Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Uncategorized

Лингводидактология и изкуствен интелект

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
04-04-2025
в Uncategorized
A A

Димитър Веселинов

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Главен редактор на списание „Чуждоезиково обучение“

https://doi.org/10.53656/for2025-01-00

 

Лингводидактологията (Vesselinov 2019), разглеждана като съвременна наука, обхващаща в единна цялост парадигмалните области както на родноезиковото, така и на чуждоезиковото обучение, е изправена пред поредното предизвикателство на ХХI век. Ако допреди няколко години се говореше само за зараждащия се апликационен потенциал на явлението „изкуствен интелект“ (Marquis, Papini & Prade 2020; Kaplan 2022)1, който се проектираше в общественото пространство само като някаква желателна имагинерност, то в настоящия момент той е вече реално действащ фактор във всички сфери на живота и се отличава с изключителна динамика в своето развитие. Традиционните представи за образованието са подложени на трансформационен натиск за адаптиране към интензивността на новите темпове и еволюционни процеси. Обучението и ученето на езици в съчетание с потенциалните приложни лингводидактологични възможности на изкуствения интелект е модерното condicio sine qua non пред постигането на високи степени на образованост за всеки европейски гражданин. Неслучайно се чертаят проектни телеологични рамки за изграждане на образовани, знаещи и можещи младежи „с перспектива за лично и обществено благополучие“ според водещи национални и транснационални програмни документи. Трябва да се отдели необходимото внимание за комплексното изграждане на базови и функционални умения за социално и емоционално адаптиране към променящата се среща през оставащата част от третото десетилетие на ХХI век, основаващи се върху потенциала на родноезиковото и чуждоезиковото обучение, от една страна, хуманитарното, математическото, природонаучното, технологичното и дигиталното познание. От друга страна, активизирането на критическото мислене върху широка основа на многопосочна и релевантна плурилингвална информираност, мотивиране на личностната и социалната инициативност в мултикултурен контекст, стимулиране на лидерството в национална и европейска перспектива с отчитане на различността и взаимопомощта за постигане на индивидуални и колективни цели са сред факторите за новите образователни императиви на времето, в което живеем. Ориентацията към конкретна лингводидактологична резултативност включва отчитането на интерактивността, креативността и иновативността в образователния процес чрез прилагане в разумна степен на класическото българско просветно наследство в съчетание с потенциала на изкуствения интелект при структуриране и персонализация на учебното съдържание по съответния чужд език и култура. Важен аспект пред адаптирането към вътрешно или външно алгоритмизиращите се процеси в съвременното образование е мотивираната отвореност към появата на нови професионални области с различно по степен лингводидактологично приложение и изграждането на съответна професионална пригодност. Сериозно предизвикателство пред езиковото обучение е успешното му интегриране в развитието на резултативно приобщаващо образование и насърчаване на ученето през целия живот.

Актуалните усилия на съвременната лингводидактология в съчетание с иновативния потенциал на изкуствения интелект са решаващи за постигане на новите образователни цели. Списание „Чуждоезиково обучение“ е отворено за обсъждане на креативни предложения и иновативни решения, както и за споделяне и обмяна на положителен опит и работещи практики.

NOTES
  1. 1. Терминът е създаден като название на изследователско направление през 1956 г. от Джон МакКарти (John McCarthy 1927 – 2011), но съвременните проучвания отчитат също така съдействието на учени като Марвин Лий Мински (Marvin Lee Minsky 1927 – 2016), Натаниел Рочестер и Клод Шенон (Claude Shannon 1916 – 2001) и др. (Marquis, Papini & 2020; Kaplan 2022).

 

ЛИТЕРАТУРА
ВЕСЕЛИНОВ, Д., 2019. Изследователски аспекти на съвременната лингводидактология. Чуждоезиково обучение, vol. 46, no. 1, pp. с. 7 – 8. ISSN 0205–1834 (Print), 1314–8508 (Online).
REFERERENCES
KAPLAN, A., 2022. Artificial Intelligence, Business, and Civilization: Our Fate Made in Machines. Routledge.
MARQUIS, P., PAPINI, O., PRADE, H. (eds), 2020. A Guided Tour of Artificial Intelligence Research. Volume III: Interfaces and Applications of Artificial Intelligence  Springer. ISBN 978-3-030-06169-2.
VESSELINOV, D., 2019. Izsledovatelski aspekti na savremennata lingvodidaktologia. Chuzhdoezikovo obuchenie, vol. 46, no. 1, pp. s. 7 – 8. ISSN 0205–1834 (Print), 1314–8508 (Online). [In Bulgarian]

 

Linguodidactology and Artificial Intelligence

 

Prof. Dimitar Vesselinov, Dsc.
Sofia University “St. Kliment Ohridski”
Faculty of Classical and Modern Philology
E-mail: dvdimitrov@uni-sofia.bg

>> Изтеглете статията в PDF <<

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailТехнологии, които ще променят бъдещето на образованието Default ThumbnailНово изследване за руското обществено мнение към балканските войни Default ThumbnailКнига за българската литература за украинските студенти: Мiфи та архетипи в болгарськiй лiтературi (друга половина 20. ст.) Default ThumbnailSTEM математическо ателие за малки и големи в обучението по математика в подготвителна група на детската градина

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Изкуство, творчество, възпитание. Между четката и перото

Следваща статия

Няколко думи за ДУМАТА (исторически и съвременни аспекти)

Следваща статия

Няколко думи за ДУМАТА (исторически и съвременни аспекти)

Замяната на имперфектното от аористното причастие в съвременния български език в лингводидактологичен аспект

„Фейсбук“ като инструмент за изучаване на чужди езици

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"