен университет „Неофит Рилски“

 

Ренета Петкова

Министерство на образованието и науката

 

Георги Георгиев

Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование

 

Резюме. Резултатите на българските ученици, получени при международното оценяване PISA, възможностите за изграждане на ключови компетентности и развиване на природонаучна грамотност зависят до голяма степен от нормативната документация, която определя учебното съдържание и технологиите на провеждане на учебния процес. В това отношение най-голямо значение имат ДОИ за УС. Затова и в настоящото изследване се прави анализ не на конкретните резултати от проведените досега изследвания на PISA, а на съответствието между изискванията на PISA и изискванията на нормативните документи, свързани с обучението по природни науки в българското училище. Това ще позволи да се очертаят различията между тях и да се очертаят въз- можни мерки, които да запълнят несъответствията и по този начин да повишат качеството на образованието по природни науки, синхронизирането му със съвременните изисквания, както и осигуряване на възможности за реализиране на българските ученици на международния пазар на труда.

Keywords: Programme for International Student Assessment (PISA), scientific literacy, Bulgarian students, science education

 

ANALYSIS OF NATIONAL STANDARDS AND EDUCATIONAL PROGRAMS IN NATURAL SCIENCES IN RELATION TO THE COMPETENCE APPROACH IN PISA

 

Abstract. The results of the Bulgarian students from the international evaluation survey PISA and the opportunities to build core competencies and develop scientific literacy depend largely on legal documentation that determines the educational content and the technology of conducting the learning process. In this respect, the most important are the State Educational Requirements for Educational Content. Therefore, the present study analyses not only the PISA results, but also the correlation between the requirements of PISA and the requirements of the normative documents related to science education in Bulgarian schools. This will contribute to improving the quality of education in science, synchronizing it with the modern requirements and providing opportunities for realization of Bulgarian students on the international labor market.

 

Dr. Maya Gaydarova, Assoc. Prof.

Faculty of Physics

University of Sofia

 

Dr. Stefan Manev, Assoc. Prof.

Department of Chemistry

Faculty of Mathematics and Natural Sciences

South-West University “Neofit Rilski”

 

Dr. Reneta Petkova

Ministry of Education and Science

 

Mr. Georgi Georgiev

Center for Control and Assessment

of the Quality in School Education

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XX, книжка 1, 2012 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXII, книжка 4, 2014 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXII, книжка 6, 2014 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIII, книжка 6, 2015

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Педагогика, година LXXXVII, книжка 5, 2015

Следваща статия

Инспекторат ще следи качеството на образованието

Следваща статия
Инспекторат ще следи качеството на образованието

Инспекторат ще следи качеството на образованието

Какво да правя с бъдещето си?

Какво да правя с бъдещето си?

Търсят се още такива учители

Търсят се още такива учители

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"