Български учители, преподаващи на деца от 12- до 18-годишна възраст, имат възможност да усъвършенстват професионалните си умения чрез обучение в Съединените американски щати. Те могат да кандидатстват за участие в шестседмичната програма Fulbright Teaching Excellence and Achievement (FTEA) за 2026 г., като подадат документи до 25 март 2025 г.
Програмата е отворена за учители по български, английски или друг чужд език, математика, природни и обществени науки или за ресурсни учители по тези предмети.
„Програмата се предлага в много държави. Одобрените български учители влизат в голяма международна група с преподаватели от цял свят. Това допринася за тяхното професионално развитие, защото така се запознават не само с идеите на американските си домакини, но успяват и помежду си да обменят изключително много опит, впечатления и идеи“, посочва пред „Аз-буки“ координаторът на Програмата за България Рада Кънева.
Сред условията, на които трябва да отговарят кандидатите, са да имат завършена бакалавърска степен, да бъдат на пълен работен ден, да притежават минимум 3 години учителски стаж. Цялата програма се провежда на английски език, затова и добрите познания по него са важни. Изисква се сертификат TOEFL, като той може да бъде представен и на по-късен етап, ако кандидатът е номиниран за участие в Програмата. Минимумът, който трябва да покрият, е 45 точки, което по Европейската езикова рамка се равнява на ниво В2.
По време на престоя си в САЩ учителите участват в университетски курсове, фокусирани върху нови методологии на преподаване. Програмата включва и практика от най-малко 40 часа с учител партньор от САЩ в местни средни училища, както и разнообразни допълнителни професионални и културни дейности.
Университетските курсове се провеждат в специално подбрано висше училище партньор по Програмата.
„По време на курсовете участниците в Програмата имат занимания, свързани с методика на преподаване. Има и допълнителни специализирани курсове, както и възможност преподавателите да споделят опит с американски и чуждестранни колеги“, обяснява Кънева.
Практикумите се водят в едно или в две училища. По този начин участниците не само получават теоретични знания в университета, но имат възможност и да видят на практика как работи едно училище в САЩ.
„Идеята е участниците да обменят опит. Те са гост-лектори и наблюдават как протичат часовете. Имат възможност да говорят с учители, ученици, ръководството на училището. Понякога им се предлага те самите да изнесат няколко урока пред учениците“, разяснява координаторът на Програмата.
Участниците могат да се включат и в допълнителни културни програми. Така могат да станат част от живота на града, в който живеят в рамките на шест седмици.
Кънева споделя, че един от българските участници остава силно впечатлен от усещането за общност около училищата отвъд Океана. Причината е, че когато американското училище организира празник, в него участват не само учителите, учениците и техните родители, а и целият град.
Програмата се спонсорира от Бюрото по образователни и културни дейности към Държавния департамент на САЩ и се администрира от Международния съвет за изследвания и обмен. По нея са покрити двупосочен самолетен билет до САЩ, осигурено е настаняване, предоставят се средства за изхранване по време на посещението. Има и здравно осигуряване при злополука и заболяване. Таксите за академичната програма също са покрити.
У нас Програмата за специализации за учители започва да се изпълнява от академичната 2018/2019 г. Досега в обмена са участвали 17 български педагози, сочат данните.
Мнозинството от тях са преподаватели по английски език и литература. Има представители и на други хуманитарни дисциплини.
Сред българските учители, които участват в Програмата, е Десислава Тодорова. Тя е преподавател по английски език с над 20-годишен опит. В момента е част от екипа на Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“.
Преди време учителката кандидатства по друга програма за обмен в САЩ, но не получава възможност да замине. За Програмата на Фулбрайт научава преди няколко години. Кандидатства, но не е одобрена. Тодорова решава, че ще подаде документи още веднъж. За своя радост, е сред одобрените за участие в Програмата през 2024 г.
„Имам нужда от време на време нещо да ме извади от зоната ми на комфорт. Когато човек се чувства комфортно, минава към рутината. Това не е добре“, споделя Тодорова.
През есента на 2024 г. тя заминава за Мадисън – столица на щата Уисконсин. Разпределена е в Уиско̀нсинския университет. Лекциите са изцяло практически насочени. Използва се и онлайн система на обучение, в която се публикуват предварително материали. Заниманията са свързани с медийната грамотност, педагогиката на преподаване на чужд език, дигиталните технологии.
„Програмата беше така направена, че не само да видим какво правят в САЩ, но и да обменяме опит с останалите участници“, казва учителката. Така всеки споделя различни идеи, методи, практики.
Тя дава пример с темата за медийната грамотност. Участниците в Програмата предварително се запознават с материалите по темата и заниманията в университета протичат под формата на дискусии.
За Тодорова е интересен начинът на воденето на Сократова беседа на база прочетен текст или гледано видео. Тя смята да го приложи в училище след време. Друг метод, който иска да бъде част от часовете ѝ, е използването на филм в преподаването.
„Идеята е не само филмът да се гледа, а да се поставят въпроси към учениците, на базата на които да се развива критичното им мислене. Самите те да предлагат решения на даден проблем“, обяснява учителката.
Има идея да направи и онлайн среща с ученици. Проблемът е часовата разлика.
Първите десетина дни от програмата минават само в университета. След това започват да посещават и два пъти седмично различни училища за наблюдения на часовете.
„Времето в училище беше изключително полезно. Имахме възможност да влезем във всички часове. Избрах да наблюдавам часове не само по английски език, но и по математика, по химия. Така получих по-цялостна картина за американската образователна система и как преминава животът на учениците“, посочва Тодорова.
Тя обръща внимание, че учениците имат разнообразни избираеми предмети, като готварство, хор, дебати. Тези, които имат интерес към медицината, могат да изберат предмет, който е практически свързан със системата на здравеопазването.
„Бях в такъв час и в него учениците решаваха различни казуси – от гледната точка на лекар, на медицинска сестра и на пациент. Така могат да преценят дали това е посоката, в която искат да се развиват“, споделя за опита си учителката.
Всеки учител изнася пред учениците урок на културна тема, в рамките на който представя страната си.
По време на шестседмичния престой педагозите са част и от различни културни дейности. В университета присъстват на концерти. Имат и среща с местни племена. „Всички тези дейности обогатиха мирогледа ни“, казва учителката.
Тодорова участва в т.нар. „завръщане у дома“ (Homecoming) в училище и в университета.
„В програмата участваха всички преподаватели, настоящи и бивши ученици. Има парад, събития, по време на които се представят дейности на учениците или студентите – оркестри, различните клубове. Седмицата завършва с футболен мач“, разказва учителката.
Какъв трябва да бъде перфектният кандидат
„Трябва ни човек, който да проявява ангажираност към училището, в което работи, и да планира да я проявява и в бъдеще. Хубаво е да има лидерски проекти с достатъчно добър професионален опит и постижения.
Търсим човек, който осъзнава, че Програмата е интензивна. Той трябва да е достатъчно зрял, адаптивен и мотивиран.
Избраните заминават за шест седмици, които са изцяло посветени на учене и на практикум. Те трябва да имат способността да живеят и да работят с колеги от други държави, да бъдат отворени към всякакви култури.
Друг важен фактор е кандидатът да има ясни идеи за това как да приложи наученото след участието в Програмата.
Умението да изразява идеите си ясно и убедително, също е предимство“, споделя координаторът на Програмата за България Рада Кънева.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg