Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2017 Брой 33, 2017

Няколко студенти или няколко студента

в Брой 33, 2017

Формите за множествено число на съществителните имена от мъжки род в българския език биват: обикновена (столОВЕ, конЕ, студентИ и др.) и бройна (с окончание -а/-я), която се използва след числителни имена и количествени наречия (два столА, четири конЯ).

Обикновена или бройна форма трябва да използваме при съществителните имена от мъжки род, назоваващи лица, когато те са употребени след числително име? Този въпрос поражда колебание, а понякога и спор. Причина за това са настъпилите промени в кодификацията. Преди време нормата даваше предпочитание на бройната форма (седем студентА). Днес обаче правилото гласи: съществителните имена от мъжки род, които завършват на съгласна и назовават лица, нямат бройна форма. Това означава, че близнак, ученик, студент, учител и др. след числителни бройни имена трябва да се употребят в обикновена форма за множествено число: пет ученицИ, седем студентИ, десет учителИ.
И днес нормата изисква употреба на същата форма след числителни имена като двама, трима и пр. – срв.: двама близнацИ, петима ученицИ, седмина студентИ. Същата форма трябва да се употребява и след думите колко, колкото, няколко, толкова, малцина.
Някои особености има при употребата на съществителното син. Академичният Официален правописен речник на българския език (2012) посочва като правилна формата за множествено число синОВЕ, а като непрепоръчителна – бройната форма синА, която е сравнително често срещана в разговорната реч.

Д-р Цветелина Георгиева
е главен асистент в Секцията по българска лексикология и лексикография
към Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ при БАН.
Интересите и са в областта на лексикалната семантика, лексикографията, словообразуването, неологията и др.

Четете повече в бр. 33, 17 – 23 август 2017 г.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Написаното остава
СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Професионално образование, година XIX, книжка 4, 2017

Следваща статия

Стратегии на образователната и научната политика, година XXV, книжка 4, 2017

Следваща статия

Стратегии на образователната и научната политика, година XXV, книжка 4, 2017

Чуждоезиково обучение, книжка 4, година XLIV, 2017

сп. "История", книжка 4, година XXV, 2017

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2021, година XXIX
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2020 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2020, година XXVIII
  • Годишно съдържание на сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, 2019 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2019, година XXVII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2019, година XXVII
  • Социален диалог и образование – традиции и съвременни потребности на пазара на труда
  • Интегрирано STEM образование: състояние, предизвикателства и перспективи
  • Обучението от смесен тип (Blended Learning) – предизвикателства и перспективи
  • Образователният продукт и маркетинговата концепция в управлението на висшите училища
  • Мотивацията на студентите при избора на учителската професия
  • The Role of the Positive Psychological Climate in the School Class
  • „Образователни кинохоризонти“ в полето на медиа образованието
  • Научно-практическа конференция „Предизвикателствата на съвремието и качеството на образование“
  • Сп. Стратегии на образователната и научната политика, година XXVII, книжка 4, 2019
  • Marketing Communications of Education – Semantics’ Communicative Approaches
  • Конкурентоспособност на висшите училища в контекста на интеграцията между наука, образование и бизнес
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG