Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Стратегии на образователната и научната политика Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2019

Стратегии на образователната и научната политика, година XXVII, книжка 1, 2019

в Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2019

CONTENTS of issue 1/2019 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 1/2019

 

EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ

От главния редактор
[From the Editor-in-Chief] /
Ирина Колева / Irina Koleva – 7 стр.
icon Отвори пълния текст

 

Престижни отличия за членове на редакционната колегия на сп. „Стратегии на образователната и научната политика“
[Prestigious Awards for Members of the Editorial Board of Strategies for Policy in Science and Education Journal] /
Албена Симова / Albena Simova – 9 стр.
icon Отвори пълния текст

 

EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ

Държавните висши училища в България и тенденциите за развитие – годи­на по-късно
[The State High Schools in Bulgaria and the Development Trends – a Year Later] /
Лиляна Вълчева, Стефан Аспарухов / Lilyana Valcheva, Stefan Asparuhov – 11 стр.
icon Отвори пълния текст

 

INTERCULTURAL EDUCATION/ ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ

Post-Graduate Qualification of Teachers in Intercultural Educational Environment /
Irina Koleva, Veselin Tepavicharov, Violeta Kotseva, Kremena Yordanova – 26 стр.
icon Отвори пълния текст

 

INCLUSIVE EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ

Special Education Teachers’ Practices and Perceptions Regarding the Creation of a Developmental Environment that Supports the Correction of the Cognitive Activity of Children with Intellectual Disability /
Athanasios Kateris – 36 стр.
icon Отвори пълния текст

 

RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ

 

Инспектирането като реализация на политиката за поддържане качеството на училищата
[Inspection as a Realization of School Quality Policy] /
Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – 51 стр.
icon Отвори пълния текст

 

Педагогика на физическата култура – гранична педагогическа наука
[Pedagogy of Physical Culture – a Border Pedagogical Science] /
Чавдар Со­тиров / Chavdar Sotirov – 58 стр.
icon Отвори пълния текст

 

Децата в конституционните норми на България
[Children in the Constitutional Standards in Bulgaria]
Румен Василев, Весела Марева / Rumen Vasilev, Vesela Mareva – 75 стр.
icon Отвори пълния текст

 

Състояние на българското образование
[The Status of Bulgarian Education] /
Анелия Любенова, Любомир Любенов / Anelia Lyubenova, Lyubomir Lyubenov – 88 стр.
icon Отвори пълния текст

 

REVIEWS AND ANOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ

 

Интеркултурният тренинг като част от стратегията за глобализацион­на интеграция
[Intercultural Training as Part of the Strategy of Globalization Integration] /
Лучиян Милков / Lucian Milkov – 110 стр.
icon Отвори пълния текст

 

Един нов учебник
[A New Textbook] /
Ирина Колева / Irina Koleva – 112 стр.
icon Отвори пълния текст

 

 READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS /

В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ

 нагоре


 

ДЪРЖАВНИТЕ ВИСШИ УЧИЛИЩА В БЪЛГАРИЯ И ТЕНДЕНЦИИТЕ ЗА РАЗВИТИЕ – ГОДИНА ПО-КЪСНО

 

 

Лиляна Вълчева, Стефан Аспарухов

Национален браншов синдикат „Висше образование и наука“

 

 

Резюме. В публикацията са изведени резултати от проведено изслед­ване в началото на 2018 г. върху 33 държавни висши училища (ДВУ) в България по данни на Национания браншов синдикат „Висше образование и наука“ (НБС ВОН) към Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ).

В сравнителния анализ, структуриран в две части: първо – за цялата съвкупност от ДВУ, и второ – за систематизирани от НБС ВОН шест гру­пи ДВУ според спецификата на обучение в тях, е проследен прогресът на развитие на ДВУ от 31.12.2016 г. до 31.12.2017 г. по следните параметри: 1) относителна промяна в натуралните показатели (брой студенти, брой наети, брой преподаватели учени); 2) относителна промяна в основните трудови възнаграждения, вкл. съпоставени към промяната в регионалните средни брутни работни заплати (СБРЗ) по данни от Националния статисти­чески институт (НСИ); 3) промяна в стойностите на допълнителните тру­дови възнаграждения.

Изследването представлява логическо продължение на публикацията „Систематизация и сравнителен анализ за състоянието на държавните висши училища в България“ (Valcheva, Asparuhov, 2017) и е направено по повод прилаганите и предстоящите реформи в системата на висшето образование и науката в България и в подкрепа на социалните партньори от Министерство­то на образованието и науката (МОН) и Комисията по образование и наука към Народното събрание (КОН – НС), насочено към Работодателите – за подобряване ефективността на управление на ДВУ в контекста на новите изисквания на Закона за висшето образование (ЗВО), Закона за развитието на академичния състав в Република България (ЗРАСРБ) и други нормативни актове, свързани с начина, условията и реда за финансирането на висшето образование (ВО) и акредитацията на ДВУ.

Keywords: higher education; science; universities; autonomy; quality; financing; management; reform; higher schools; syndicates; social dialogue and partnership

 

THE STATE HIGH SCHOOLS IN BULGARIA AND THE DEVELOPMENT TRENDS – A YEAR LATER

 

Abstract. The publication reveals the results of a survey conducted in the beginning of 2018 in 33 State Higher Education Institutions in Bulgaria, according to data from the National Branch Union of Higher Education and Science at the Confederation of Independent Trade Unions in Bulgaria .

In the comparative analysis, structured in two parts – first, for the whole set of state higher schools and secondly – for state higher schools systemized in six units according to the specifics of the training in them, the progress of development of the state higher schools from 31.12.2016 to 31.12. 2017 is traced on the following parameters: 1) relative change in natural indicators (number of students, number of employees, number of teachers-scientists); (2) relative change in basic wages, incl. compared to the change in the regional average gross wages, according to data from the National Statistical Institute (NSI); (3) a change in the value of the additional wages.

The study is a logical extension of the publication „Systematization and Comparative Analysis of the Condition of State Higher Education Institutions in Bulgaria“ (Valcheva, Asparuhov, 2017) and is conducted on the basis of applied and forthcoming reforms in the systemof higher education and science in Bulgaria and in support of the Social Partners of the Ministry of Education and Science and the Education and Science Commission at the National Assembly – aimed at Employers – to improve the efficiency of state higher schools governance in the context of new the requirements of the Higher Education Act, the Law on the Development of the Academic Staff in the Republic of Bulgaria and other normative acts related to the way, the conditions and the order for the financing of higher education and the accreditation of the Higher Education Institutions.

 

Dr. Lilyana Valcheva, Assoc. Prof

Dr. Stefan Asparuhov, Assist. Prof.

National Trade Union “Higher Education and Science”

Confederation of Independent Trade Unions in Bulgaria

 нагоре


 

POST-GRADUATE QUALIFICATION OF TEACHERS IN INTERCULTURAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT

 

 

Irina Koleva, Veselin Tepavicharov, Violeta Kotseva, Kremena Yordanova

University of Sofia

 

 

Abstract. The article analyses the results of a project, wich was realized with a leading team of lecturers from Sofia University “St. Kliment Ohridsky” and another seven Bulgarian higher schools.

The text contains methodology and technology of professional-pedagogical training of 4500 Bulgarian teachers at national level. Teachers are from the primary education system.

It presents also a developed training package of: a teacher’s handbook/ handbook, a teacher’s manual, basic and additional instructional materials on intercultural education. The training is conducted in two modules: attendance and distance. The results of the 227 trainings conducted in all regions of the Republic of Bulgaria are discussed.

It analyses how these results influence the new law in the Republic of Bulgaria on pre-school and school education and the accompanying state educational standards.

Keywords: anthropology of education; postgraduate qualification; teachers; intercultural education; reflexive approach

 

Prof. Dr. Irina Koleva

Assoc. Prof. Veselin Tepavicharov, DSc.

Dr. Violeta Kotseva, Assist. Prof.

Dr. Kremena Yordanova, Assist. Prof.

Department of Ethnology

Faculty of History

University of Sofia

 нагоре


 

SPECIAL EDUCATION TEACHERS’ PRACTICES AND PERCEPTIONS REGARDING THE CREATION OF A DEVELOPMENTAL ENVIRONMENT THAT SUPPORTS THE CORRECTION OF THE COGNITIVE ACTIVITY OF CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITY

 

Athanasios Kateris

South-West University “Neofit Rilski”

 

 

Abstract. Teaching children with intellectual disability is a particularly chal­lenging task because of their limitations in intellectual functioning and adaptive behavior. Their learning characteristics demand specific curriculum content and instructional strategies. Furthermore, although a carefully designed and positive learning environment is beneficial for all students, it is more important for their education. Therefore, their teachers should create the appropriate physical, psycho­social and pedagogical environment which can promote their cognitive activity and the full development of their strengths. In order to investigate how everyday school life teachers, perceive and try to establish the optimal environment for their intel­lectually disabled students, a survey on special education teachers’ perceptions and practices has been conducted. The results have shown that the participants are well aware of the importance of all aspects of the appropriate learning environment for their students with intellectual disability and that they try to establish this environ­ment in their everyday school life in order to enhance their cognitive activity.

Keywords: students with intellectual disability; special education teachers; en­vironment; cognitive activity

Mr. Athanasios Kateris

Faculty of Pedagogy

South-West University “Neofit Rilski”

 нагоре


 

ИНСПЕКТИРАНЕТО КАТО РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПОЛИТИКАТА ЗА ПОДДЪРЖАНЕ КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩАТА

 

 

Нина Герджикова

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – Филиал Смолян

 

 

Резюме. Българските училища са национални по характер, но несъмнено са част от Европейската система от училища. Това позициониране повдига въпроса за промяна на стандартите за инспектиране на училищата. Тази ста­тия представя някои изследвания в Германия и Англия, свързани с дефинира­нето на качеството на образователните институции. Същевременно се правят някои предложения за подобряване на българския стандарт за инспектиране на детските градини и училищата.

Keywords: school inspection; school leaders; school improvement; national standard

 

INSPECTION AS A REALIZATION OF SCHOOL QUALITY POLICY

 

 

Abstract. Bulgarian schools are national in character but nonetheless they are part of European Schools System. This positioning raises the issues of changing the standards for school inspection. This article presents some studies in Germany and England related to the definition of the quality of educational institutions. At the same time, some suggestions for improvement of the Bulgarian standard for inspection of kindergartens and schools are made.

 

Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova, DSc.

University of Plovdiv – Branch Smolyan

нагоре


 

ПЕДАГОГИКА НА ФИЗИЧЕСКАТА КУЛТУРА – ГРАНИЧНА ПЕДАГОГИЧЕСКА НАУКА

 

 

Чавдар Сотиров

Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“

 

 

Резюме. Статията представя кратък исторически анализ на формирането и развитието на педагогиката на физическата култура, представяйки факти и аргументи в нейната защита на фона на философско-педагогическите аспекти на образователното направление „Физическа култура“ в предучилищното об­разование.

Keywords: pedagogy; culture; sport; pedagogy of physical culture; methodology; educational field

 

PEDAGOGY OF PHYSICAL CULTURE – A BORDER PEDAGOGICAL SCIENCE

 

 

Abstract. The article presents a brief historical analysis of the formation and development of the pedagogy of physical culture, presenting facts and arguments in its defense against the background of the philosophical-pedagogical culture science. The idea of writing this article arises from the tangible penetration of the concept of physical culture in pedagogical literature and rhetoric. The aim of the study is to justify the right of existence and the vitality of the phrase “pedagogy of physical culture” 1), which is apparent from the cohesive blend of the two basic concepts: “pedagogy” and “physical culture”. The introductory remarks logically lead to the methodological need to clarify the subject matter of the research as much as possible. In this respect, taking into account the theoretical base of general pedagogy, the subject of research is assumed to be the overall process of formation and purposeful development of the physical culture of the individual in the conditions of education, training and overall development, theaim of the research being pedagogical functions of the pedagogy of physical culture, which we consider to be within the interdisciplinary scientific fields and border pedagogical sciences.

The narrowing of reflections leads us to a sociological approach to studying culture and considering education as its specific institution at the level of pre-school education. In the course of theoretical assumptions, analyzes and conclusions, it is clear that both concepts of “physical education” and “sport” have their general and specific characteristics, but their content shapes and influences the evolution of pedagogy of physical culture. It is inextricably linked with the other substructures of the social system – education, health care, science, culture, ecology etc.

 

Dr. Chavdar Sotirov, Assoc. Prof.

Faculty of Pedagogy

Konstantin Preslavsky University of Shumen

нагоре


 

ДЕЦАТА В КОНСТИТУЦИОННИТЕ НОРМИ НА БЪЛГАРИЯ

 

 

Румен Василев, Весела Марева

Тракийски университет

 

 

Резюме. Целта на настоящия анализ е опит да се подпомогне процесът на обучение по правните дисциплини на студентите от специалността „Социал­ни дейности“ при Медицинския факултет в Тракийския университет – Стара Загора.

В разработката се акцентира върху представянето на основните конститу­ционни текстове с влияние върху правата на децата и ангажираните със спаз­ване на техните права институции, както и кратки съждения на текстове от Закона за съдене на хората, свързани с темата. Целта е да се даде възможност студентите да осмислят ролята на конституционните текстове, които са мул­типлицирани върху националното ни законодателство и влияят върху поведе­нието на децата.

Кeywords: constitutions; children; basic legislation; children`s rights

 

CHILDREN IN THE CONSTITUTIONAL STANDARDS IN BULGARIA

 

Abstract. The purpose of this analysis is to try to support the process of training in the legal disciplines of the students in the Social Sciences department at the Faculty of Medicine in Trakia University – Stara Zagora.

The work focuses on the presentation of the main constitutional texts influencing the rights of children and institutions committed to their rights, as well as short sentences of texts of the law on judging people related to the subject. The aim is to enable students to understand the role of constitutional texts that are multiplied on our national legislation and influence the behavior of children.

 

Dr. Rumen Vasilev, Assist. Prof.

Ms. Vesela Mareva, PhD student

Faculty of Medicine

Trakia University

нагоре


 

СЪСТОЯНИЕ НА БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ

 

 

Анелия Любенова

Любомир Любенов

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

 

 

Резюме. Образованието е една от областите в обществения живот, които се реформират най-трудно, въпреки своята суперактивност и футуристична същност. Основната цел на студията е да се установи статусът на българското образование, като се очертаят насоките за развитие в училищното и висшето образование за достигане на качествено образование, базирано на знанието. Негативните последици от проблемите в българското образование се изразя­ват главно в незадоволителните резултати от функционирането на сложната и противоречива законодателна база, която не гарантира достатъчно високо качество на образованието на децата и младите хора – от предучилищното до висшето образование. Училищното образование трябва да осигурява обу­чението и възпитанието на учениците в съответствие с индивидуалните им способности и очаквания за успешна реализация в обществото, а висшето да дава квалификация. Българското образование трябва да бъде дългосрочен на­ционален приоритет при обучението на хора от различни възрасти, като се акцентира върху връзката предучилищно и училищно образование – висше образование – пазар на труда.

Keywords: education; condition; problems

 

THE STATUS OF BULGARIAN EDUCATION

 

 

Abstract. Education is one of the areas in public life that is the most difficult to reform, despite its super-activity and futuristic nature. The main objective of the study is to establish the status of Bulgarian education by outlining the directions for development in school and higher education to achieve quality knowledge based education. The negative consequences of the problems in Bulgarian education are mainly expressed in the unsatisfactory results of the functioning of the complex and contradictory legislative basis which does not guarantee a sufficiently high quality of the education of the children and the young people from the pre-school to the higher education. School education should provide the education and education of the pupils in accordance with their individual abilities and expectations for successful realization in the society, while the higher education should be qualified. Bulgarian education should be a long-term national priority in the training of people of different ages, focusing on the relationship between pre-school and school education – higher education – labor market.

 

Dr. Anelia Lyubenova

Dr. Lyubomir Lyubenov, Assoc. Prof.

University of Veliko Tarnovo

Veliko Tarnovo, Bulgaria

нагоре


 

СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

сп. "История", книжка 1, година XXVII, 2019

Следваща статия

Педагогика, година XCI, книжка 1, 2019

Следваща статия

Педагогика, година XCI, книжка 1, 2019

Български език и литература, книжка 1, година LXI, 2019

Съмишленици в похода за знания

Съмишленици в похода за знания

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2022 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2022, година XXX
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2021 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“ – специално издание, книжка 4s/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2021, година XXIX
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2020 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2020, година XXVIII
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG