EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ – 7 стр.
INCLUSIVE EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Тенденции в развитието на концепцията за приобщаващото образование
[Tendencies in the Development of the Conception for Inclusive Education]
/ Сийка Чавдарова-Костова / Siyka Chavdarova-Kostova – 9 стр.
Отвори пълния текст
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Заедно дефинираме проекта на бъдещето
[Together We Define the Project of the Future]
/ Мария Габриел / Maria Gabriel – 20 стр.
Отвори пълния текст
Content, Significance and Global Role of World Regional Geography in the Framework of Pedagogical Perspective
/ Hakan Önal, Selahi Coşkun, Emin Atasoy – 28 стр.
Отвори пълния текст
Насърчаване на многоезично образование в страните от Централна Азия: примерът на Киргизстан
[Promoting Multilingual Education in the Countries of Central Asia: Example of Kyrgyzstan]
/ Атанасия Стоянова / Atanasia Stoianova – 39 стр.
Отвори пълния текст
Контрол на преподавателски екипи във висше училище
[Control on Lecturing Teams at a Higher School]
/ Мая Ламбовска / Maya Lambovska – 54 стр.
Отвори пълния текст
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Възприятия и нагласи на учениците по важни обществени въпроси (данни от Международното изследване на гражданското образование – ICCS 2016)
[Attitudes and Perceptions of Students towards Important Civic Issues (ICCS 2016 Data from the International Study оn Citizenship Education)]
/ Светла Петрова / Svetla Petrova – 75 стр.
Отвори пълния текст
Модулът на PISA 2015 „Решаване на проблеми в сътрудничество“. Кон¬цепция на изследването, анализ на резултатите и примерни въпроси
[PISA 2015 Collaborative Problem-Solving Module. Concept of the Study, Analysis of Results and Sample Issues]
/ Светла Петрова / Svetla Petrova – 101 стр.
Отвори пълния текст
REVIEWS AND ANOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
За финансирането на българското училище
[About the Financing of the Bulgarian School]
/ Галин Цоков / Galin Tzokov – 111 стр.
Отвори пълния текст
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ТЕНДЕНЦИИ В РАЗВИТИЕТО НА КОНЦЕПЦИЯТА ЗА ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Сийка Чавдарова-Костова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията са представени основни тенденции в развитието на концепцията за приобщаващото образование в глобален и европейски контекст. Коментирани са акценти в публикации на ЮНЕСКО, световни образователни форуми, Европейската агенция за специални потребности и приобщаващо образование.
Keywords: inclusive education; world and European tendencies
TENDENCIES IN THE DEVELOPMENT OF THE CONCEPTION FOR INCLUSIVE EDUCATION
Abstract. Main tendencies in the development of the conception for inclusive education in global and European context are presented in the paper. Accents in publications of UNESCO, from World educational forums and European Agency for Special Needs and Inclusive Education are commented.
Prof. Siyka Chavdarova-Kostova, DSc.
Faculty of Pedagogy
ЗАЕДНО ДЕФИНИРАМЕ ПРОЕКТА НА БЪДЕЩЕТО
Мария Габриел
Еврокомисар по цифрова икономика и цифрово общество
Резюме. Статията е посветена на предизвикателствата, които цифровите технологии поставят пред съвременното общество. Промотирани са инициативи, които да позволят цифровите основни умения да бъдат придобити от максимален брой хора.
Keywords: digital skills; digital knowledge; Internet; digital technology education
TOGETHER WE DEFINE THE PROJECT OF THE FUTURE
Abstract. Today, innovations in information technology are having wide-ranging effects across numerous domains of society. Initiatives are promoted to ensure that the maximum possible number of people acquire basic digital skills.
Ms. Maria Gabriel
European Commission
CONTENT, SIGNIFICANCE AND GLOBAL ROLE OF WORLD REGIONAL GEOGRAPHY IN THE FRAMEWORK OF PEDAGOGICAL PERSPECTIVE
Hakan Önal
Balıkesir University (Turkey)
Selahi Coşkun
Kastamonu University (Turkey)
Emin Atasoy
Uludag University (Turkey)
Abstract. This study discussed the significance and function of regional geography courses taught in Faculty of Arts and Sciences Geography Departments in Turkey along with the pedagogical and scientific role of the course. The study sought answers to the following questions: What should be taken into consideration and what subtitles should be included to carry out a country’s geographical analysis and to prepare its geographical ID? What should regional geography teachers take into consideration in terms of collecting resources, performing country analyses and planning training and education? What main titles and sub titles should the complex working method of regional geography include? Which learning domains should be prioritized in 21st century regional geography courses? What is the national and global significance of regional geography course for the students? What are the main tasks of regional geography teachers in the globalized world?
Keywords: Regional Geography; University Students; Geography Teachers; Turkey; Globalization
НАСЪРЧАВАНЕ НА МНОГОЕЗИЧНО ОБРАЗОВАНИЕ В СТРАНИТЕ ОТ ЦЕНТРАЛНА АЗИЯ: ПРИМЕРЪТ НА КИРГИЗСТАН
Атанасия Стоянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се разглежда въпросът за спазване на езиковия баланс в програмите за многоезично образование в съответствие с особеностите на социолингвистичната ситуация в местата, където компактно живеят етнически малцинства. Анализира се опитът за пилотиране на многоезични програми в Киргизстан.
Keywords: multilingual and multicultural education; multilingual competences; social integration; partial and full immersion programs
PROMOTING MULTILINGUAL EDUCATION IN THE COUNTRIES OF CENTRAL ASIA: EXAMPLE OF KYRGYZSTAN
Abstract. The article considers the issue of observing the language balance in the programsof multilingual education, taking into account the peculiarities of the sociolinguistic situation inthe places of compact residence of ethnic minorities. It analyses the experience of piloting multilingualeducation programs in Kyrgyzstan.
Atanasia Stoianova, PhD student
Multilingual Education Expert
Central Asian Education Programme
OSCE HCNM
Faculty of Еducation
University of Sofia
КОНТРОЛ НА ПРЕПОДАВАТЕЛСКИ ЕКИПИ ВЪВ ВИСШЕ УЧИЛИЩЕ
Мая Ламбовска
Университет за национално и световно стопанство
Резюме. Целта на статията е да представи основните резултати от апробацията на оригинален модел за контрол на екипи в управленската практика на българско висше училище. Оригиналността на модела се свързва с комбинация на класически и съвременни постижения на управлението и математическите теории на размитата логика и размитите множества. Основните резултати от проведеното изследване доказват успешното приложение и ефективното функциониране на предложения модел в контролния процес на преподавателски екипи във висше училище. Проведеното практическо изследване обогатя¬ва управленската практика в областта на контрола на екипи.
Keywords: lecturing team; control; fuzzy logic; higher school
CONTROL ON LECTURING TEAMS AT A HIGHER SCHOOL
Abstract. This paper is aimed at presenting main results from empirical probation of an original model for control on teams in management practice of a Bulgarian higher school. Originality of the model consists in a combination of classical and contemporary achievements of management and mathematical theories of fuzzy logic and fuzzy sets. Main results of the research conducted have proved successful application and effective functioning of the proposed model in the control process of lecturing teams at a higher school. According to the author, the practical study presented here enriches management practice in the field of team control.
Prof. Maya Lambovska, DSc.
University of National and World Economy
ВЪЗПРИЯТИЯ И НАГЛАСИ НА УЧЕНИЦИТЕ ПО ВАЖНИ ОБЩЕСТВЕНИ ВЪПРОСИ
(Данни от Международното изследване на гражданското образование – ICCS 2016)
Светла Петрова
Център за оценяване в предучилищното и училищното образование
Резюме. В статията е представен анализ на данни от Международното из¬следване на гражданското образование – ICCS 2016. В ICCS 2016 участват 24 държави/региона. Изследването в България се организира и провежда от Цен¬търа за оценяване в предучилищното и училищното образование (ЦОПУО).
Keywords: International civic and citizenship study; comparative research program; civic and citizenship education
ATTITUDES AND PERCEPTIONS OF STUDENTS TOWARDS IMPORTANT CIVIC ISSUES
(ICCS 2016 Data From the International Study on Citizenship Education)
Abstract. The article presents an analysis of data from International Civic and Citizenship Study (ICCS) 2016. ICCS 2016 includes 24 countries / regions, including 16 in Europe, 5 in Latin America, and 3 in Asia. The Bulgarian study is organized and carried out by the Center for Assessment in Preschool and School Education.
Dr. Svetla Petrova
Center for Assessment in Preschool and School Education
МОДУЛЪТ НА PISA 2015 „РЕШАВАНЕ НА ПРОБЛЕМИ В СЪТРУДНИЧЕСТВО“. КОНЦЕПЦИЯ НА ИЗСЛЕДВАНЕТО, АНАЛИЗ НА РЕЗУЛТАТИТЕ И ПРИМЕРНИ ВЪПРОСИ
Светла Петрова
Център за оценяване в предучилищното и училищното образование
Резюме. За първи път международното изследване PISA 2015 включва спе¬циален модул „Решаване на проблеми в сътрудничество“, в който учениците решават задачи в екип с един, двама или повече виртуални партньори. Проуч¬ването е направено сред 15-годишни младежи от цял свят. Неговата основна цел е да се направи оценка дали учениците могат ефективно да участват в дей-ности за решаване на проблем съвместно с един или повече партньори, като споделят своите знания, умения и усилия за постигане на определен резултат.
Keywords: PISA 2015; problem-solving skills; collaborative problem solving; large-scaled assessment
PISA 2015 COLLABORATIVE PROBLEM-SOLVING MODULE. CONCEPT OF THE STUDY, ANALYSIS OF RESULTS AND SAMPLE ISSUES
Abstract. For the first time, the international study PISA 2015 includes a special “Collaborative problem Solving” module in which students solve team tasks with one, two or more virtual partners. The study was conducted among 15-year-olds from all over the world. Its main objective is to assess whether students can effectively engage in problem-solving activities with one or more partners sharing their knowledge, skills and efforts to achieve a certain outcome.
Dr. Svetla Petrova
Center for Assessment in Preschool and School Education