Анализи на резултатите от външните оценявания, включително след IV и след X клас, и промяна в учебното съдържание, учебните планове и учебните програми, ако тези анализи показват такава необходимост. До този извод стигат директори на училища в цялата страна. Те и техни заместници се събраха на станалата вече традиция годишна академия за управленци в системата на народната просвета. Сред основните теми е рестартирането на учебния процес.
„И към момента съществуват елементите на дистанционно обучение, а това означава и специфики в начина на преподаване. Болшинството от колегите изтъкват, че се наблюдават сериозни промени в начина на преподаване в момента, произтичащи от факта, че при дистанционното обучение учителят е сам и липсва екипността. Занапред ни предстои отново да възстановим екипната работа и общуване, обмяната на добри практики между преподавателите в различните направления. А това съвсем не е лесно“, коментира директорът на столичното 119. СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ и председател на Съюза на работодателите в народната просвета Диян Стаматов.
Другата голяма тема на тазгодишното издание на академията за директори е свързана с промените в Кодекса на труда и опциите, които всеки директор трябва да знае, за да има защита на служителите в образователните институции. Сред обсъжданите казуси е и този за освобождаване на учители за летните месеци и повторното им назначаване от новата учебна година. „За щастие, в системата този казус почти вече не се среща, и то защото през последните 3 години бяха премахнати т.нар. временни договори при назначаване на учители. Те бяха заменени с постоянни трудови договори с изпитателен срок
(до 6 месеца). Целта им е коренно различна, а именно да се види дали двете страни работят добре заедно“, пояснява Диян Стаматов.
Директорите са обсъждали и прилагането на модела 1:1 с устройство за всеки ученик, използване на безплатните възможности на Google – „Офис 365“, и масовото им прилагане, както и възможността да се използва най-доброто от дистанционното обучение във формата на присъственото. Директорите са обсъдили и темата за автоматизирано създаване на портфолио и надграждане на базисната информация. На дневен ред са и спецификите на проекта „Приобщаващо образование“, финансиран от
ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ – възможността за назначаване на ресурсни учители, логопеди, за изграждане на ресурсни кабинети и центрове в училищата, арттерапевтични стаи и т.н. „Това е следващата сериозна стъпка към утвърждаване присъствието на всички деца в масовите училища, независимо дали са със СОП, или не“, коментира Диян Стаматов.
И не на последно място директорите са обсъдили въпросите за мениджмънта на образователната институция. Както и начините, по които ще се оценява и респективно заплаща трудът на непедагогическия персонал (библиотекари, помощник-възпитатели, хигиенисти и т.н.). Диференцираното му заплащане е предвидено от новата учебна 2021/2022 г.
Партньорството образователна институция – местна власт през погледа на две успешни в това отношение общини – Бургас и Пловдив, е другата тема, събрала голям брой слушатели. „Когато има добро разбиране от страна на местната власт, нещата вървят и са успешни“, коментира Стаматов.
Гилдията е разделена за това дали да има, или не НВО след IV и след X клас. „Наясно сме, че сме длъжни да реализираме държавните политики. Но някои директори и учители по-скоро търсят логиката на тези изпити. Ако бъдат правени корекции и редакции на учебно съдържание, учебни планове и програми след провеждане на НВО, то тогава ще е виден и практическият смисъл от това упражнение – казва Диян Стаматов. – Липсата на практичност обезсмисля външните оценявания. Налице е статистическият елемент и това как се оценяват знанията по даден предмет на цялото поколение или випуск. Личното ми мнение е, че на определен период трябва да се правят корекции на учебници и учебно съдържание, и то базирани на проведени външни оценявания. А тази година да се видят и положителните неща, и негативите на дистанционното обучение. Казваме, че се е провело добре. Но единственият измерител, че това е така, си остава външното оценяване. Това е обективната оценка.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg