Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 47, 2019

Формула за успех

в Брой 47, 2019

Промяната започва едновременно и от класната стая, и от университетските аудитории

 

Снимка Наташа Манева„Акцент върху уменията за учене. Повече интердисциплинарност. По-малко предметност. Това ни е необходимо, когато подготвяме децата за пазара на труда, които ще бъдат активни в следващите 40 – 50 години.“ Това сподели министърът на образованието и науката с участниците в националната конференция „Компетентностно базирано образование и педагогиката на XXI век“. С нея се отбелязва 35-годишнината на катедра „Педагогика и управление на образованието“ на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. „Изборът на темата не е случаен. Акцентът е върху два основни проблема, които са взаимно свързани. Първият е т.нар. компетентностно базирано образование. То дава възможност да се модернизира образованието в световен мащаб – тенденция, разгръщаща се последните 10 – 15 години в различни образователни системи. Смисълът е в компетентностите като възможност и подготовка на поколенията, които ще работят в условията на информационното общество – коментира за „Аз-буки“ ръководителят на катедрата юбиляр проф. Галин Цоков. – От тази гледна точка за нас, като представители на педагогическата наука, е много важно да знаем как да променим подготовката на бъдещите учители, за да могат те да преподават успешно и да подготвят младото поколение да се реализира чрез своите компетентности, а не толкова да получава обем от знания в училище.“
Във форума взеха участие министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, директорът на дирекция в МОН Наталия Михалевска, председателят на СБУ д-р ик.н. Янка Такева, д-р Ваня Кастрева – началник на РУО – София-град, колежката ѝ на РУО – Смолян, Мария Семерджиева, представители на РУО – Пловдив, представители на педагогически факултети в страната, учени, директори на училища. Целта на форума е да се изговорят политиките за промяна в базовата подготовка на бъдещите учители, чиято основна задача ще бъде да мотивират децата да учат, да трупат знания и да овладяват компетентности. С други думи, дискусията се фокусира върху философията на образованието на XXI век. Проф. Цоков е категоричен, че процесът на промяна в подготовката на бъдещите учители не може да бъде нито еднократен акт, нито да се случи изведнъж. „По-важно е, че процесът вече е факт в университетите с традиции в педагогическото образование. Затова е важно да се запознаем с опита на колегите, които вече работят със своите студенти в посока на компетентностно базираното образование“, уточнява проф. Цоков. Той е убеден, че форумът в Пловдив е и начало на промени в педагогическата наука и в модела на подготовка на бъдещите учители. А сред основните ѝ проблеми е практическата проверка на натрупаните в университета знания. Това означава не просто промяна на съдържанието на обучението на учители, но промяна и в модела. „Затова водещите образователни системи структурират подготовката на учителите в две основни части – университетско базирана и институционално базирана подготовка в т.нар. базови училища“, припомня проф. Цоков.
„Има промяна, но закъсняла и недостатъчна. Ние трябва да извървим пътя на промяната. Какво включваме в компетентностния подход – концентриране не само върху трупане на енциклопедични знания, не само върху пасивно обучение, но и върху активно учене, повече интердисциплинарност и по-малко предметност“, сподели с участниците във форума министър Вълчев. Разбира се, предметността ще остане, но днешните деца трябва да бъдат подготвени за пазара на труда, а това означава в по-голяма степен да се направи така, че образованието да свързва знания и умения. „Това се случва с повече интердисциплинарност“, категоричен е министър Вълчев. Той припомня, че поколение XXI изисква образование, подходящо за XXI век, а това означава мотивирани учители и мотивирани ученици. Затова заедно с достойното заплащане на учителския труд се предвижда още по-висок коефициент за финансиране на обучението на учители, както и стипендии за онези студенти, които са с високи резултати от държавния зрелостен изпит и са избрали педагогически специалности.

Експертите на МОН са готови да помогнат и за промяната на учебните програми на студентите – бъдещи учители, за да могат те впоследствие да преподават не само знания, но и да формират умения у новите поколения. Изключителна подкрепа ще получават и креативните учители и училищата с новаторски политики. „Учителите трябва да са по-свободни, да излязат от рамката, която убива съзидателната енергия“, категоричен е министър Вълчев. За него формулата за промяна в образованието е „мотивирани учители и мотивирани ученици“. За да бъдат децата увлечени от науката, учителят трябва да ги вдъхновява, те да имат повече практически занимания, уроците да са с интердисциплинарна насоченост, а една от задачите да бъде формиране на умения за учене.
Председателят на СБУ Янка Такева предлага да се направят промени в модула „Кариерно развитие на учителите“. „Не би трябвало да имаме само учител, старши учител и главен учител. Трябва да имаме и учители новатори и учители изследователи“, каза тя. И изрази убеждението си, че няма да мине много време, когато ще въведем стандарти за подготовката на учителите, каквато е практиката в европейските страни. „Против съм всеки, който е поискал да става учител, без да има педагогическа правоспособност. Това означава да позволим всеки да се упражнява в българската образователна система“, категорична е
д-р Такева.
По време на форума експерти, преподаватели, учители, родители и представители на синдикатите обсъждаха какви методи да се приложат, за да бъдат студентите по-добре подготвени за учителската професия, както и необходимостта още от първи курс да влизат в класните стаи.

Екип на „Аз-буки“


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: АКЦЕНТ на броя
Споделяне16TweetСподеляне
Предишна статия

Нова национална програма за наука

Следваща статия

Грамотни поколения, просперираща икономика

Следваща статия
Деница Сачева

Грамотни поколения, просперираща икономика

bgonair.bg

От чушките и бозата в плик – та чак до Марс

Владимир Риболовски

Училище за перспективни професии

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2022 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2022, година XXX
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2021 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“ – специално издание, книжка 4s/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2021, година XXIX
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2020 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2020, година XXVIII
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG